https://gazetakrakowska.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

W Zakopanem rozpoczyna się Festiwal Muzyka na Szczytach

Marcin Szkodzinski
Festiwalu Muzyka na Szczytach
Festiwalu Muzyka na Szczytach Organizator
W dniach 7-14 września w Zakopanem po raz 16. odbędzie się festiwal muzyki inspirowanej górami. - Już po raz XVI Stowarzyszenie im. Mieczysława Karłowicza zaprasza wszystkich przyjaciół muzyki kameralnej oraz melomanów z całej Polski do wspólnej wędrówki po wierzchołkach kultury i sztuki. Tegoroczny program Festiwalu Muzyka na Szczytach przeniesie nas w wyjątkową podróż, której wspólnym mianownikiem jest natchnienie - duchowy i artystyczny impuls, łączący kompozytorów różnych epok i stylistyk - informują organizatorzy.

W sobotę 7 września w Hotelu Belvedere rozpocznie się koncertem inauguracyjnym cykl koncertów i spotkań. W repertuarze znajdą się zarówno monumentalne dzieła Wolfganga Amadeusza Mozarta i Johannesa Brahmsa, jak i intymne, pełne zadumy “Pieśni kurpiowskie”. Natchnienie tradycją ludową, która w prostocie i autentyzmie przekazuje uniwersalne emocje, zostanie zestawione z nowatorskimi poszukiwaniami twórców współczesnych, takich jak Gavin Bryars, Sofia Gubajdulina czy Paweł Mykietyn.

Podczas festiwalu zabrzmią także dzieła, które reinterpretują klasyczne formy. Zarówno w utworach Karola Szymanowskiego, jak i Claude’a Debussy’ego, Tōru Takemitsu, czy Romana Palestra, spiritus movens przybiera postać dialogu z tradycją, jednocześnie
odkrywając nowe muzyczne przestrzenie. Podczas koncertu szkolnego w dźwiękowych ilustracjach młodych wykonawców usłyszymy, jak ożywienie twórcze przechodzi z pokolenia na pokolenie, zachowując świeżość i autentyczność wyrazu.

Elementem szczególnym tej edycji jest nowa muzyka na kwintet stroikowy - obój, klarnet, fagot i dwa akordeony. Wprowadza powiew innowacji i poszukuje świeżych środków wyrazu. Festiwalowa podróż prowadzić będzie przez biblijne inspiracje i przestrzenie dźwiękowe Karlheinza Stockhausena, minimalistyczną kontemplację Gavina Bryarsa, aż po przejmujące, pełne emocji i duchowej głębi kompozycje Sofii Gubajduliny. Całości dopełni spotkanie z dziełami polskich kompozytorów, takich jak Fryderyk Chopin, Karol Szymanowski, Paweł Mykietyn, Wojciech Blecharz, Maciej Negrey. Każdy z nich przynosi własne, niepowtarzalne spojrzenie na to, jaka może być definicja natchnienia.

Nie zabraknie również wydarzeń towarzyszących - wystawy TWÓRCY PODHALA 9 prezentującej dorobek podhalańskich artystów i mistrzów rzemiosła, wystawy prac Aleksandry Rudzkiej - Miazgi “Cykl muzyczny - rozmyślania nad dźwiękiem”, projekcji filmu
“Fitzcarraldo” w Kinie Miejsce oraz projektu “Deus Cantando” - instalacji audio Petera Ablingera prezentowanej w Galerii Hasiora. Klasycznie już artyści spotkają się z publicznością w ramach Klubu Rozmów na Szczytach.

Festiwal od lat jest “Wizytówką Małopolski”. Projekt ten obejmuje najbardziej rozpoznawalne i posiadające swój indywidualny, unikatowy charakter wydarzenia odbywające się w naszym regionie.

Program:

7.09.2024 - SOBOTA

19:00 KONCERT INAUGURACYJNY - SACRUM W PROFANUM
Sala im. I. J. Paderewskiego, Hotel Belvedere, ul. Droga do Białego 3
Prowadzenie koncertu: Violetta Rotter-Kozera
Kontemplacja, modlitwa, zasłuchanie. Koncert inaugurujący tegoroczną edycję festiwalu łączy twórczość współczesnego kompozytora Gavina Bryersa i nieśmiertelnego Wolfganga Amadeusza Mozarta, który żyje wiecznie dzięki swoim arcydziełom – takim, jak napisana dla katedry w Salzburgu Msza C-dur Koronacyjna (1779. W Jesus’ Blood Never Failed Me Yet (1971) Bryers wykorzystał nagranie pieśni religijnej, zarejestrowanej w okolicach jednej ze stacji londyńskiego metra. Wzruszającej melodii w wykonaniu bezdomnego wokalisty towarzyszy orkiestrowy akompaniament… i nadzieja, że jego historia nie zostanie zapomniana.

W programie:

  • Gavin Bryars (1943)
  • Jesus’ Blood Never Failed Me Yet
  • Wolfgang Amadeusz Mozart (1756-1791)
  • Msza C-dur Koronacyjna, KV 317

Wykonawcy:

  • Olga Pasiecznik / sopran
  • Zuzanna Nalewajek / alt
  • Sylwester Smulczyński / tenor
  • Szymon Raczkowski / bas
  • Maciej Tworek / dyrygent
  • Piotr Piwko / przygotowanie chóru
  • Chór Filharmonii Krakowskiej
  • Orkiestra Akademii Beethovenowskiej

8.09.2024 - NIEDZIELA

12:00 KLUB ROZMÓW NA SZCZYTACH - spotkanie z artystami koncertu wieczornego
Astoria Willa Literatów, ul. Droga do Białego 12
Prowadzenie: Violetta Rotter-Kozera

19:00 RECITAL SOLOWY
AUTENTYZM ZACHOWANY - KURPIOWSKIE PIEŚNI LEŚNE
Sala Teatralna Nauczycielskiego Centrum Wypoczynkowo-Rehabilitacyjnego, ul. Ciągłówka 11
Prowadzenie koncertu: Violetta Rotter-Kozera
Malownicza Puszcza Zielona urzeka bogactwem pieśni, przekazywanych z ust do ust przez kolejne pokolenia jej mieszkańców. Tematyka tych utworów jest bardzo szeroka. Pieśni leśne, zwane także ciągnionymi, opisują codzienne zajęcia w polu i w domu, ale mówią również o uczuciach – nie brak wśród nich przepięknych ballad i romansów. Kurpiowskim folklorem interesowali się wybitni polscy kompozytorzy: Karol Szymanowski, Henryk Mikołaj Górecki, Witold Lutosławski, Paweł Łukaszewski i inni. Nic dziwnego, bo pieśni leśne, które Adam Strug nazywa „perłą naszych śpiewów ludowych”, są naprawdę wyjątkowe.

W programie:
Kurpiowskie pieśni leśne są perłą wśród polskich pieśni ludowych. Warianty melodyczne Adam Strug zebrał osobiście w wioskach Kurpiowszczyzny Zielonej. Owymi anonimowymi dziełami fascynowali się najwybitniejsi kompozytorzy polscy m.in. Karol Szymanowski. Zdaniem śpiewaka adaptacje nie dorównują oryginałowi wykonywanemu w skalach wcześniejszych niż powszechnie dziś używana skala dur-moll.

Wykonanie:

  • Adam Strug / śpiew

9.09.2024 - PONIEDZIAŁEK

12:00 KLUB ROZMÓW NA SZCZYTACH - spotkanie z artystami koncertu wieczornego
Astoria Willa Literatów, ul. Droga do Białego 12
Prowadzenie: Violetta Rotter-Kozera

19:00 KONCERT KAMERALNY
DŹWIĘKI W PRZESTRZENI – OD(NOWA) AWANGARDY
Teatr im. S. I. Witkiewicza, ul. Chramcówki 15
Prowadzenie koncertu: Violetta Rotter-Kozera
Dwa dzieła Karlheinza Stockhausena, pochodzące z dwóch różnych okresów jego twórczości: kompozycja na sześciokanałowa taśmę Gesang der Jünglinge (Śpiew młodzianków), która jest uznawana za pierwsze arcydzieło muzyki elektroakustycznej (1955-56) oraz Arlekin (Harlekin) na klarnet solo (1975), dzieło zainspirowane komedią dell’arte i jedną z jej głównych postaci. Obydwa utwory ukazują wyraźnie esencję kompozytorskiego stylu i myślenia Stockhausena, zapraszając do niezwykle interesującego
świata „proroka dwudziestowiecznej awangardy”.

W programie:

  • Karlheinz Stockhausen (1928-2007)
  • Gesang der Jünglinge na sześciokanałową taśmę
  • Harlekin na klarnet solo

Wykonanie:

  • Barbara Borowicz / klarnet
  • Bartosz Sałdan / światło

10.09.2024 - WTOREK

14:00 SEANS FILMOWY
OPERA W SERCU DŻUNGLI
Kino Miejsce, ul. Orkana 2
Projekcja filmu Fitzcarraldo (1982),
reżyseria: Werner Herzog
W rolach głównych m. in. Klaus Kinski, Claudia Cardinale
Zdumiewająca opowieść o przełamywaniu nawet najtrudniejszych barier, obraz w całości wyrastający z ducha muzyki - prawdopodobnie najwspanialszy w dziejach filmu hołd kina autorskiego dla sztuki operowej.
Fitzcaraldo (1982) to czwarte ogniwo cyklu pięciu filmów fabularnych Wernera Herzoga, w których główną rolę męską grał Klaus Kinski – przyjaciel reżysera z czasów młodości (pozostałe to: Aguire, gniew boży, Woyzeck, Nosferatu wampir i Cobra Verde).
Akcja rozgrywa się pod koniec XIX wieku w mieście Iquitos w Peru, a także częściowo w Manaus i amazońskiej dżungli. Tytułowy bohater, nazywany przez tubylców Fitzcaraldo, to irlandzki inżynier o nazwisku Fitzgerald – wielbiciel opery włoskiej, który marzy o wybudowaniu w samym sercu dżungli… teatru operowego. Czy uda mu się zrealizować ten szalony pomysł?

11.09.2024 - ŚRODA

12:00 KLUB ROZMÓW NA SZCZYTACH - spotkanie z artystami koncertu wieczornego
Astoria Willa Literatów, ul. Droga do Białego 12
Prowadzenie: Andrzej Sułek
16:00 KONCERT UCZNIÓW SZKÓŁ MUZYCZNYCH II STOPNIA
MUZYCZNE POTPOURRI
Sala Teatralna Nauczycielskiego Centrum Wypoczynkowo-Rehabilitacyjnego, ul. Ciągłówka 11
Prowadzenie koncertu: Andrzej Sułek
Ciesząca się ogromnym autorytetem pedagogicznym Nadia Boulanger mawiała: „Studiując muzykę, musimy uczyć się zasad. Ale by tworzyć muzykę, musimy nauczyć się je łamać”. Przekazywanie wiedzy kolejnym pokoleniom należy do ważnych powinności
artystów, a do spuścizny kompozytorskiej zaliczamy także grono pozostawionych uczniów, którzy w końcu muszą wybrać własną drogę. Koncert szkolny to nie tylko prezentacja utworów, powstałych w celach dydaktycznych, czy popularnych miniatur z różnych epok. To przede wszystkim prezentacja owoców pracy nauczycieli i młodych artystów, do których należy przyszłość naszej sceny muzycznej.

W programie:

  • Utwory m.in. Jana Sebastiana Bacha, Piotra Czajkowskiego, Ignacego Jana Paderewskiego, Claude’a
  • Debussy’ego

Wykonanie:
Uczniowie:

  • Zespołu Państwowych Szkół Muzycznych w Bochni,
  • Państwowej Szkoły Muzycznej II stopnia im. W. Żeleńskiego w Krakowie,
  • Państwowej Szkoły Muzycznej I i II stopnia im. M. Karłowicza w Katowicach,
  • Państwowej Szkoły Muzycznej I i II stopnia im. F. Chopina w Nowym Targu

19:00 KONCERT KAMERALNY
NOWY KWINTET STROIKOWY
Sala Teatralna Nauczycielskiego Centrum Wypoczynkowo-Rehabilitacyjnego, ul. Ciągłówka 11
Prowadzenie koncertu: Andrzej Sułek
Zapraszamy do barwnego uniwersum Nowego Kwintetu Stroikowego. Wspólnym mianownikiem składu zespołu jest źródło dźwięku – powietrze, wprowadzające w drgania stroiki przelotowe, a repertuar odsłania fantastyczny potencjał tej obsady. Niekonwencjonalne zestawienie pięciu instrumentów rodzi ciekawe efekty kolorystyczne, dając słuchaczom możliwość eksplorowania nowych krajobrazów brzmieniowych i odkrywania nieznanych emocji. Podczas koncertu odbędzie się prawykonanie kompozycji Music for a While (2024) Dariusza Przybylskiego, w której – jak mówi twórca – „miłość i muzyka idą ze sobą w parze”.

W programie:

  • Dariusz Przybylski (1984)
  • Music for a While (PRAWYKONANIE ŚWIATOWE)
  • Jan Sanejko (1984)
  • Mirabilia
  • Wojciech Widłak (1971)
  • SommerMusik
  • Tyler Versluis (1989)
  • Quintet
  • Renāte Stivriņa (1985)
  • Bel far niente
  • Wołodymyr Runczak (1960)
  • Wyszywanka
  • Peter Machajdík (1961)
  • And the Air and the Ground Were Clean Again
  • Wykonawcy:
  • duoAccosphere:
  • Alena Budziňáková-Palus / akordeon
  • Grzegorz Palus / akordeon

&

  • LLLeggiero Woodwind Trio:
  • Maksymilian Lipień / obój
  • Piotr Lato / klarnet
  • Damian Lipień / fagot

Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego z Funduszu Promocji Kultury w ramach programu „Zamówienia kompozytorskie”, realizowanego przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca.

12.09.2024 - CZWARTEK

12:00 KLUB ROZMÓW NA SZCZYTACH - spotkanie z artystami koncertu wieczornego
Kawiarnia Kmicic, ul. Stanisława Staszica 11a
Prowadzenie: Andrzej Sułek

19:00 KONCERT KAMERALNY
OGRODY DŹWIĘKÓW
Sala Teatralna Nauczycielskiego Centrum Wypoczynkowo-Rehabilitacyjnego, ul. Ciągłówka 11
Prowadzenie koncertu: Andrzej Sułek
Zmęczeni zgiełkiem współczesnego świata, poszukujemy arkadii. Harmonia świata nie istniałaby jednak bez przeciwieństw, co udowadnia swoją kompozycją Ogród radości i smutku (1980) Sofija Gubajdulina. W inną przestrzeń przenosi nas twórczość Tōru
Takemitsu, którego And then I knew 'twas Wind (1992) stanowi hołd dla twórczości Claude’a Debussy’ego – autora zmysłowej Sonaty (1915), a także żywiołowe Trio Romana Palestra (premiera tego utworu odbyła się po śmierci kompozytora, w 1998 roku). Tymczasem nowa kompozycja Macieja Negreya Ścieżki w ogrodach (2024), po raz pierwszy prezentowana publiczności podczas koncertu, to fantastyczna opowieść o naszych wspomnieniach… i o nas samych.

W programie:

  • Sofija Gubajdulina (1931)
  • Ogród radości i smutku na flet, altówkę i harfę
  • Tōru Takemitsu (1930-1996)
  • And then I knew 'twas Wind
  • Claude Debussy (1862-1918)
  • Sonata na flet, altówkę i harfę
  • Roman Palester (1907-1989)
  • Trio na flet, altówkę i harfę
  • Maciej Negrey (1953)
  • Ścieżki w ogrodach (Paths in the Garden)
  • (PRAWYKONANIE ŚWIATOWE)

Wykonawcy:

  • Mauris Ensemble:
  • Magdalena Di Blasi / flet
  • Jan Czyżewski / altówka
  • Adrian Nowak / harfa

13.09.2024 - PIĄTEK

12:00 KLUB ROZMÓW NA SZCZYTACH - spotkanie z artystami koncertu wieczornego
Kawiarnia Kmicic, ul. Stanisława Staszica 11a
Prowadzenie: Marcin Gmys

19:00 RECITAL FORTEPIANOWY
PO BRAHMSIE PRZERWA!
Sala Teatralna Nauczycielskiego Centrum Wypoczynkowo-Rehabilitacyjnego, ul. Ciągłówka 11
Prowadzenie koncertu: Marcin Gmys
Przedwojenny krytyk Karol Stromenger przypuszczał, że Barkarola Fis-dur Fryderyka Chopina mogła być inspirowana poematem Zygmunta Krasińskiego, a jej początek mógł ilustrować rejs pary zakochanych po jeziorze Como. Czy tak było naprawdę? Jakie tajemnice kryją skomponowane pięć lat po śmierci Chopina 4 Ballady Johannesa Brahmsa czy Polonez-Fantazja As-dur autorstwa Fryderyka? Odkryjmy je podczas koncertu, na którym zabrzmią również: Serenada Don Juana Karola Szymanowskiego, pochodząca ze skomponowanego w 1915 roku fortepianowego tryptyku Maski oraz Epifora Pawła Mykietyna, zwycięski utwór IV Międzynarodowej Trybuny Muzyki Elektroakustycznej UNESCO w Amsterdamie (1996).

W programie:

  • Fryderyk Chopin (1810-1849)
  • Barkarola Fis-dur op. 60
  • Johannes Brahms (1833-1897)
  • 4 Ballady op. 10

***

  • Fryderyk Chopin (1810-1849)
  • Polonez-Fantazja As-dur op. 61
  • Karol Szymanowski (1882-1937)
  • Serenada Don Juana (Maski op. 34)
  • Paweł Mykietyn (1971)
  • Epiphora na fortepian i taśmę

Wykonanie:

  • Mateusz Dubiel / fortepian

14.09.2024 - SOBOTA

12:00 KLUB ROZMÓW NA SZCZYTACH - spotkanie z artystami koncertu wieczornego
Kawiarnia Kmicic, ul. Stanisława Staszica 11a
Prowadzenie: Andrzej Sułek

19:00 KONCERT FINAŁOWY
CZŁOWIEK vs TECHNOLOGIA
Koncert immersyjny, dress code: casual
Sala im. J. Piłsudskiego / Sala im. I. J. Paderewskiego, Hotel Belvedere,
ul. Droga do Białego 3
Prowadzenie koncertu: Andrzej Sułek
Gustav Mahler w rozmowie z Jeanem Sibeliusem stwierdził kiedyś, że „symfonia musi być taka, jak świat – powinna obejmować sobą wszystko”. Dzisiejszy rozwój technologiczny niesie ze sobą zmiany, a muzyka nie może przecież pozostawać w tyle! Prawie trzygodzinna Symfonia nr 3 (2019-2023) Wojtka Blecharza została przeznaczona na około dwieście niewielkich, wyposażonych w karty pamięci bezprzewodowych głośników w roli instrumentów, uruchamianych stopniowo przez osobę pełniącą funkcję „dyrygenta”. Swoją niekonwencjonalną instalacją jej twórcy udowadniają, że nowoczesna technologia i muzyka mogą stanowić zaskakująco udany duet.

W programie:

  • Wojtek Blecharz (1981)
  • Symfonia nr 3 na 200 głośników bezprzewodowych

Wykonawcy:

  • Susanne Fröhlich / flet subkontrabasowy
  • Michał Górczyński / klarnet kontrabasowy
  • Weston Olencki / puzon
  • Piotr Wróbel / suzafon
  • Nicolas Navarro Rueda / kostiumy
  • Wojtek Blecharz / prowadzenie

Uwaga: czas trwania: 165 minut

Turyści na Krupówkach

Zakopane idealne na drugie i trzecie wakacje. Pojawiły się n...

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Turystyka

Polecane oferty
* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska