https://gazetakrakowska.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Więcej pociągów w Małopolsce. Podwyżek cen też nie zabraknie

Grzegorz Skowron
Każdego dnia na tory wyjedzie 317 pociągów, o 31 więcej niż obecnie
Każdego dnia na tory wyjedzie 317 pociągów, o 31 więcej niż obecnie fot. Anna Kaczmarz
Kolej. Marszałek województwa Jacek Krupa zapowiada rewolucję na torach w naszym regionie.

Uruchomienie trzeciej linii Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej do Tarnowa, powrót przyspieszonych pociągów z Krakowa do Nowego Sącza i Krynicy, likwidacja połączeń z Krakowa do Oświęcimia przez Spytkowice oraz podwyżka cen biletów średnio o 10 procent - to najważniejsze zmiany, jakie czekają pasażerów od 11 grudnia tego roku wraz wejściem w życie nowego rozkładu jazdy pociągów.

Według marszałka małopolskiego Jacka Krupy czeka nas rewolucja na torach. Będzie więcej pociągów - dziś każdego dnia wyjeżdża ich 286, liczba ta wzrośnie do 317. Np. na linii do Tarnowa i dalej w kierunku Rzeszowa ma ich jeździć 56, o 24 więcej niż obecnie. Wszystko przez to, że ta trasa zostanie włączona w system Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej i pojawią się na niej nowoczesne składy Kolei Małopolskich.

Szybciej będzie też można dojechać pociągiem do Nowego Sącza - podróż z Krakowa ma trwać nie dłużej niż 2 godz. 20 minut. Takie przyspieszone kursy (także do Krynicy) będą rano i wieczorem. - Krótszy czas podróży sprawi, że staniemy się konkurencyjni dla transportu samochodowego - mówi Ryszard Rębilas, prezes Kolei Małopolskich.

Wrócą połączenia kolejowe z Suchej Beskidzkiej do Żywca. Na razie tylko na weekendy jako oferta turystyczna i dla studentów wracających do domu na dni wolne.

Ale są też złe wiadomości: zniknie połączenie kolejowe Kraków - Oświęcim przez Spytkowice. - Próba jego reaktywacji nie powiodła się - przyznaje marszałek Krupa. - Wpływy ze sprzedaży biletów pokrywały zaledwie 5 proc. kosztów, na dofinansowanie wydaliśmy kilka milionów złotych, a pociągami jeździło po kilkanaście osób - tłumaczy Jacek Krupa.

Druga zła wiadomość dotyczy cen biletów - pójdą w górę średnio o 10 proc. Choć np. bilet na pociąg Kraków - Wieliczka zdrożeje jeszcze bardziej - z 3 na 3,5 zł. Jak tłumaczy marszałek Krupa, podwyżka jest konieczna, bo spółki wożące pasażerów muszą coraz więcej płacić za dostęp do torów.

- Jak tylko jakaś linia jest wyremontowana lub wciągamy ją w Szybką Kolej Aglomeracyjną, od razu spółka Polskie Linie Kolejowe podnosi opłaty za korzystanie z takiej trasy - tłumaczy marszałek. Urząd Marszałkowski ma zwiększyć dofinansowanie kolejowych przewozów pasażerskich (z 94 do 105 mln zł rocznie), ale przy zwiększonej ofercie to nie wystarczy na pokrycie wszystkich kosztów i stąd decyzja o podwyżce cen biletów.

[email protected]

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Biznes

Komentarze 12

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

R
Ra3ik
A co z połączeniami daleko bieżnymi. 2 pociągi na dzień żeby dojechać bezpośrednio z okolic Łodzi do Krakowa?? I co najśmieszniejsze wyjazd o 4 i 6 rano. A później cisza. Pomyślcie o osobach które chcą do Krakowa dojechać z innych województw. Tak wam przeszkadzał pociąg Łódź Kaliska -Kraków Główny który jeździł z Łodzi koło 16?? Zawsze jak nim jeździłem nie było miejsca by usiąść. Ehhh szkoda szczępic ryja PKP i PKS schodzą na psy.
K
Kusza
Dostęp do torów coraz droższy. Szkoda, że nie liczą wam jeszcze za podkłady kolejowe? Podzielono PKP na milion spółek i spółeczek, wyprzedano( czytaj "ukradziono" ) co się dało i teraz trzeba prezesom, dyrektorom i innym pierdzistołkom płacić krocie. A ile kasy wędruje za granicę do udziałowców, właścicieli itp. przekrętów to tego nikt nie jest w stanie policzyć. Bizancjum ciąg dalszy. Koniec niebawem !
j
jkl
Jak ma być rentowna skoro jest pare pociągów na dzień. I jak pasuje na 6 do pracy to już z powrotem nie. Komuś zależy aby tak było lobby busiarskie nie śpi i na glonojada najlepiej. Na co wygody :)
h
haha
ten remont jak widać na nic sie nie przydał bo czas przejazdu jest taki sam jak przed remontem i jeszcze bilety zdrożeją...mogło tego remontu w ogóle nie być... a miało być tak pięknie...
b
bolek
gawędziarz.
ś
św.NH
Ten najstarszy i najpiękniejszy odcinek kolei musi być dostępny dla turystów a w zimie dla mieszkańców. Przez Hucisko nie ma dojazdu.
b
brak
Znika najszybsze połączenie do Oświęcimia.
Busiarze się na pewno ucieszą
P
Pasażer
Kilkanaści? Niech się marszałek przejedzie od czasu do czasu tymi pociągami przez Spytkowice. Pomimo niekorzystnych godzin odjazdów naprawdę cieszą się one powodzeniem.

Busiarstwo dało w łapę?
P
Pasazer
szału nie ma z czasami po modernizacji chodź nie w całości wykonanej to 1h do Tarnowa słabo się prezentuje przed było tyle .....
l
lolek
jeździsz pociągami czy tylko jesteś gawędziarzem? :P
G
Gość
Już wiadomo, że podrożeje prąd, stąd podwyżka jest nieunikniona (także druga, po Nowym Roku). A po co od razu 160 km/h? Pociąg wtedy pożera dużo prądu (oraz jest większe niebezpieczeństwo, np. na przejazdach). Dlaczego to niby pociągi mają pędzić a samochody mieć restrykcyjne ograniczenia?
l
lol
Dlaczego taki slaby czas przejazdu do tarnowa? 1h 18min? 1h 1min przyspieszonych lol 75 km w tak dlugim czasie? przeciez tam niby mialobyc mozna jezdzic 160km/h. nie da sie przy tym osiagnac sredniej predkosci dla przyspieszonego 100km/h? , czy dla osobowego 80km/h? jakies jaja coc czuje ze pociagi nie beda jezdzily tam 160km/h tylko beda dalej sie wlokly po 120-130km/h bo czasy maja jak przed modernizacja.
Polecane oferty
* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska