https://gazetakrakowska.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Wieliczka. Autobus 304 pęka w szwach. Pasażerowie chcą pojazdów przegubowych

Jolanta Białek
Mieszkancy apelują, by na linii 304 jeździł autobus przegubowy
Mieszkancy apelują, by na linii 304 jeździł autobus przegubowy Andrzej Wisniewski
Nasila się problem z przepełnieniem linii 304. Pasażerowie zostają na przystankach. Kraków obiecuje - od 2 maja - więcej kursów na tej trasie. Mieszkańcy uważają, że to nie pomoże. Apelują o większe autobusy.

Tłok w autobusie 304, kursującym z Wieliczki do centrum Krakowa, przebrał wszelką miarę. Mieszkańcy określają sytuację jako dramatyczną. Tak jest od marca, kiedy zawieszono przejazdy Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej (SKA) w godz. 9-15. W tym czasie nie kursują już także kolejowe autobusy zastępcze do Krakowa.

„Do mocno już przeładowanego autobusu 304 dosiedli się kolejni pasażerowie, w tym turyści i wycieczki szkolne, z racji rozpoczynającego się sezonu turystycznego. W szczycie komunikacyjnym linia 304 kursuje co 10 minut, jednak w godzinach 9-15 już tylko co 20 minut. Efekt jest taki, iż pasażerowie pozostają na przystankach, nie mogąc wsiąść do pojazdów. Z tego co obserwuję najgorzej jest w godz. 11.30-16 na przystankach w kierunku Krakowa przy Kopalni Soli oraz przy Parku, gdzie nierzadko pozostaje spora grupa pasażerów. (…). Wygląda na to, że ZIKiT postanowił upchnąć w już przeładowanej „304” pasażerów pociągu (od marca w „304” są honorowane bilety okresowe SKA), co owocuje tą dramatyczna sytuacją” - alarmuje mieszkaniec Wieliczki, pan Piotr.

W Zarządzie Infrastruktury Komunalnej i Transportu słyszymy, że problem przepełnienia „304” jest tam dobrze znany. - Dlatego już od 2 maja zostanie wprowadzony skorygowany rozkład jazdy dla linii 304. Przewiduje on dodatkowy kurs w każdej godzinie, pomiędzy szczytami komunikacyjnymi - poinformowali wczoraj pracownicy zespołu prasowego ZIKiT-u.

Jednak zdaniem wieliczan kolejne zwiększenie częstotliwości przejazdów „304” (kursów dokładano tu już kilkakrotnie, ostatnio jesienią 2017 roku) nie rozwiąże problemu. - Jedyną szansą jest skierowanie do obsługi tej trasy autobusów większych, przegubowych - chociaż na co drugim kursie – twierdzą mieszkańcy.

Burmistrz Wieliczki Artur Kozioł zapewnia, że gmina jest gotowa współfinansować i dodatkowe kursy „304”, i przejazdy autobusów przegubowych. - Prosiliśmy o takie pojazdy ZIKiT już kilkakrotnie. Odpowiadali zawsze, że brakuje taboru - zaznacza Artur Kozioł.

„Podstawowym problemem uniemożliwiającymi obecnie wprowadzanie na linię 304 pojazdu przegubowego są wymiary wielickiej pętli autobusowej. Parkujące tam już teraz autobusy prawdopodobnie zostałyby zablokowane przez pojazd przegubowy” - taką informację uzyskaliśmy wczoraj w ZIKiT. Jego pracownicy zaznaczyli też, że „liczba autobusów przegubowych jest ograniczona i obsługa „304” tym typem pojazdów jest obecnie trudna do zaplanowania”.

- Autobusy przegubowe kursują obecnie na wielu liniach krakowskich i decyzję o ich ewentualnym skierowaniu na trasę do Wieliczki musi podjąć ZIKiT - powiedział nam z kolei rzecznik prasowy MPK Marek Gancarczyk.

Koleje Małopolskie: linia zastępcza była bardzo kosztowna

Grzegorz Stawowy, szef spółki koleje małopolskie: - Zlikwidowaliśmy kursy kolejowych autobusów zastępczych poza godzinami szczytu, bo ich utrzymanie było bardzo drogie, a korzystało z nich niewielu pasażerów. Licząc się z tym, jaki wpływ na linię „304” może mieć ograniczenie kursów SKA, jeszcze w marcu sugerowaliśmy ZIKiT-owi, że na tę trasę trzeba puścić autobusy przegubowe.

Do tematu wrócimy.

ZOBACZ KONIECZNIE:

WIDEO: Mówimy po krakosku - odcinek 14. "Biber"

Autor: Gazeta Krakowska, Dziennik Polski, Nasze Miasto

Komentarze 18

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

c
czytelnik
O tak przegubowe 304 tak rzadko parkują i odjeżdżają z "niby pętli" przy ul.Piłsudskiego pora już zgłosić problem tego przystanku i zagrożeń jaką zafundowali włodarze miasta mieszkańcą pobliskiego osiedla.Koniecznie trzeba będzie sprawdzić,czy odległość przystanku od bloków jest zgodna z prawem i czy spełnia wymagania z zagrożeniem przeciw pożarowym i chemicznym o hałasie nie wspomnę!!
J
Jasne
Bo jakby tory były to pociag mielibyście raz na 2-3 godziny. To nie byla stacja przelotowa. Zamiast torów jest obwodnica, pisowskie trolle tego nie rozumieją.
!
Prosze sobie zaplacic za transport to dostaniecie wieksze autobusy a Tyniec tak samo generuje napelnienia w sezonie ppdobne do wieliczki gdzie aatobusy jezdza pelne caly tydzien wiec tabor jest adekwatny do potrzeb
B
Bartek
A myśli że dlaczego nikt tymi autobusami nie jeździł? Dowiedz się na jakich zasadach one funkcjonują. Na alejach nie wsiądziesz, prawie nie mają przystanków, a trasa jak u 304 albo jeszcze gorsza. Raczej mało komu chce się dymać na dworzec specjalnie po to by wsiąść do autobusu SKA
m
mf
Pretensje do tych co zlikwidowali tory do Niepołomic.
M
Michal
Tyniec i kokejne osiedla na trasie maja starymi 16 letnimi trupami jezdzic zeby wieliczka sie w przegubowym nowym taborze rozbijala?puknij sie w glowe
k
krakus
Jeśli bilety Kolei Małopolskich są honorowane w 304, zlikwidowałeś kursy zastępczych autobusów i wiedziałeś jaki to będzie miało wpływ na 304 to Koleje Małopolskie powinny się dołożyć do 304 (z kasy za zastępcze autobusy). Byłoby sprawiedliwie i z korzyścią dla wszystkich.
W
Warszawiak
Uspokajające jest ki
k
kl
Do strefy w Niepołomicach która rozrasta się szybko nadal brak komunikacji . Ten problem narasta , coraz więcej firm , ludzi a dojazdu brak !
c
cut
A może by tak skrócić linię np. do Cracovii ? Mogłyby autobusy jeździć częściej. Na dalszym odcinku funkcjonuje przecież komunikacja Krakowska, więc można się przesiąść na tramwaj czy autobus.
m
mieszkaniec
Rozwiązanie jest proste - pod kopalnią jest pusty parking, tak było choćby niedawno, na którym można zrobić końcówkę nowo uruchomionej linii autobusowej - wiadomo czasowej do kiedy wróci kolej. Takie rozwiązanie odciąży autobus 304 i wszyscy się zmieszczą, proste...
h
henrk
Ruch kolejowy na Łobzowie minimalny, składy mają kabiny maszynistów po obu stronach pociągu. Wybudowano przystanek na Olszy.
Świetna okazja do wypróbowania tej trasy dla mieszkańców, bo odciążono by też autobusy MPK .
Niestety w Krakowie mamy raka w Radzie Miasta który nazywa się POPiS, i nic pewnie nie da się zrobić.
l
lol
Bzdury, ludzie pracują w centrum aglomeracji i tam mają najlepszy dojazd. Nikt nie będzie robił biurowca w Wieliczce po poza 1/50 teamu wszyscy pozostali będą mieli daleko.
h
henrk
Najpierw napisano, że przeładowanie autobusów nastąpiło wskutek zawieszenia połączenia kolejowego, a później można wyczytać z wypowiedzi Grzegorza Stawowego, że zastępcze połączenie autobusowe było drogie i jeździło bardzo mało pasażerów.
To się kupy nie trzyma, na chłopski rozum widać, że Grzegorz Stawowy ,szef spółki Koleje Małopolskie chce wrobić ZIKiT w duże straty finansowe, a później po odwieszeniu połączeń kolejowych, odebrać im pasażerów. Burmistrz Wieliczki potrafił przygotować teren pod Światowe Dni Młodzieży Katolickiej, ale nie potrafi wyegzekwować od Kolei Małopolskich aby wywiązały się z umowy ? twierdzi zresztą ,że miasto Wieliczka ma pieniądze , więc niech się dogada z Grzegorzem Stwowym w temacie trasportu zastępczego. Panu burmistrzowi Wieliczki nie opłaci się powiększać czy budować nową pętlę autobusową, tak jak dyrekcji ZIKiT inwestować w linię 304, bo za chwilę sytuacja wróci do poprzedniego stanu, a przecież nie zabiorą autobusów przegubowych z linii miejskich Krakowa, aby zadowolić mieszkańców Wieliczki.
Pan Grzegorz Stawowy powinien wiedzieć, że umowy na przewóz nie zawiera się z dnia na dzień, bo strony najpierw muszą ustalić ilość i częstotliwość kursów, obciążenie autobusów ludźmi. Pan Stawowy Grzegorz , jak już chciał coś komuś sugerować, to powinien to uczynić wobec burmistrza Wieliczki. Nie jestem fanem ZIKiT-u , ale ciśnienie mi wzrasta jak przeczytałem wypowiedź cudownego dziecka krakowskiego kolejnictwa, prezesa Grzegorza Stawowego.
P
Pp
Skoro ZIKIT mówi, że brakuje autobusów przegubowych, to czemu MPK pozbyli się gdzieś rok temu Scani przegubowych? Mogły one dalej kursować na 112, a obecne autobusy z tej linii można by było skierować do obsługi 304.
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska