Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Wkrótce będzie łatwiej dojechać w Bieszczady

Stanisław Śmierciak
Piotr Krok pokazuje miejsce, gdzie po stronie sądeckiej obwodnica oderwie się od drogi krajowej
Piotr Krok pokazuje miejsce, gdzie po stronie sądeckiej obwodnica oderwie się od drogi krajowej Jerzy Wideł
Za dwa lata ma rozpocząć się budowa obwodnicy Grybowa, czyli trasy, która wyprowadzi z centrum miasteczka gigantyczny ruch tranzytowy odbywający się drogą krajową nr 28 prowadzącą od Wadowic do Przemyśla.

Czytaj także: Samochód ze skrzydłami wozi Józefa Korala

W minionym tygodniu rajcy wiejskiej gminy Grybów wysupłali z budżetu fundusze na rozpoczęcie przygotowań do zbudowania obwodnicy miasteczka nad Białą. Radni gminy miejskiej Grybów zapowiadają, że uczynią podobnie, i to już w najbliższych dniach. Wkład w przygotowanie budowy obwodnicy zadeklarował też samorząd powiatu nowosądeckiego, a Zarząd Województwa Małopolskiego pisemnie potwierdził swoje zaangażowanie w to przedsięwzięcie.

Koordynatorem wszystkich prac związanych z przygotowaniem i budową obwodnicy Grybowa ma być Grzegorz Stech, dyrektor Wojewódzkiego Zarządu Dróg - tak samo jak w przypadku realizowanej obecnie budowy obwodnicy zachodniej Nowego Sącza.

Nowa trasa ułatwi również przejazd drogą wojewódzką nr 981 biegnącą od Zborowic przez Tarnów i Grybów do Krynicy-Zdroju. - Mamy sześć wstępnych wariantów poprowadzenia obwodnicy od strony Nowego Sącza w kierunku Gorlic - wyjawia wójt gminy Grybów Piotr Krok. - To efekt współpracy z Politechniką Warszawską, która w Grybowie ma swój ośrodek szkoleniowy. Teraz są to tylko koncepcje, ale bez wątpienia ułatwią przyszłą pracę projektantom.

Wiadomo, że od strony Nowego Sącza trasa zaczynać się powinna za browarem, tak aby nie krzyżowała się kolizyjnie w jednym poziomie z dwutorową na tym odcinku linią kolejową Tarnów - Muszyna.

Po stronie bliższej Gorlicom obwodnica ma łączyć się z drogą krajową w rejonie Sośnia, czyli z zakładami Stolbud u podnóża Ropskiej Góry.

Na trasie obwodnicy musi powstać nowy most przez rzekę Białą. Trudnością dodatkową dla projektantów i budowniczych jest występowanie w rejonie Grybowa obszarów osuwiskowych.
Obwodnica może powstać przy stosunkowo małych szkodach. Trzeba będzie wykupić i wyburzyć zaledwie kilka budynków. W wersji najkorzystniejszej może to być kwestia trzech lub czterech domów.

Przypadek Grybowa jest kolejnym potwierdzeniem prawidłowości dotkliwie odczuwanej na Sądecczyźnie. Chodzi o to, że Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad ma pieniądze na modernizację głównych szlaków, ale nie ma chęci do podejmowania tu inwestycji. Samorządy natomiast, w tym małopolski, mają mniej środków, ale wolę i determinację do usprawniania sieci komunikacyjnej.

Kraków: Nauka tańca na rurze [ZDJĘCIA]

Chcesz iść za darmo do Parku Wodnego w Krakowie? **Rozdajemy bilety**

Urządź się w Krakowie!**Zobacz, jak to zrobić!**

Codziennie rano najświeższe informacje z Krakowa prosto na Twoją skrzynkę e-mail**Zapisz się do newslettera!**

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska