https://gazetakrakowska.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Wiadukt na torami kolejowymi w Woli Filipowskiej poprawi bezpieczeństwo i ułatwi komunikację

Grzegorz Skowron
Nowy wiadukt nad linią kolejową, drogi i chodniki do niego prowadzące oraz przystanki autobusowe – to inwestycja PKP Polskich Linii Kolejowych w Woli Filipowskiej. Nowy obiekt ma zapewnić bezpieczny przejazd pociągów (do tej pory tory i droga krzyżowały się w jednym poziomie), sprawny ruch drogowy i dobrą komunikację dla pieszych. Inwestycja jest współfinansowana przez Unię Europejską.

WIDEO: Krótki wywiad

Wiadukt drogowy w Woli Filipowskiej to najważniejszy element nowego układu drogowego, który PLK budują w tej miejscowości. Pomiędzy drogą krajową 79, a ul. Młyńską powstała tak naprawdę nowa droga. Jezdnia o długości 1,3 kilometra i szerokości 6 metrów ułatwi przejazd pomiędzy dwoma częściami Woli Filipowskiej. W jej sąsiedztwie wybudowano również nowy układ drogowy wzdłuż torów kolejowych, który połączy miejscowość z sąsiednimi Krzeszowicami. Przy obu ulicach znalazły się chodniki, nowe oświetlenie i system odwodnienia. Lepszą lokalną komunikację zapewnią zatoki autobusowe.

Sam wiadukt to obiekt o długości 18 metrów i szerokości 11 metrów. Znalazło się na nim miejsce na 7 metrową jezdnię i chodnik o szerokości 2 metrów. Tory kolejowe znajdują się niemal 6,5 metra pod wiaduktem.

Mieszkańcy Woli Filipowskiej od marca korzystają z pierwszych efektów modernizacji linii kolejowej E30 na tym terenie. Wtedy do użytku został oddany pierwszy zmodernizowany peron na lokalnym przystanku. Nowoczesna konstrukcja o długości 200 metrów jest wyższa od dotychczasowej, dzięki czemu podróżnym łatwiej jest wsiadać i wysiadać z pociągów. Docelowo w Woli Filipowskiej powstaną dwa takie perony, połączone przejściem podziemnym. Dzięki instalacji wind z podróży koleją będą mogli korzystać wszyscy pasażerowie, również ci o ograniczonej mobilności.

Wiadukt w Woli Filipowskiej to kolejny taki obiekt oddany do użytku na linii kolejowej Kraków – Katowice. Od września z nowego wiaduktu korzystają już mieszkańcy Krzeszowic. Nowe wiadukty wybudowano także m.in. w Jaworznie i Krakowie.

W sumie kolejarze na szlaku z Katowic do Krakowa modernizują 34 wiadukty kolejowe i drogowe. 10 z nich budowanych jest w nowych miejscach, pozostałe 24 to gruntownie przebudowane obiekty.

PLK prowadzą inwestycje na niemal całej długości trasy Kraków – Katowice. Wartość prac budowlanych to ok. 2 mld zł. Po zakończeniu prac i uzyskaniu odpowiednich certyfikatów, pociągi pasażerskie przyspieszą do 160 km/h, a towarowe do 120 km/h.
Projekt „Modernizacja linii kolejowej E30, odcinek Zabrze – Katowice – Kraków, etap IIb” jest dofinansowany ze środków Unii Europejskiej, w ramach programu CEF „Łącząc Europę”.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Motoryzacja

Komentarze 1

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

G
Gość

Jezdnia nie tylko na wiadukcie, ale i na tej nowej drodze powinna mieć 7 m. szerokości. 6 m. to mało, by swobodnie (bez ocierania kołami o krawężnik i znacznego zwalniania) mijały się ze sobą autobusy. Autobus wraz z lusterkami nieraz ma nawet nieco ponad 3 m. szerokości, czyli 3,5 m. pasa ruchu to jest konieczne minimum dla wielkogabarytowych pojazdów. 2x3,5 =7, czyli jezdnia dwukierunkowa, na której przewiduje się regularną komunikację autobusowa musi mieć te 7 m. szerokości.

Polecane oferty
* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska