FLESZ - Niepełnosprawni bez środków z 1 proc. podatku
Inteligentny System Transportowy (ITS), który w Rzeszowie działa od 2015 r., obejmuje 66 skrzyżowań z sygnalizacją świetlną, ponad 40 tablic zmiennej treści, stacje meteo oraz pomiaru zanieczyszczeń, a także systemy kamer CCTV, czasu przejazdu, inteligentnego ważenia oraz priorytetu dla transportu publicznego.
Oprócz tego ITS systematycznie rozbudowywany jest o nowe funkcjonalności. Właśnie wdrożono technologię Sitraffic Stream, która gwarantuje priorytet dla pojazdów uprzywilejowanych.
Jak to działa?
Technologia zapewnia automatyczne zielone światło na każdym skrzyżowaniu dla pojazdów służb ratowniczych, które na pokładzie mają specjalne wyposażenie. System wykorzystuje GPS do określenia dokładnej pozycji pojazdu, przesyła dane do centrum sterowania ruchu drogowego i żąda priorytetowej fazy.
Po przejechaniu przez skrzyżowanie pojazdu służb ratowniczych system wraca do normalnej pracy świateł drogowych. Wszystko odbywa się automatycznie. System został zainstalowany w 42 pojazdach służb ratowniczych: pogotowia, straży pożarnej oraz policji.
Mamy cztery razy więcej skrzyżowań
Zdaniem Łukasza Grygi, dyrektora Wydziału Miejskiego Inżyniera Ruchu UMK nie można porównywać rozwiązań Rzeszowa i Krakowa, ponieważ w samym Krakowie znajduje się przeszło cztery razy więcej sygnalizacji świetlnych, przez co, jak podkreśla, nakład środków finansowych na wdrożenie tego typu systemu w mieście byłby nieporównywalnie większy.
- Przy dysponowaniu środków warto najpierw przemyśleć, w które działania w pierwszej kolejności inwestować i jaki zysk globalnie mogą przynieść w skali miasta i czy nie ma rozwiązań alternatywnych. W celu ułatwienia poruszania się pojazdów uprzywilejowanych niedawno wprowadzono obowiązek tzw. korytarzy życia, przez co ruch samochodów w szybki sposób może dostosować się do przejazdu pojazdów uprzywilejowanych w szczególności na głównych ulicach miasta które zapewniają możliwość sprawnego tworzenia takich korytarzy - mówi Łukasz Gryga
Kraków będzie obserwował rzeszowski system
Dyrektor Wydziału Miejskiego Inżyniera Ruchu przypomina, że obok szeroko stosowanego priorytetu dla komunikacji zbiorowej system automatycznej zmiany świateł byłby dodatkową funkcją.
- Która będzie zaburzać systematyczne i przewidywalne działanie sygnalizacji świetlnych. Na co najczęściej kierowcy samochodów narzekają. Niezależnie, będziemy się przyglądać rozwiązaniom zastosowanym w Rzeszowie i ocenimy, czy się sprawdziły i przynoszą pożądany efekt i czy przyniosą go również w inaczej skonstruowanym układzie transportowym większego miasta - dodaje Łukasz Gryga.
- Kraków sprzed niemal stu lat na kolorowych zdjęciach!
- Nowy sklep internetowy Magdy Gessler. Ceny zwalają z nóg. Flaczki za 50 złotych!
- Tropiki zaledwie dwie godziny drogi od Krakowa! [ZDJĘCIA]
- Organizator orgii w Brukseli poszukiwany przez policję z Wadowic?
- Mieszkania w Krakowie dla milionerów. Tak można mieszkać!
- Andrzej Duda jednym telefonem załatwił otwarcie stoków
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?