WIDEO: Krótki wywiad
Wiadukt drogowy w Woli Filipowskiej to najważniejszy element nowego układu drogowego, który PLK budują w tej miejscowości. Pomiędzy drogą krajową 79, a ul. Młyńską powstała tak naprawdę nowa droga. Jezdnia o długości 1,3 kilometra i szerokości 6 metrów ułatwi przejazd pomiędzy dwoma częściami Woli Filipowskiej. W jej sąsiedztwie wybudowano również nowy układ drogowy wzdłuż torów kolejowych, który połączy miejscowość z sąsiednimi Krzeszowicami. Przy obu ulicach znalazły się chodniki, nowe oświetlenie i system odwodnienia. Lepszą lokalną komunikację zapewnią zatoki autobusowe.
Sam wiadukt to obiekt o długości 18 metrów i szerokości 11 metrów. Znalazło się na nim miejsce na 7 metrową jezdnię i chodnik o szerokości 2 metrów. Tory kolejowe znajdują się niemal 6,5 metra pod wiaduktem.
Mieszkańcy Woli Filipowskiej od marca korzystają z pierwszych efektów modernizacji linii kolejowej E30 na tym terenie. Wtedy do użytku został oddany pierwszy zmodernizowany peron na lokalnym przystanku. Nowoczesna konstrukcja o długości 200 metrów jest wyższa od dotychczasowej, dzięki czemu podróżnym łatwiej jest wsiadać i wysiadać z pociągów. Docelowo w Woli Filipowskiej powstaną dwa takie perony, połączone przejściem podziemnym. Dzięki instalacji wind z podróży koleją będą mogli korzystać wszyscy pasażerowie, również ci o ograniczonej mobilności.
Wiadukt w Woli Filipowskiej to kolejny taki obiekt oddany do użytku na linii kolejowej Kraków – Katowice. Od września z nowego wiaduktu korzystają już mieszkańcy Krzeszowic. Nowe wiadukty wybudowano także m.in. w Jaworznie i Krakowie.
W sumie kolejarze na szlaku z Katowic do Krakowa modernizują 34 wiadukty kolejowe i drogowe. 10 z nich budowanych jest w nowych miejscach, pozostałe 24 to gruntownie przebudowane obiekty.
PLK prowadzą inwestycje na niemal całej długości trasy Kraków – Katowice. Wartość prac budowlanych to ok. 2 mld zł. Po zakończeniu prac i uzyskaniu odpowiednich certyfikatów, pociągi pasażerskie przyspieszą do 160 km/h, a towarowe do 120 km/h.
Projekt „Modernizacja linii kolejowej E30, odcinek Zabrze – Katowice – Kraków, etap IIb” jest dofinansowany ze środków Unii Europejskiej, w ramach programu CEF „Łącząc Europę”.
- Upiorne miejsca w Małopolsce. Czy tam naprawdę straszy?
- Najgorsze mieszkania do wynajęcia. Zobacz, co oni oferują [ZDJĘCIA]
- Tak w ostatnich latach zabudowało się Zakopane
- Budowa tunelu zakopianki - fakty, liczby, ciekawostki
- TOP 20 najlepszych porodówek w Małopolsce
- Wybory parlamentarne 2019. Oto wszyscy nowi posłowie z Małopolski
