Termin oddania obwodnicy Oświęcimia niezagrożony
Budimex podkreśla, że aktualnie inwestycja odbywa się bez większych zakłóceń.
Część drogowa zaawansowana jest w blisko 76 procentach, a roboty inżynieryjne i obiekty inżynierskie są gotowe na blisko 91 proc.
Obwodnica wraz z mostami na Sole i Wiśle jest nową drogą o długości ponad 9 km, prowadzącą od węzła Oświęcim na powstającej drodze ekspresowej S1 do skrzyżowania ulic: Zatorskiej i Grojeckiej w Oświęcimiu.
Budimex przypomina, że całość inwestycji została podzielona na cztery odcinki. Pierwszy odcinek został oddany do ruchu na początku grudnia 2024 roku. Mowa o fragmencie drogi o długości ok. 2,2 km od skrzyżowania z ulicą Jagiełły do skrzyżowania z ul. Zatorską.
Teraz ważnym etapem jest odcinek od S1 przez most na Wiśle do ronda przy ulicy Wojewódzkiej w Pławach. Pozwolenie na użytkowanie ma być wydane pod koniec czerwca tego roku. Kiedy będzie puszczony tam ruch zdecyduje zarządca po dogłębnych analizach - mówi Andrzej Nohel z Budimeksu.
Jak szacuje, ostatni element inwestycji zakończy się w maju 2026 roku. Obejmuje on most na Sole i tunel pod torami przy ul. Ostatni Etap.
Przejazd pod linią kolejową Oświęcim - Czechowice-Dziedzice
Najtrudniejszym etapem budowy obwodnicy Oświęcimia jest przejazd pod czynną linią kolejową Oświęcim – Czechowice-Dziedzice. Proces realizacji tego odcinka jest pracochłonny i skomplikowany.
W specjalnym segmencie przygotowywana jest droga z dwoma jezdniami obwodnicy i ulicy Ostatni Etap. Ta konstrukcja zostanie następnie przeciśnięta pod torami.
Z uwagi na różne uwarunkowania formalne i techniczne została wybrana metoda polegająca na przeciśnięciu trzynawowej konstrukcji tunelu pod torami, bez zatrzymywania ruchu kolejowego. Całość, która jest prefabrykowana obok waży 5 tys. ton. Przeciśnięcie konstrukcji wymaga przygotowania zabezpieczenia z rur – opisuje Andrzej Nohel.
Trasa ominie Oświęcim od południa
Trasa ominie od południa miasto, zapewniając szybkie i bezpieczne połączenie z drogą ekspresową Mysłowice – Bielsko-Biała, a dzięki temu również z autostradą A 4.
Nowa obwodnica wyprowadzi ruch poza centrum Oświęcimia i połączy go z trasą ekspresową S1. Będzie dwujezdniowa, z dwoma pasami ruchu w każdym kierunku.
Zobacz także
