https://gazetakrakowska.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Metro w Krakowie pojedzie z północy na południe? Prof. Andrzej Szarata przedstawił kluczowe rozwiązania dla tej wielkiej inwestycji

Piotr Tymczak
Rektor Politechniki Krakowskiej prof. Andrzej Szarata wygłosił wykład na temat budowy metra w Krakowie
Rektor Politechniki Krakowskiej prof. Andrzej Szarata wygłosił wykład na temat budowy metra w Krakowie Polska Press
„Metro w Krakowie – gdzie jesteśmy?” - pod takim hasłem odbył się wykład otwarty rektora Politechniki Krakowskiej, przewodniczącego Rady Naukowo-Technicznej ds. Budowy Metra w Krakowie prof. Andrzeja Szaraty. Wydarzenie było jednym z punktów obchodów 80-lecia PK.

- Budowa centralnego odcinka metra w Krakowie przewija się we wszystkich wariantach. Od niego należy zacząć. Później można poprowadzić kolejny odcinek na południe do osiedla Kliny, co wydaje się racjonalne, ale można też można budować zgodnie z dotychczasowym projektem w stronę Bronowic. Co ze stroną wschodnią? Można wykorzystać proponowany do tej pory korytarz, ale też ze względu na rozwój miasta może to być inna wizja - mówił prof. Andrzej Szarata podczas wykładu, zorganizowanego przez Politechnikę Krakowską oraz Ekonomed – Krakowskie Stowarzyszenie Edukacji.

Wydarzenie odbyło się w Pawilonie Konferencyjnym Kotłownia na terenie kampusu głównego PK.

Przypomnijmy, że w ramach jubileuszowego cyklu wspólnych wykładów PK i Ekonomedu pierwszym gościem był już gen. Mieczysław Bieniek z prelekcją nt. bezpieczeństwa i światowej geopolityki.

Tunel w centrum Krakowa to podstawa

Przypomnijmy, że centralny tunel metra w Krakowie zaplanowano od ronda Młyńskiego przez Olszę, rondo Mogilskie, rejon Dworca Głównego, ul. Karmelicką do stacji przy Akademii Górniczo-Hutniczej. Dla tego rozwiązania miasto stara się pozyskać wszelkie decyzje (m.in. środowiskową), które pozwolą rozpocząć budowę.

Wstępne plany miasta są takie, by prace związane z rozpoczęciem pierwszego odcinka mogłyby się rozpocząć na przełomie 2028/2029 roku, a zakończyłyby się w 2033 roku.

Propozycja autonomicznych wagonów bez maszynisty

Zdaniem prof. Andrzeja Szaraty nie powinno się łączyć metra z systemem tramwajowym, m.in. poprzez połączenie z powstającą linią tramwajową z ul. Meissnera do Mistrzejowic. W jej ramach powstaje tunel pod rondem Polsadu. Skoro metro miałoby przebiegać od ronda Młyńskiego, można byłoby połączyć obie trasy.

- Obecne technologie pozwalają na to, aby wprowadzić metro autonomiczne, bez maszynisty. To pozwoliłoby na budowę kolejnych odcinków. Wagony mogłyby więc dojeżdżać do końca trasy i w ramach systemu sterowania wracać w przeciwnym kierunku - przyznał rektor PK.

Trzeba brać pod uwagę, dokąd jeżdżą mieszkańcy

Dotychczas podawano, że pierwsza linia ma prowadzić z Nowej Huty przez centrum do Bronowic. Prof. Andrzej Szarata pokazywał na rysunkach, jak w mieście zmienia się siatka podróży. W 2003 r. pogrubione linie na relacji wschód - zachód (Nowa Huta - Bronowice) uzasadniały wzmocnienie komunikacji, ale już wykresy z 2013 r., a także z 2023 r. pokazują, że coraz bardziej trzeba brać pod uwagę podróże na linii północ - południe.

- Nowe rozwiązania transportowe powinny być powiązane z planami zagospodarowania miasta. Skoro rozbudowują się Kliny, powstała koncepcja budowy Nowego Miasta w południowo-wschodniej części miasta, to trzeba mieć na uwadze - zaznaczył prof. Andrzej Szarata.

Obecnie trwają więc prace związane z weryfikacją, czy należy pozostać przy budowie linii metra na trasie Nowa Huta - Bronowice, czy też wprowadzić modyfikacje i np. w drugiej kolejności (po wybudowaniu tunelu centralnego) postawić na odcinek do os. Kliny, a nawet dalej do Opatkowic. Wciąż też pozostaje do rozstrzygnięcia kwestia przyszłości Płaszowa i Rybitw, gdzie planowano Nowe Miasto, a więc dzielnicę z wieżowcami.

Władze Krakowa zapowiadają, że szczegóły dotyczące planu rozwoju transportu w Krakowie, w tym metra mają zostać przedstawione w czerwcu.

Były też pytania o finansowanie budowy metra, mając na uwadze zadłużenie miasta. Prof. Andrzej Szarata przyznał (opierając się na informacjach z urzędu), że miasto uwzględnia dofinansowanie ze strony budżetu państwa, ale też takie rozwiązania jak partnerstwo publiczno-prywatne.

od 7 lat
Wideo

Cezary Tomczyk o drugim mieszkaniu Nawrockiego

Polecane oferty
* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska