- W połowie grudnia 2022 roku została podpisana umowa na wykonanie I etapu Parku Kolejowego pod estakadami kolejowymi na odcinku od ulicy Kopernika do ulicy Grzegórzeckiej. W ramach tego etapu wykonane zostaną nawierzchnie betonowe i projektowane sieci (przyłącza elektryczne i wodno-kanalizacyjne) oraz części małej architektury - informuje Aleksandra Mikolaszek z Zarządu Zieleni Miejskiej w Krakowie.
Ta miejska jednostka odpowiada za zagospodarowanie terenów pod estakadami. Mieszkańcy Grzegórzek we wpisach w mediach społecznościowych przypominają, że w konsultacjach opowiadali się za tym, by pod estakadami była zieleń. ZZM ma projekt zagospodarowania przestrzeni pod estakadami, zawierający wnioski mieszkańców, ale z informacji wynika, że na razie wykonany zostanie etap związany z betonowaniem. Koszt realizacji zadania na tym etapie to ponad 2,9 mln zł.
Nie ma pieniędzy na plac i zieleń
Docelowo Park Kolejowy pod estakadami ma tam być miejscem z zielenią oraz nowymi funkcjami: zabawową, wypoczynkową, usługową i sportową.
Miasto ma też projekt, zgodnie z którym ul. Grzegórzecka w części (w rejonie Hali Targowej) ma się zmienić w plac Grzegórzecki. Pokazano wizualizacje pełne zieleni, jednak już wiadomo, że inwestycja na pewno nie powstanie w tym roku. Jak przekazał wiceprezydent Krakowa Andrzej Kulig, gmina niestety nie ma pieniędzy na jej realizację.
Budują estakady, przystanek kolejowy i mosty nad Wisłą
PKP PLK realizują natomiast przy ul. Grzegórzeckiej prace związane z rozbudową wiaduktu kolejowego nad ul. Grzegórzecką o drugą, dodatkową parę torów odbywają się od strony ul. Dietla. Przypomnijmy, że zabytkowy wiadukt został częściowo rozebrany, następnie poszerzony, a do odbudowy ścian wykorzystano cegły i kamienie, jakie pochodziły z rozbiórki historycznego obiektu. Wykonawcy robót podkreślają, że prace przebiegają pod nadzorem władz konserwatorskich.
W sąsiedztwie wiaduktu powstaje przystanek kolejowy Kraków Grzegórzki. Tam prowadzone są prace wykończeniowe. Powstaną też schody na przystanek z dwóch stron - przy ul. Grzegórzeckiej jak i na wysokości ul. Berka Joselewicza. W rejonie wiaduktu nad ul. Grzegórzecką na przystanek będzie można też wyjechać windami.
Kraków. Niezwykłe widoki na budowę linii tramwajowej do Górk...
Inwestycje kolejowe na Grzegórzkach realizowane są w ramach gigantycznego zadania za przeszło 1,2 mld zł, polegającego na dobudowie drugiej pary torów na linii kolejowej E30 na odcinku Kraków Główny Towarowy - Rudzice. W ramach tego zadania powstały m.in. estakady kolejowe (zastąpiły nasyp) między ul. Kopernika i Miodową. Budowane są też mosty kolejowe nad Wisłą. Dwa z mostów są już gotowe, a trzeci powstaje wraz z kładką pieszo-rowerową, która połączy Grzegórzki z Zabłociem.
Plan jest taki, by dodatkowe tory dla pociągów szybkiej kolei aglomeracyjnej zostały udostępnione od czerwca 2023 roku.
Co robić w lesie zimą?
