Rozpoczęła się wreszcie długo oczekiwana przez mieszkańców Grojca (gm. Oświęcim) przebudowa skrzyżowania ulic Beskidzkiej, Jagiellończyka i Czajki. To ostatni już etap mocno opóźnionej modernizacji drogi wojewódzkiej 948.
Pierwotnie zakładano, że cała inwestycja, które obejmuje także odcinki tej drogi w gminie Kęty, zakończy się do września ub. roku, potem do końca 2018. Następnie jako ostateczny termin podano czerwiec tego roku. Teraz drogowcy przekonują, że potrzebują jeszcze cztery miesiące, głównie w związku z przebudową skrzyżowania w Grojcu.
Skrzyżowanie śmierci
Skrzyżowanie na ul. Beskidzkiej należy do najbardziej niebezpiecznych w powiecie oświęcimskim. Przez miejscowych to miejsce nazywane jest skrzyżowaniem śmierci. Sołtys Grojca Krzysztof Wolak przypomina, że o poprawę bezpieczeństwa na tym odcinku drogi wojewódzkiej mieszkańcy upominają się od lat, w tym budowę chodników i ograniczenie prędkości. Trzy lata temu rozszerzyli postulaty o przebudowę właśnie skrzyżowania. - W tym czasie doszło tutaj do kilkunastu wypadków – mówi Krzysztof Wolak.
Powodem niebezpiecznych sytuacji, w tym całej serii wypadków oraz kolizji, jest usytuowanie skrzyżowania bezpośrednio pod Górą Grojecką.
Samochody, w tym tiry, zjeżdżają z niej z dużą prędkością, a jadąc w drugą stronę rozpędzają się, by łatwiej pokonać wzniesienie. Sytuację ma poprawić budowa lewoskrętu do centrum Grojca oraz budowa chodników od skrzyżowania do przystanków.
Nie wszystkie oczekiwania mieszkańców Grojca i kierowców zostaną spełnione. Na razie nie stanie w tym miejscu sygnalizacja świetlna, chociaż zgodnie z planami zostaną przygotowane przyłącza, które umożliwią jej zainstalowanie w przyszłości.
Sołtys Grojca spodziewa się, że po przebudowie będzie jednak bardziej bezpiecznie w tym miejscu. W Zarządzie Dróg Wojewódzkich (ZDW) planują zakończyć rozbudowę skrzyżowania do połowy października tego roku. Prace rozpoczęły się dopiero kilka dni temu. - Powodem opóźnienia były protesty mieszkańców oraz przedłużające się procedury administracyjne - tłumaczy Dawid Gleń, przedstawiciel ZDW w Krakowie ds. kontaktów z mediami.
Czy będą kolejne terminy?
Problemy z rozpoczęciem robót w Grojcu, jak przekonują w ZDW, mają także wpływ na opóźnienie całej inwestycji.
Przypomnijmy, że oprócz rozbudowy skrzyżowania w Grojcu obejmuje ona również modernizację odcinka od Bielan w stronę centrum Kęt, gdzie obok wymiany nawierzchni wykonano chodniki i ścieżki dla rowerów, nowe zatoki autobusowe, ronda na newralgicznych skrzyżowaniach, oświetlenie uliczne, odwodnienie, trzy przepusty pod drogą. Łącznie jest to odcinek blisko 6 km.
W tej chwili trwają jeszcze prace przy budowie ronda na skrzyżowaniu z drogą 949 w Łękach. Ta część inwestycji ma być gotowa do końca tego miesiąca. - Rozbudowa odcinka Bielany - Kęty z kolei planowana jest do końca sierpnia - dodaje Dawid Gleń.
Kierowcy, którzy jeżdżą drogą 948, nie ukrywają, że tracą już cierpliwość, wystając w korkach, w miejscach gdzie w związku z pracami wprowadzany jest ruch wahadłowy.
- Przecież wkrótce to będzie już dwa lata, jak rozpoczęto tę inwestycję - przypomina Krzysztof Zając, mieszkaniec Oświęcimia. - Mam nadzieję, że te nowe terminy będą już rzeczywiście ostateczne - dodaje.
Lepiej poszło na drodze 949
Lepiej drogowcom poszło na drodze 949, która także była modernizowana w ramach tej samej inwestycji Zarządu Dróg Wojewódzkich w Krakowie. Chodzi o odcinek 1,3 km od skrzyżowania na Tarniówce w ciągu drogi 948 do centrum Osieka.
Tam prace zakończyły się już pod koniec listopada ub. roku. Wykonano nową nawierzchnię chodniki, ciąg pieszo-rowerowy, dwa mosty i pięć przepustów pod drogą.
Na drodze 949 ZDW przymierza się ponadto do postawienia nowego mostu nad Sołą w Łękach. Procedura związana z uzyskaniem zezwolenia na realizację inwestycji drogowej (tzw. ZRID) na to przedsięwzięcie powinna zakończyć się w czwartym kwartale tego roku. Po jego uzyskaniu rozpocznie się budowa przeprawy.
WIDEO: Samochody używane. Wiemy, na które marki trzeba najbardziej uważać. Sprawdź
Źródło: TVN Turbo/xnews
