Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

W grudniu „Otello” po raz pierwszy na scenie Opery Krakowskiej

OPRAC.:
Anna Piątkowska
Anna Piątkowska
Otello w grudniu na platformie Play Kraków
Otello w grudniu na platformie Play Kraków materiały prasowe
W grudniu po raz pierwszy na scenie Opery Krakowskiej zagości „Otello” Giuseppe Verdiego. Będzie to wykonanie koncertowe w wersji „semi-stage”, w kostiumach, z reżyserią świateł i zarysowaniem akcji dramatycznej. Spektakle na żywo będą transmitowane 11, 12 i 13 grudnia online.

FLESZ - Koronawirus w Polsce. Zachowajmy czujność i zdrowy rozsądek

11, 12 i 13 grudnia o godz. 18.30 odbędzie się transmisja koncertowego wykonania „Otella” Giuseppe Verdiego. Spektakl dostępny będzie na platformie Play Kraków.

Opera Krakowska zaprezentuje widzom wykonanie w wersji „semi-stage „ - w kostiumach, z reżyserią świateł i zarysowaniem akcji dramatycznej. W spektaklach wezmą udział soliści, chór i orkiestra pod dyrekcją Tomasza Tokarczyka, „najlepszego dyrygenta” w tegorocznej edycji Nagród Muzycznych im. Jana Kiepury.

Inscenizację przygotowuje Laco Adamik, tegoroczny laureat Nagrody im.  Jana Kiepury za całokształt twórczości, a za scenografię odpowiedzialna jest Barbara Kędzierska.

W tytułowej partii wystąpią dwaj cenieni  tenorzy, znani publiczności z występów na największych polskich scenach operowych: Tomasz Kuk, należący do zespołu Opery Krakowskiej i gościnnie Dominik Sutowicz, który na krakowskiej scenie kreował partię Manrica w „Trubadurze” oraz partię Hoffmanna w „Opowieściach Hoffmanna” Offenbacha.

Przez dziesięciolecie utwory Verdiego nie schodziły z afisza Opery Krakowskiej, od premiery „Rigoletta” otwierającego działalność teatru w 1954 r., poprzez pięciokrotnie wystawianą
„Traviatę”, „Don Carlosa”, „Nabucco”, „Bal maskowy”, „Makbeta”, „Aidę”, „Trubadura” i „Requiem”. „Otello” pojawi się na scenie Opery Krakowskiej po raz pierwszy.

„Otello” uważany jest za arcydzieło opery tragicznej i tryumf 74-letniego kompozytora, który po sukcesie „Aidy” na szesnaście lat wycofał się z operowej areny przekonany, że w tym gatunku nie ma już nic nowego do powiedzenia. Wielki come back Verdiego na scenę mediolańskiej La Scalli w 1887 r. świat muzyki zawdzięcza w głównej mierze autorowi libretta opery Arrigowi Boito. Premiera spektaklu odbyła się 5 lutego 1887 roku w mediolańskiej.

Verdi napisał znakomitą muzykę, w której dał dowód niebywałej wyobraźni i warsztatowej wirtuozerii. Stworzył dzieło oryginalne, nowatorskie. Zamiast uwertury zaproponował takty szalejącej burzy określające z góry temperaturę zdarzeń i uczuć,  wprowadził monologi o charakterze deklamacyjnym, które nie są ani arią, ani recytatywem pozostając wierne tradycji belcanta. Wykorzystał odkrywczo instrumenty, zwłaszcza dęte.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska