https://gazetakrakowska.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

W Tarnowie wybudują parking za kilkanaście milionów

Andrzej Skórka
340 miejsc postojowych pomieszczą trzy kondygnacje planowanego parkingu. Gotowy do użytku ma być za ponad rok
340 miejsc postojowych pomieszczą trzy kondygnacje planowanego parkingu. Gotowy do użytku ma być za ponad rok Fot. Archiwum
Są pieniądze i umowa na budowę parkingu przesiadkowego obok tarnowskiego dworca kolejowego. Zmieści się tam kilkaset samochodów.

Dojeżdżający koleją do pracy w Krakowie jeszcze muszą wytrzymać półtora roku bez postoju z prawdziwego zdarzenia na pozostawienie samochodów. Pod koniec przyszłego roku obok dworca PKP w Tarnowie stanie trzykondygnacyjny parking. Koszt budowy w większości pokryje unijna dotacja.

Tarnowska inwestycja będzie jednym z kilku planowanych w Małopolsce parkingów Park&Ride. To element wojewódzkiego zadania "Integracja transportu kolejowego z transportem zbiorowym". O takim miejscu w Tarnowie mówi się już od dawna.

- Przy dworcu nie ma gdzie zostawić samochodu - ubolewa Marek Polek, który swój pojazd parkuje przy ul. Krakowskiej i stamtąd maszeruje na dworzec i wsiada do autobusu, bo pociągi do Krakowa wloką się niemiłosiernie z powodu remontu torów.
To ma się zmienić po zakończeniu modernizacji linii z Tarnowa do Krakowa. Wtedy podróż koleją między tymi miastami ma trwać mniej niż godzinę. Tarnów przewidywał początkowo budowę nowego parkingu na prawie 600 miejsc. Ale te plany zweryfikowano kilka miesięcy temu. Z analiz wynikało, że taki moloch będzie zbędny. Do dyspozycji kierowców będzie więc 340 miejsc.
- Parking będzie można rozbudować o dwie kolejne kondygnacje, jeśli zapotrzebowanie na miejsca z czasem wzrośnie - zastrzega Jacek Chrobak, dyrektor Targowisk Miejskich.

Przetarg na budowę już rozstrzygnięto. Tarnowska firma Anko już zaczyna projektowanie obiektu. Wiosną przyszłego roku mają się zacząć roboty, a finał ma nastąpić w grudniu 2015 r. Obok parkingu powstanie autobusowa pętla przesiadkowa, wyremontowane zostaną dojazdowe ulice: Droga do Huty oraz Monopolowa. Koszt to blisko 15 mln zł.
85 proc. wydatków pokryje unijna dotacja przyznana przez urząd marszałkowski.

Napisz do autora:

[email protected]

CO TY WIESZ O WIŚLE? CO TY WIESZ O CRACOVII? WEŹ UDZIAŁ W QUIZIE!"

"Gazeta Krakowska" na Twitterze i Google+
Artykuły, za które warto zapłacić! Sprawdź i przeczytaj

Codziennie rano najświeższe informacje z Krakowa prosto na Twoją skrzynkę e-mail. Zapisz się do newslettera!

Komentarze 18

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

j
ja
115.000 osob to miales z 3 lata temu.
p
przeciwnik
Kolo dawnego dworca PKS w Tarnowie bo to juz nie jest PKSu zrobili platny parking i nikt nie staje tam.Wiec kolejna kasa bedzie wyrzucona w bloto.
k
krzyś
Widzę, że wyciągasz daleko idące wnioski, bo ja nie słyszałem o tej firmie nic przy okazji afery. MOże lepiej się przyglądnąć co pokażą, bo robota nie wygląda na łatwą ?!
m
matt
to chyba dobrze kolego, że miejscowi, a nie firma z "niewiadomokąd" Przynajmniej podatki zostaną w mieście, a może i trochę ludzi znajdzie pracę, bo z tym nie jest różowo.
s
sf
Juz widze ze ludzie beda placic za parking i za bilet na pociag jaki to sens? Chyba taki ze w drodze powrotnej nie bedzie musial isc pare krokow na przystanek. Zrobia inwestycje jak krakowska jak Krysztalowa,jak fontanna na krakowskiej. NIE NIE NIE. Tarnowianie obudzcie sie ze snu.
E
EDI
to na pewno Wardzała buduje ten parking, któż by inny mógł rozwijać Tarnów jeśli nie on.
a
asd
ta sama firma wygrała przetarg na rozbudowe strefy aktywnosci gospodarczej etap 3 na ponad 30 mln złotych
s
sceptyk
Ja się tak zastanawiam jak te 340 samochodów wjeżdża tam rano z ul.Krakowskiej Ponieważ większa część Tarnowa i dróg dolotowych z północy i południa wpada do miasta na wschód od skrzyżowania Krakowskiej z Monopolową zakładam, że 70% samochodów będzie skręcać w Monopolową od miasta czyli w lewo skręcać będzie ok. 250 samochodów - powiedzmy na 3 kolejne pociągi - czyli jakieś 80 samochodów na jeden pociąg skręca w lewo w przedziale 10 - 15 minut. Lewy pas Krakowskiej będzie zastawiony od Dworcowej. Teraz idziemy dalej - pociąg przyjeżdża z Krakowa i te same 80 samochodów wyjeżdża na raz z Monopolowej w prawo i kolejne ok.30 w lewo - zadanie do rozwiązania - jak długo będą wyjeżdżać? (chyba, że tych w lewo będą wypuszczać z parkingu dopiero po tym jak wyjadą ci skręcający w prawo - to oczywiście absurd). To tylko taki drobny temat do przemyśleń. Parking to prosta robota proszę Jaśnie Wielmożnych Włodarzy tarnowskiego ..urwidołka - ten parking należy skomunikować z istniejącym układem drogowym. Macie na to rok z haczykiem. Ale patrząc na to jak trudnym i bolesnym procesem jest dla naszych Jaśnie Wielmożnych proces "tentegowania w głowie" - jak mawiał król Julian z filmu Madagaskar, mocno wątpię czy ktokolwiek zastanowi się nad tym zagadnieniem. Ponownie zwrócę uwagę, że już kilka lat temu pan Wojtkiewicz zwracał uwagę na możliwość i konieczność skomunikowania rejonu skrzyżowań Krakowska, Monopolowa, Przemysłowa z ul. Tuchowską poprzez tereny leżące na południe od dworca kolejowego. Byłoby to też realne odciążenie ciągu komunikacyjnego Krakowska - Narutowicza - Tuchowska. Z upływem czasu ten pomysł wydaje mi się coraz bardziej sensowny bo w końcu Narutowicza stanie w jednym nieprzerwanym korku.
K
Krzysiu
Wstyd co ci platformersi jeszcze nie wymyśla! Parking i pewnie jeszcze płatny!
Banda kombinatorów tylko myśli o sobie. Koniec z Ciepielami, Slomkami, augustynowymi i reszta Platformy, juz swoje na taśmach nagrali! Niech odejdą, dość zarobili!
k
katon
cena +/- 2zł za 1h
abonament dzieny +/- 15 zł
cena pociągu 2 x 10 zł (tar-krk-tar)
ewentualna komunikacja miejska w krk 2 x 3 zł
POliczcie moi drodzy koszty , wszak Polak nie głupek ...
n
noname
Dworzec PKP rano świeci pustkami... pociągi wloką się 3 godziny...
o
observer
Nie sposób się nie zgodzić, każda inwestycja generuje wprost określoną ilość miejsc pracy i do czterech razy tyle u podwykonawców, dostawców i usług w szeroko pojętym otoczeniu. Pytanie tylko czy może lepszy efekt nie powstałby gdyby zainwestowano te pieniądze publiczne w coś innego? coś co wygeneruje rozwój...
Inna sprawa to jeśli ten parking nie będzie w cenie biletu pkp to będzie to tylko sztuka dla sztuki...
M
Micio
A czy ktoś już podał cenę za 1h parkowania? Bo jak będzie choćby 3zł/h to nikt tam nie stanie na cały dzień żeby pojechać do pracy. Sytuacja się nie zmieni a parking będzie pusty
E
Ed
Najlepiej siasc I nic nie robic takie jest panskie zdanie .Mamy w Tarnowie 115,000 ludzi a 65,000 zarejestrowanych samochodow .Niedlugo pociag do Krakowa pomknie w 45 minutach.A moze panskim zdaniem mamy przegapic szanse rozwoju miasta I zostac w ogonku poza Nowym Saczem a moze Pilznem?Troche pozytywow mily Panie .Tarnow pieknieje I rozwija sie.
n
nemo2
Każda taka inwestycja to rozwój, jeśli nie miasta, to przynajmniej firmy wykonawczej. Parkingi w Tarnowie są potrzebne wszędzie, są bardzo potrzebne. Jednak sam sposób w jaki napisano ten tekst pokazuje realną rzeczywistość Tarnowa. Widać z tego, że pogodziliśmy się już z losem sypialni, nie tylko dla emerytów, mamy marzenie aby być sypialnią dla osób pracujących w Krakowie. Jak mieszkańcy Tarnowa i powiatu wybierać będą takich rządzicieli, to nawet ten parking nie pomoże. A tak nawiasem mówiąc, to kto zdrowy na umyśle, na tak zwaną dłuższą metę, będzie ileś tam czasu jechał samochodem do Tarnowa, później pociągiem do Krakowa, później jeszcze komunikacją miejską w samym Krakowie? Wszystko to zajmie minimum 2 do 2,5 godziny w jedna stronę. Każdy zdrowo myślący postąpi tak jak do tej pory, przeprowadzając się do Krakowa. NASI WYBRAŃCY PRZEGRALI SWOJĄ SZANSĘ JAKĄ DAŁA IM REFORMA SAMORZĄDOWA - DOSTALI SWÓJ LOS W SWOJE RĘCE - A ZAJĘLI SIĘ PRZEDE WSZYSTKIM ROZBUDOWĄ ADMINISTRACJI, KOLESIOSTWEM, KORUPCJĄ. Potrzebna jest radykalna zmiana ludzi przy władzy, którzy zupełnie inaczej poprowadzą tę Tarnowska społeczność. W przeciwnym razie takich stacji przesiadkowych trzeba będzie budować jeszcze więcej.
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska