https://gazetakrakowska.pl
reklama
18+

Treść tylko dla pełnoletnich

Kolejna strona może zawierać treści nieodpowiednie dla osób niepełnoletnich. Jeśli chcesz do niej dotrzeć, wybierz niżej odpowiedni przycisk!

MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Wielki plan budowy parkingów uratuje Kraków przed blokadą?

Piotr Rąpalski
W tych miejscach urzędnicy miejscy planują budowę parkingów typu "park&ride"
W tych miejscach urzędnicy miejscy planują budowę parkingów typu "park&ride" infografika Elźbieta Rzyczniak
Przygotowany przez urzędników miejskich plan budowy parkingów ma zapobiec całkowitej blokadzie centrum miasta. Jeżeli nie powstaną nowe miejsca postojowe, już w 2020 r. w śródmieściu zabraknie miejsc dla 44 proc. aut, a w 2030 - dla 88 proc.

Najważniejszym celem programu jest budowa 55 parkingów (lista w ramce obok). Koszt to 2,8 mld zł! Ale to nie koniec wizji urzędników. Do 2030 r. w mieście ma się pojawić 17 (ok. 4 tys. miejsc) parkingów park&ride, głównie przy pętlach komunikacji miejskiej, gdzie kierowcy mieliby zostawiać autp i dalej podróżować MPK. Taki parking powstaje na Ruczaju, przy ul. Czerwone Maki. Nie ma go natomiast na końcu trasy na Mały Płaszów. Inne lokalizacje to np. Krowodrza Górka, Złocień, Swoszowice. Ponadto 620 miejsc ma być dostępnych dla mieszkańców przy kilku centrach handlowych, z którymi negocjują urzędnicy.

Wszystko pięknie, ale skąd wziąć na to pieniądze? O tym program mówi najmniej. Urząd liczy na pozyskanie środków unijnych, które akurat się kończą, budżet Krakowa, w którym brakuje na utrzymanie szkół, i prywatnych inwestorów, z którymi przedstawiciele władz miasta próbują się dogadać od trzech lat - na razie bez skutków.

W lutym br. urząd miał podpisać umowę z austriacką firmą Apcoa na budowę parkingu na 150 aut przy Muzeum Narodowym. Inwestor miał wyłożyć 12,5 mln zł, gmina dać teren i dołożyć 5 mln. Apcoa pobierałaby opłaty za postój przez 30 lat. Po tym czasie parking przeszedłby na własność miasta. Nic z tego jednak nie wyszło.

- Inwestor wycofał się w ostatniej chwili. Teraz zaawansowane są negocjacje z pięcioma firmami w sprawie budowy parkingu pod pl. Biskupim - mówi Jerzy Marcinko, dyrektor magistrackiego Wydziału Inwestycji. Parking ma kosztować ok. 36 mln zł i pomieści 280 aut.

Możliwe, że aby zachęcić inwestorów, miasto, poza dopłatami, odda im w zarząd część strefy płatnego parkowania. - Jeśli Rada Miasta zdecyduje się poszerzyć strefę o resztę Grzegórzek i Stare Podgórze, będziemy mogli kusić inwestorów oddaniem im w zarząd nowych podstref - dodaje Marcinko. To byłaby zachęta dla firm do budowy parkingów pod skrzyżowaniem Dietla/Starowiślna i pod KS Korona.

Te wszystkie plany muszą najpierw zatwierdzić radni. Ci wątpią w ich realność. - W ciągu ostatnich lat udało się wybudować jeden parking podziemny w Krakowie. A teraz nagle myśli się o kilkudziesięciu - komentuje Grzegorz Stawowy, szef klubu PO w Radzie Miasta.

- W budżecie nie ma pieniędzy na parkingi, a inwestorzy nie chcą ich budować za własne pieniądze. Tak będzie jeszcze parę lat - przewiduje Józef Pilch z PiS.

Przykłady wskazują jednak, że to możliwe. Inwestorów pozyskał Wrocław. Kluczem było stworzenie konsorcjum firmy budowlanej i dwóch banków, które skredytują parking na 800 aut. Inwestycja rusza jesienią. Trwa budowa mniejszego obiektu, na 300 miejsc. A jeszcze w czasie Euro 2012 otwarto parking na ponad 200 miejsc.

Najpilniejsze lokalizacje

Obecnie jest jeden podziemny parking pod pl. Na Groblach na 600 aut. W programie wytypowano miejsca, gdzie parkingi powstaną jako pierwsze, do 2020 r.: Basztowa, skrzyżowanie Starowiślnej i Wielopola, Hala Targowa, pl. Wolnica, Dajwór, Filharmonia, pl. Kossaka, pl. Inwalidów, pod stadionem KS Nadwiślan, pl. Biskupi, Kałuży, Focha.

W drugiej kolejności
Powstania Warszawskiego/ Przy Rondzie, Powstania Warszawskiego - KSOS, Dietla/Stanisława, Rybaki, św. Wawrzyńca, Miodowa, Lea, Królewska, Słowackiego, Dietla/Smocza, Dietla/ Bożego Ciała, Słowackiego/ Helclów, pl. Na Stawach, Mazowiecka, Łobzowska, Łobzowska/Spasowskiego.

Pozostałe lokalizacje
3 Maja, Reymonta, Uniwersytet Rolniczy, N. Kleparz, pl. Sikorskiego, rondo Matecznego, Rynek Podgórski, Kopernika, Fr. Nullo, Nawojki, Uniw. Pedagogiczny, Mazowiecka/ Rzeczna, Mickiewicza, Szwedzka, Szwedzka/Dworska, KS Korona (parking naziemny), Nadwiślańska, pl. Boh. Getta, Zabłocie, al. Pokoju, Ro- gozińskiego, Rakowice, "Olimpijka" (pl. przy ul. Dietla, Wielopolu i Starowiślnej), św. Sebastiana.

Euro 2012 w Krakowie: zdjęcia, wideo, informacje! [SERWIS SPECJALNY]

Codziennie rano najświeższe informacje z Krakowa prosto na Twoją skrzynkę e-mail. Zapisz się do newslettera!

Komentarze 22

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

K
Krakós
Ten plan nie uratuje Krakowa przed blokadą. On, gdyby został zrealizowany, spowodowałby blokadę. Zakłada się przeciez budowę masy parkingów w ścisłym centrum, a co gorsza nie zakłada się równoczesnej likwidacji miejsc postojowych na powierzchnii. A przecież te dziesiątki tysięcy dodatkowych samochodów będą musiały jakoś wjechać do tego centrum! Nie ma którędy i dojdzie do paraliżu.

Parkingi trzeba budować nieco poza drugą obwodnicą, gdzie dojazd jest dużo lepszy.

Ale nie przejmujcie się: przez wiele lat nie będzie żadnych parkingów. Bo żadnej firmie nie opłaca się budowac parkingu, aby stał pusty. A kierowcy nie chcą płacić za parkowanie. Będą więc wciąż rozjeżdżać trawniki, a parkingi nie powstaną.
S
Stary krakus
popieram w 100%
k
krakus
A ja proponuję żeby cała przyjezdna wiejska swołocz nie zameldowana w KrK z tablicami z "dupanowic wielkich" wnosila opłaty chcąc się poruszać swoimi wozidłami po miescie.. Jak nie, to zostawiać auta na parkingach przed wjazdem do miasta i po temacie!!! I to w 70% rozwiąże problem zakorkowanego KrK!!! Pozdrawiam :)
...
a gdzie konkretnie dociera w Krakowie kolej?? Balice, wylot na północ i południe polski tyle w obrębie miasta po którym też jakoś trzeba się poruszać.
...
polecam rower podczas ulewy i w zimie przy - 25 stopniach, zapalenie płuc i L4 kilka razy w roku gwarantowane ;p
No i jeszcze radość portfela jak odnajdzie się tylko zapięcie, zamiast roweru z zapięciem. Wykrywalność kradzieży rowerów jest gorzej niż nikła... w końcu mała szkodliwość społeczna.
...
To może Panowie radni zamiast mówić że się nie da i że się nie uda pomyśleli by i podali jak rozwiązać problem. Dla szybszego myślenia proponuje odebrać radnym wjazdówki do strefy, w komunikacji miejskiej, na rowerze lub pieszo lepiej się myśli nad rozwiązaniami dla mieszkańców, a nie dla swoich 4 liter.
b
bajubongo
darmowe parkingi.. skądeś się urwał człowieku?!
b
bajubongo
możebyście najpierw zapełnili te parkingi, które są, na przykład przy Karmelickiej, przy Placu Biskupim, Na Groblach, bo przez większą częśc dnia są puste!
b
b
zwłaszcza w zimie w tym klimacie
a
a
Rower, rower i jeszcze raz rower to jest przyszłość. Rower to zdrowie, wolność, niezależność, radość z życia oraz oszczędność czasu i pieniędzy. Jeśli jeździć po Krakowie - to tylko rowerem! Nie bądźcie frajerami i nie dawajcie na sobie zarabiać kartelom motoryzacyjno-paliwowym.
d
dsn1
Parking na Groblach ma to do siebie, ze jest. Poza tym, ze jest, prawie do niczego nie służy, bo cena za parkowanie tam jest tak absurdalna, że wole już przejść się na piechotę.

A co do reszty parkingów - faktycznie, już widzę te tysiące osób zostawiających auta gdzieś w Hucie i jadących do centrum tramwajami - przepełnionymi, masakrycznie nagrzanymi w lecie i głośnymi tak, że ledwo słychać muzykę z mp3...
Nie lepsze byłoby zlokalizowanie parkingów bliżej centrum? Skoro problem z miejscami parkingowymi jest w Śródmieściu, to raczej na jego obrzeżach przydałyby się parkingi - ale DARMOWE, bo 7 zł za godzinę, jadąc do pracy na 9 godzin, raczej nikt nie będzie płacił. Chyba, że nie o płacenie i ekonomiczny sens tu chodzi, ale o to, żeby taki parking wybudowała ODPOWIEDNIA firma...?
p
ppp
niech wezmą experta najlepiej profesora,niech zapłacą mu 2 mln złotych za zrobienie projektu gdzie najlepiej te parkingi usytuować
albo niech zatrudnią studentów, swiezych, nie zepsutych to im ta całą remarszrutyzacje zrobią za wynagrodzenie, albo niech zapytaja pasjonata komunikacji krakowskie, który juz pewnie takie rozwiązanie ma, akceptowalne zapewne przez wiekszość mieszkańców
tyle, że dwie ostatnie opcje są za tanie i nikt nie zrobi na tym wałka
j
janek
to piekło jest wybrukowane.
a
aza
zamiast inwestować w komunikację,szybka kolej aglomeracujną i budowę Park & Ride to będa budować drogie parkingi w centrum miasta gdzie ludzi najzwyczajniej nie bedzie na nie stać i bedą dalej kombinować
Kiedy ta krakowska rzasdzacą klika wreszcie odejdzie,mam nadzieje,ze mieszkańcy wreszcie sie przebudzą i zagłosują tak abo rozgonić to towarzystwo. Spójrzcie na inne miasta,wszedzie rozwój,nawet niedalekie kielce całe w budowie a tu nic.
W
Weekendowy Judasz
Projekt z motoryzacyjnego średniowiecza - budowa parkingów w mieście spowoduje tylko jeszcze większe korki, bo więcej kierowców będzie chciało do Krakowa wjechać - "skoro są parkingi".

Dlaczego nie postawić na parkingi typu P+R na obrzeżach miasta i kolej aglomeracyjną?
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska