Wielka chłodnia Elektrowni Siersza z Trzebini zniknęła w 3,5 sekundy. Niesamowite zdjęcia

MMG
Przejdź do galerii zdjęć i zobacz wideo tauron
Na terenie Elektrowni Siersza dokonano wyburzenia chłodni kominowej nr 4. Detonacja, która trwała zaledwie 3,5 sekundy, poprzedzona była szczegółowymi pracami przygotowawczymi. W tym czasie w płaszczu chłodni wywiercono ponad 3 tysiące otworów, w których umieszczono ładunki o masie od 50 do 100 gramów każdy. Łączna waga ładunków potrzebnych do powalenia 1830,69 m3 żelbetu ważącego 4,5 tys. ton, wyniosła dokładnie 217,25 kilograma.

Wyburzenie wybudowanej w latach sześćdziesiątych ubiegłego wieku chłodni jest wynikiem wyłączenia z eksploatacji bloku nr 4 (klasa 120 MW), który z uwagi na zastosowaną technologię nie spełniał norm środowiskowych, a jego modernizacja nie była możliwa. Chłodnia, wyłączona z eksploatacji w 2006 roku.

Rozbiórki obiektów wysokich (kominów, wież) sposobem wybuchowym to najtańsza, najszybsza i najmniej czasochłonna metoda. Zastosowanie techniki strzałowej jest rozwiązaniem najbardziej korzystnym wszędzie tam, gdzie możliwe jest kierunkowe powalenie obiektu.

Najpoważniejszym zagrożeniem podczas rozbiórki obiektów wysokich jest zazwyczaj zachowanie wyznaczonego kierunku padania oraz drgania wywołane uderzeniem dużych mas o grunt. Całą operację przeprowadziła wyspecjalizowana firma, która posiada wszelkie pozwolenia oraz dopuszczenia do używania materiałów wybuchowych.

Przygotowanie obiektu i jego otoczenia do wyburzenia to długotrwały, wymagający precyzji proces, gdzie najistotniejszą kwestią jest bezpieczeństwo. Ustanowiona strefa zagrożenia, wynosząca 200 m, w zdecydowanej większości mieściła się w obrębie działek elektrowni.

Wyburzenie nastąpiło na podstawie uzyskanej decyzji. O planowanym wyburzeniu zostały powiadomione stosowne instytucje: władze gminy miasta Trzebini, Nadleśnictwo Chrzanów i Państwowe Gospodarstwo Wodne Wody Polskie. Podczas wykonywania prac strzałowych strefa zagrożenia zabezpieczona była poprzez posterunki, patrole oraz blokady.

Zgodnie z obowiązującymi przepisami, o robotach wyburzeniowych prowadzonych metodą strzałową powiadomione zostały także: jednostki Policji, Straży Miejskiej, Straży Pożarnej, a także Wojewódzki Inspektorat Ochrony Środowiska w Krakowie oraz mieszkańcy i firmy. Przedstawiciele służb mundurowych zabezpieczali akcję wyburzenia na terenie sąsiadującym z elektrownią.

Materiał prasowy TAURON POLSKA ENERGIA SA

Czytaj także

Wideo

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze 8

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

G
Gość
7 grudnia, 22:56, Gość:

Patrzę na to i sięgam pamięcią do zawalenia się wieżowców w Nowym Jorku. Po co było wiercić 3 tyś otworów. Wystarczyło uderzyć w komin jakimś starym tupolewem pilotowanym przez odpowiednio zmotywowanego pilota o śniadej karnacji. Pewnie mniejsze koszty operacji. Brak złomowania wraku samolotu. Równie dokładne powalenie konstrukcji żelbetonowej. I pilot dostąpił by raju. Same plusy.

8 grudnia, 02:45, Gość:

Też się zastanawiam dlaczego zmarnotrawiono ponad 200kg dobrej jakości materiałów rozrywkowych zamiast np kilku migów 29 które i tak nie nadają się już do niczego bo nie działają prawidłowo fotele z katapultą :)

katapultować to powinno się na tamten świat takich matołów jak ty

G
Gość
7 grudnia, 22:56, Gość:

Patrzę na to i sięgam pamięcią do zawalenia się wieżowców w Nowym Jorku. Po co było wiercić 3 tyś otworów. Wystarczyło uderzyć w komin jakimś starym tupolewem pilotowanym przez odpowiednio zmotywowanego pilota o śniadej karnacji. Pewnie mniejsze koszty operacji. Brak złomowania wraku samolotu. Równie dokładne powalenie konstrukcji żelbetonowej. I pilot dostąpił by raju. Same plusy.

8 grudnia, 2:45, Gość:

Też się zastanawiam dlaczego zmarnotrawiono ponad 200kg dobrej jakości materiałów rozrywkowych zamiast np kilku migów 29 które i tak nie nadają się już do niczego bo nie działają prawidłowo fotele z katapultą :)

8 grudnia, 11:15, Jasiu:

Ale jesteście debile. Nawet ze zwykłej sprawy potraficie zrobić pseudo-polityczne błoto. Ale się wam tam roi w tych pustych baniakach...

9 grudnia, 12:49, Zapała:

To samo pomyślałem. Majstersztyk pirotechniki vs. dwa głąby

dwa głąby tyli ty i ten wyżej. dobrze że chociaż tepa pało umiesz się do tego przyznać.

G
Gość
11 grudnia, 06:28, Gość:

AK CHWALICIE SIĘ WYBURZENIEM !!! ??? A TAM MA POWSTAĆ SPALARNIA ŚMIECI Z CAŁEJ POLSKI O TYM NIKT NIEMUWI GŁOŚNO ??? DOŚĆ ŻE RAFINERIA NAS TRUJE TO JESZCZE SPALARNIA ŚMIECI MASAKRA LUDZIE OBUDZCIE SIE BĘDZIE TAKI SMROT ŻE. A SKARZENIE GLEBY. NIERUCHOMOŚCI W DÓŁ PÓJDĄ ? WEGLEM NIEWOLNO PALIĆ ŚMIEĆI TAK ?! TO OBŁĘD JAKIŚ

Naucz się poprawnej pisowni tępa pało

G
Gość

AK CHWALICIE SIĘ WYBURZENIEM !!! ??? A TAM MA POWSTAĆ SPALARNIA ŚMIECI Z CAŁEJ POLSKI O TYM NIKT NIEMUWI GŁOŚNO ??? DOŚĆ ŻE RAFINERIA NAS TRUJE TO JESZCZE SPALARNIA ŚMIECI MASAKRA LUDZIE OBUDZCIE SIE BĘDZIE TAKI SMROT ŻE. A SKARZENIE GLEBY. NIERUCHOMOŚCI W DÓŁ PÓJDĄ ? WEGLEM NIEWOLNO PALIĆ ŚMIEĆI TAK ?! TO OBŁĘD JAKIŚ

G
Gość
7 grudnia, 22:56, Gość:

Patrzę na to i sięgam pamięcią do zawalenia się wieżowców w Nowym Jorku. Po co było wiercić 3 tyś otworów. Wystarczyło uderzyć w komin jakimś starym tupolewem pilotowanym przez odpowiednio zmotywowanego pilota o śniadej karnacji. Pewnie mniejsze koszty operacji. Brak złomowania wraku samolotu. Równie dokładne powalenie konstrukcji żelbetonowej. I pilot dostąpił by raju. Same plusy.

8 grudnia, 2:45, Gość:

Też się zastanawiam dlaczego zmarnotrawiono ponad 200kg dobrej jakości materiałów rozrywkowych zamiast np kilku migów 29 które i tak nie nadają się już do niczego bo nie działają prawidłowo fotele z katapultą :)

8 grudnia, 11:15, Jasiu:

Ale jesteście debile. Nawet ze zwykłej sprawy potraficie zrobić pseudo-polityczne błoto. Ale się wam tam roi w tych pustych baniakach...

9 grudnia, 12:49, Zapała:

To samo pomyślałem. Majstersztyk pirotechniki vs. dwa głąby

a pewna sieć na n. 11.09. jako cena dnia akurat wtedy dała dwa cyprysy stojące

Z
Zapała
7 grudnia, 22:56, Gość:

Patrzę na to i sięgam pamięcią do zawalenia się wieżowców w Nowym Jorku. Po co było wiercić 3 tyś otworów. Wystarczyło uderzyć w komin jakimś starym tupolewem pilotowanym przez odpowiednio zmotywowanego pilota o śniadej karnacji. Pewnie mniejsze koszty operacji. Brak złomowania wraku samolotu. Równie dokładne powalenie konstrukcji żelbetonowej. I pilot dostąpił by raju. Same plusy.

8 grudnia, 2:45, Gość:

Też się zastanawiam dlaczego zmarnotrawiono ponad 200kg dobrej jakości materiałów rozrywkowych zamiast np kilku migów 29 które i tak nie nadają się już do niczego bo nie działają prawidłowo fotele z katapultą :)

8 grudnia, 11:15, Jasiu:

Ale jesteście debile. Nawet ze zwykłej sprawy potraficie zrobić pseudo-polityczne błoto. Ale się wam tam roi w tych pustych baniakach...

To samo pomyślałem. Majstersztyk pirotechniki vs. dwa głąby

J
Jasiu
7 grudnia, 22:56, Gość:

Patrzę na to i sięgam pamięcią do zawalenia się wieżowców w Nowym Jorku. Po co było wiercić 3 tyś otworów. Wystarczyło uderzyć w komin jakimś starym tupolewem pilotowanym przez odpowiednio zmotywowanego pilota o śniadej karnacji. Pewnie mniejsze koszty operacji. Brak złomowania wraku samolotu. Równie dokładne powalenie konstrukcji żelbetonowej. I pilot dostąpił by raju. Same plusy.

8 grudnia, 2:45, Gość:

Też się zastanawiam dlaczego zmarnotrawiono ponad 200kg dobrej jakości materiałów rozrywkowych zamiast np kilku migów 29 które i tak nie nadają się już do niczego bo nie działają prawidłowo fotele z katapultą :)

Ale jesteście debile. Nawet ze zwykłej sprawy potraficie zrobić pseudo-polityczne błoto. Ale się wam tam roi w tych pustych baniakach...

G
Gość
7 grudnia, 22:56, Gość:

Patrzę na to i sięgam pamięcią do zawalenia się wieżowców w Nowym Jorku. Po co było wiercić 3 tyś otworów. Wystarczyło uderzyć w komin jakimś starym tupolewem pilotowanym przez odpowiednio zmotywowanego pilota o śniadej karnacji. Pewnie mniejsze koszty operacji. Brak złomowania wraku samolotu. Równie dokładne powalenie konstrukcji żelbetonowej. I pilot dostąpił by raju. Same plusy.

Też się zastanawiam dlaczego zmarnotrawiono ponad 200kg dobrej jakości materiałów rozrywkowych zamiast np kilku migów 29 które i tak nie nadają się już do niczego bo nie działają prawidłowo fotele z katapultą :)

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3