reklama

Za przejazd autostradą A4 Kraków-Katowice w I półroczu kierowcy zapłacili o 5 proc. więcej niż rok temu. 168 mln zł wpływu dla Stalexportu

PogZaktualizowano 
Bramki na A4
Bramki na A4 Anna Kaczmarz / Polskapresse / Dziennik Polski
Grupa Stalexport Autostrady, która zarządza odcinkiem autostrady A4 Kraków-Katowice przedstawiła dane finansowe za pierwsze półrocze 2019 roku. Przychody grupy wzrosły o 5 proc. w stosunku do analogicznego okresu w roku 2018 i wyniosły ok. 168 mln zł. Firma planuje także kolejne remonty do 2020 roku na odcinku ponad 40 km.

Wpływy Stalexportu w I kwartale tego roku wyniosły 79,3 mln zł i były o 4,5 proc. większe niż w analogicznym okresie. Po pierwszym półroczu wpływy są jeszcze większe, bo wynoszą już 168 mln zł, czyli o 5 proc. więcej niż w 2018.

Spadają natomiast zyski netto firmy - o 60 proc., do 37,5 mln zł. EBITDA wyniosła 95,3 mln zł. Jak tłumaczy Stalexport niższy zysk netto w porównaniu do I półrocza 2018 to efekt wzrostu kosztu własnego sprzedaży, głównie za sprawą wzrostu kosztu utworzenia rezerwy na wymianę nawierzchni o kwotę 23,7 mln zł.

Jak mówi Emil Wąsacz, prezes zarządu Stalexport Autostrady S.A. oraz Stalexport Autostrada Małopolska S.A., do roku 2020 zamierzają kontynuować wymianę nawierzchni jezdni autostrady, w sumie na odcinku 42,4 km. Wartość kontraktu remontowego to 49,7 mln zł. Do tej pory udało się wyremontować ponad 4 km trasy, a aktualnie remontowany jest odcinek o długości 3,5 km, pomiędzy węzłami Jeleń i Chrzanów.

Koszty działalności operacyjnej Stalexportu w I półroczu wyniosły 108,9 mln zł i były o 173 proc. wyższe niż w analogicznym okresie roku ubiegłego, głównie w efekcie uwzględnienia w bieżącym okresie kosztów niewystępujących w okresie porównawczym, związanych z płatnościami na rzecz Skarbu Państwa, w kwocie 44,4 mln zł.

Kierowcy zapłacili o 5 proc. więcej

Jak zwykle głównym wpływem firmy są opłaty za przejazd odcinka A4 Kraków-Katowice (za co odpowiada spółka Stalexport Autostrada Małopolska).

W I półroczu 2019 natężenia ruchu na powyższym odcinku wzrosło o 1,7 proc. w porównaniu do I półrocza 2018 roku, czyli do 43,9 tys. pojazdów na dobę. Wzrost ten dotyczy zarówno samochodów osobowych (1,7 proc.), jak i ciężarowych (1,6 proc.).

W związku z powyższym oraz w wyniku zmiany stawek opłat za przejazd dla pojazdów ciężarowych (od 1 marca 2019 r.) wzrosły także przychody z tytułu poboru opłat do poziomu 165,9 mln zł, to jest o 5 proc. więcej niż w I półroczu roku 2018.

- W 2019 roku kontynuowaliśmy rozwój infrastruktury autostradowej na odcinku zarządzanym przez Grupę. Uruchomiliśmy tzw. videotolling, czyli usługę umożliwiającą pobór opłaty za przejazd z karty bankowej lub kredytowej klienta, przypisanej do tablicy rejestracyjnej pojazdu, odczytywanej przez kamerę na bramce autostradowej - zaznacza Emil Wąsacz.

WIDEO: Barometr Bartusia

Czytaj także

Wideo

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3