https://gazetakrakowska.pl
reklama
Pasek artykułowy - wybory

WASZ TEMAT. Koszmar pieszych na budowie trasy S7 i ul. Kocmyrzowskiej w Krakowie. Przeszliśmy ten ich codzienny tor przeszkód

Marcin Banasik
Wideo
od 12 lat
Mieszkańcy Wzgórz Krzesławickich od wielu miesięcy żyją na wielkiej budowie. Połączyły się tu trzy duże inwestycje - budowa trasy S7 z węzłem Grębałów, przebudowa ul. Kocmyrzowskiej i pętli tramwajowo-autobusowej. W praktyce oznacza to ogromne problemy transportowe dla samochodów i komunikacji miejskiej. My sprawdziliśmy z jakimi trudnościami na co dzień musza borykać się piesi. Przeszliśmy traktem dla pieszych od skrzyżowania ul. Kocmyrzowskiej z ul. Architektów niemal do miejsca na wysokości przystanku Wańkowicza.

S7 Widoma – Kraków 

Węzeł Grębałów to element budowy 18,3 km trasy z Widomej do Nowej Huty. Dzieli się ona na dwa znacznie różniące się od siebie odcinki. Pierwszy, tzw. pozamiejski, ma 11,2 km i przebiega przede wszystkim przez tereny rolnicze. Jego budowa jest zaawansowana w 68 proc. Droga w tej części będzie miała dwa pasy ruchu w każdym kierunku, powstaną na niej dwa węzły, Łuczyce i Raciborowice.

- Drugi odcinek, miejski, ma 7,1 km i biegnie w większości przez teren Krakowa. Budowa w tym miejscu przecina wiele różnych urządzeń, linii i sieci, m.in. ciepłowniczych, energetycznych i gazowych. Trasa w tej części będzie miała trzy pasy ruchu w każdym kierunku i dwa węzły drogowe, Mistrzejowice i Grębałów - mówi Kacper Michna, rzecznik krakowskiego oddziału GDDKiA.

Inwestycja za miliardy

Wartość prac budowlanych to ponad 1,8 mld zł. Budowa tego odcinka otrzymała prawie 543 miliony zł dofinansowania ze środków UE w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko i niemal 421 mln zł w ramach Funduszy Europejskich na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko. 

Rozbudowa ul. Kocmyrzowskiej

Razem z budową węzła trwa przebudowa pierwszego z trzech fragmentów ul. Kocmyrzowskiej. Mocno zaawansowane są roboty przy budowie i przebudowie sieci infrastruktury podziemnej. Zostały już wykonane nowe sieci ciepłownicze i wodociągowe, a przed wykonawcą ostatnie prace przy kanalizacji i sieci teletechnicznej.

Gotowe są już fragmenty chodnika wzdłuż ul. Kocmyrzowskiej (po stronie osiedli), sukcesywnie ustawiane są słupy pod ekrany akustyczne. Wykonawca rozpoczął już prace ziemne związane z budową nowej jezdni ul. Kocmyrzowskiej po stronie torowiska.

Wylotówka na Proszowice

Przypomnijmy, że rozbudowa ulicy Kocmyrzowskiej na odcinku węzeł Grębałów – Bukszpanowa wraz z modernizacją infrastruktury tramwajowej realizowana jest we współpracy Miasta Kraków i GDDKiA. Po zakończeniu w II połowie 2025 r., wylotówka na Proszowice będzie mieć dwie jezdnie po dwa pasy ruchu, zieleńce z drzewami i krzewami, chodniki i drogi rowerowe.

Polecane oferty
* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska