FLESZ - Najmłodsi wracają do szkół
To, co zrobiono w Szanghaju, to przykład spektakularnej metamorfozy ogromnej przestrzeni miejskiej. Teren dawnego lotniska Longhua, a dokładnie jego pas startowy, został zamieniony w wielki, długi na blisko dwa kilometry park linearny.
Szanghajski pas startowy, który zastąpił park, został wybudowany w 1948. Służył samolotom do końca funkcjonowania lotniska w 2011 roku (ostatni samolot wystartował stamtąd w 2008 roku). Lotnisko straciło rację bytu, bo wraz z rozrastaniem się wielkiej azjatyckiej metropolii, znalazło się bowiem w centrum miasta. Cały ruch lotniczy już wcześniej przeniósł się m.in. na lotnisko Szanghaj-Pudong.
Wkrótce włodarze miasta zaplanowali, że pas dawnego lotniska Longhua zyska nowe życie, a okoliczni mieszkańcy będą się mogli cieszyć z nowego, wielkiego parku. Teren pasa został zaplanowany jako publiczna ulica i park liniowy o długości prawie dwóch kilometrów. Mieszkańcy zyskali przestrzeń rekreacyjną, a także wytchnienie od gęstej zabudowy wokół.
Park Czyżyny oficjalnie dopuszczony do użytku. Pierwszy i os...
Aby odzwierciedlić wcześniejszą historię tego miejsca, projekt naśladuje ruch pasa startowego, tworząc zróżnicowane liniowe przestrzenie dla pojazdów, rowerów i pieszych, organizując park i ulicę w jedną połączoną sekwencję w skali pasa startowego. W parku zasadzono ponad 80 różnych gatunków roślin, w tym ponad 2200 drzew.
Park Xuhui Runway stał się wizytówką Szanghaju. Jego wpływ na metropolię jest znaczący. Ceny nieruchomości w jego sąsiedztwie w latach 2015-2019 wzrosły aż o 80 procent.
Krakowskie lotnisko w centrum miasta, które zostało zabudowane
Historia szanghajskiego lotniska przypomina nieco nasze dawne lotnisko Rakowice-Czyżyny. Też było cywilnym lotniskiem, a wraz z rozwojem Krakowa i budową Nowej Huty znalazło się w centrum miasta i wobec czego, trzeba było je zamknąć (co stało się w 1963 roku). Podobna jest nawet długość pasa startowego – 2200 metrów.
Niestety, pas startowy lotniska w Czyżynach w całości praktycznie został zabudowany. Na jego wschodniej części praktycznie w całości powstały bloki, głównie w postaci osiedli Avia i Orlińskiego. Sam pas startowy służy jako niewielkie place zabaw oraz miejsca parkingowe.
Osiedle Avia w Czyżynach będzie się rozrastać. Powstaną nowe...
Wciąż wolna od zabudowy jest natomiast zachodnia część pasa, zwana Błoniami Czyżyńskimi. To popularne miejsce spacerowe pośród krakowian. W tym miejscu ma jednak powstać Centrum Nauki Cogiteon (na razie budowa jest wstrzymana ze względu na rozpoczęcie procedury wpisu do rejestru zabytków tej części dawnego lotniska), które dzieli mieszkańców. Część uważa, że to dobra lokalizacja, inni są przeciwni.
W planach cały czas jest też dalsza rozbudowa osiedla Akademickiego, tuż przy dawnym pasie startowym. Natomiast pas może zniknąć całkowicie, jeśli zrealizowany zostanie wariant drogowy do Centrum Nauki (i pośrednio do nowego osiedla).
Natomiast dobrym przykładem ożywienia terenów wokół lotniska, jest park Czyżyny, który powstał na tyłach hangaru Muzeum Inżynierii Miejskiej, na fragmentach dawnej drogi kołowania samolotów. Warto pamiętać, że park powstał dzięki mieszkańcom, którzy pomysł jego budowy zgłosili, a następnie wybrali w ramach budżetu obywatelskiego. Takiego rozmachu, jak park na terenie dawnego lotniska w Szanghaju jednak u nas nie ma.
Prezydentowi podoba się osiedle Avia. A Wam? [ZDJĘCIA Z DRONA]
- Kraków sprzed niemal stu lat na kolorowych zdjęciach!
- Kolejny słynny sklep wycofuje się z Polski! Jest ich coraz więcej [GALERIA]
- Budowa S7 w Krakowie pomiędzy Mistrzejowicami i Nową Hutą [WIZUALIZACJE, MAPY]
- Nowy sklep internetowy Magdy Gessler. Ceny zwalają z nóg. Flaczki za 50 złotych!
- Mieszkania w Krakowie dla milionerów. Tak można mieszkać!
- Andrzej Duda jednym telefonem załatwił otwarcie stoków
