W Grojcu k. Oświęcimia zaczęli przebudowę skrzyżowania. Remont całej drogi wojewódzkiej 948 ma zakończyć się na jesień [ZDJĘCIA]

Bogusław KwiecieńZaktualizowano 
Pierwotnie zakładano, że cała inwestycja na drodze 948 Oświęcim - Kęty zakończy się we wrześniu ub roku, potem, że do końca 2018. Następnie jako ostateczny termin podano czerwiec tego roku. Teraz drogowcy przekonują, że potrzebują jeszcze cztery miesiące, głównie w związku z przebudową skrzyżowania w Grojcu

Rozpoczęła się wreszcie długo oczekiwana przez mieszkańców Grojca (gm. Oświęcim) przebudowa skrzyżowania ulic Beskidzkiej, Jagiellończy­ka i Czajki. To ostatni już etap mocno opóźnionej modernizacji drogi wojewódzkiej 948.

Pierwotnie zakładano, że cała inwestycja, które obejmuje także odcinki tej drogi w gminie Kęty, zakończy się do września ub. roku, potem do końca 2018. Następnie jako ostateczny termin podano czerwiec tego roku. Teraz drogowcy przekonują, że potrzebują jeszcze cztery miesiące, głównie w związku z przebudową skrzyżowania w Grojcu.

Skrzyżowanie śmierci

Skrzyżowanie na ul. Beskidzkiej należy do najbardziej niebezpiecznych w powiecie oświęcimskim. Przez miejscowych to miejsce nazywane jest skrzyżowaniem śmierci. Sołtys Grojca Krzysztof Wolak przypomina, że o poprawę bezpieczeństwa na tym odcinku drogi wojewódzkiej mieszkańcy upominają się od lat, w tym budowę chodników i ograniczenie prędkości. Trzy lata temu rozszerzyli postulaty o przebudowę właśnie skrzyżowania. - W tym czasie doszło tutaj do kilkunastu wypadków – mówi Krzysztof Wolak.
Powodem niebezpiecznych sytuacji, w tym całej serii wypadków oraz kolizji, jest usytuowanie skrzyżowania bezpośrednio pod Górą Grojecką.

Samochody, w tym tiry, zjeżdżają z niej z dużą prędkością, a jadąc w drugą stronę rozpędzają się, by łatwiej pokonać wzniesienie. Sytuację ma poprawić budowa lewoskrętu do centrum Grojca oraz budowa chodników od skrzyżowania do przystanków.
Nie wszystkie oczekiwania mieszkańców Grojca i kierowców zostaną spełnione. Na razie nie stanie w tym miejscu sygnalizacja świetlna, chociaż zgodnie z planami zostaną przygotowane przyłącza, które umożliwią jej zainstalowanie w przyszłości.

Sołtys Grojca spodziewa się, że po przebudowie będzie jednak bardziej bezpiecznie w tym miejscu. W Zarządzie Dróg Wojewódzkich (ZDW) planują zakończyć rozbudowę skrzyżowania do połowy października tego roku. Prace rozpoczęły się dopie­ro kilka dni temu. - Powodem opóźnienia były protesty mieszkańców oraz przedłużające się procedury administracyjne - tłumaczy Dawid Gleń, przedstawiciel ZDW w Krakowie ds. kontaktów z mediami.

Czy będą kolejne terminy?

Problemy z rozpoczęciem robót w Grojcu, jak przekonują w ZDW, mają także wpływ na opóźnienie całej inwestycji.
Przypomnijmy, że oprócz rozbudowy skrzyżowania w Grojcu obejmuje ona również modernizację odcinka od Bielan w stronę centrum Kęt, gdzie obok wymiany nawierzchni wykonano chodniki i ścieżki dla rowerów, nowe zatoki autobusowe, ronda na newralgicznych skrzyżowaniach, oświetlenie uliczne, odwodnienie, trzy przepusty pod drogą. Łącznie jest to odcinek blisko 6 km.

W tej chwili trwają jeszcze prace przy budowie ronda na skrzyżowaniu z drogą 949 w Łękach. Ta część inwestycji ma być gotowa do końca tego miesiąca. - Rozbudowa odcinka Bielany - Kęty z kolei planowana jest do końca sierpnia - dodaje Dawid Gleń.
Kierowcy, którzy jeżdżą drogą 948, nie ukrywają, że tracą już cierpliwość, wystając w korkach, w miejscach gdzie w związku z pracami wprowadzany jest ruch wahadłowy.

- Przecież wkrótce to będzie już dwa lata, jak rozpoczęto tę inwestycję - przypomina Krzysztof Zając, mieszkaniec Oświęcimia. - Mam nadzieję, że te nowe terminy będą już rzeczywiście ostateczne - dodaje.

Lepiej poszło na drodze 949

Lepiej drogowcom poszło na drodze 949, która także była modernizowana w ramach tej samej inwestycji Zarządu Dróg Wojewódzkich w Krakowie. Chodzi o odcinek 1,3 km od skrzyżowania na Tarniówce w ciągu drogi 948 do centrum Osieka.
Tam prace zakończyły się już pod koniec listopada ub. roku. Wykonano nową nawierzchnię chodniki, ciąg pieszo-rowerowy, dwa mosty i pięć przepustów pod drogą.

Na drodze 949 ZDW przymierza się ponadto do postawienia nowego mostu nad Sołą w Łękach. Procedura związana z uzyskaniem zezwolenia na realizację inwestycji drogowej (tzw. ZRID) na to przedsięwzięcie powinna zakończyć się w czwartym kwartale tego roku. Po jego uzyskaniu rozpocznie się budowa przeprawy.

Czytaj także

WIDEO: Samochody używane. Wiemy, na które marki trzeba najbardziej uważać. Sprawdź

Źródło: TVN Turbo/xnews

Wideo

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze 2

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

G
Gość

Nie wiem, co ma zmienić budowa lewoskrętu na głównej drodze, bez zastosowania innych rozwiązań, skoro największy problem stanowi włączenie się do ruchu z ulic podporządkowanych. Plus taki, że może to dziurawe pobocze zostanie uporządkowane.

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3