Patogeny coraz bardziej odporne

Program otworzy Karnawał rzymski op. 9 napisany przez Hectora Berlioza podczas jego pobytu w Rzymie w ramach przyznanego przez rząd francuski stypendium twórczego. Pobyt kompozytora w Wiecznym Mieście szczęśliwie obejmował także okres karnawału, który zilustrował w saltarello z II aktu opery Benvenuto Cellini, ale nieukontentowany wykonaniem – przejął do powstałej kilka lat później „rzymskiej” uwertury.
„Karnawał rzymski to mistrzowski w aspekcie sztuki orkiestrowej fajerwerk melodii i kolorów. Muzyka, podobnie jak w poemacie symfonicznym, ukazuje w dźwiękach feerię karnawałowych masek” – pisze o utworze Małgorzata Janicka-Słysz.
Kolejnym karnawałowym dziełem muzycznej ekspresji dziełem prezentowanym podczas koncertów będzie Havanaise E-dur op. 83 na skrzypce i orkiestrę, skomponowana przez Camille’a Saint-Saënsa w 1889 roku dla kubańskiego skrzypka Rafaela Díaza Albertiniego oraz Introduction et rondo capriccioso z opusu 28.
Oba brawurowe i wymagające niezwykłej wirtuozerii, ale i elegancji wykonania utwory zaprezentuje Paweł Wajrak, koncertmistrz Orkiestry Filharmonii Krakowskiej, ale także solista i kameralista znany szczególnie Krakowskiej publiczności z wielu projektów powstałych we współpracy m.in. z Kevinem Kennerem, Waldemarem Malickim czy Michałem Nagyem.
Po przerwie zabrzmi utwór Bohuslava Martinů zatytułowany Szach królowi (Échec au roi). Ten jednoaktowy balet jazzowy, przepełniony tanecznymi rytmami, od marsza, przez walc, boston, aż po foxtrot i blues, skomponowany został przez czeskiego neoklasyka w 1930 roku w Paryżu, ale zaprezentowany po raz pierwszy dopiero po jego śmierci w ramach emisji radiowej w 1977 roku. Co więcej – dopiero w 78. sezonie artystycznym Filharmonii Krakowskiej zabrzmi w ramach koncertów abonamentowych.
Na koniec karnawałowych koncertów Łukasz Borowicz zaproponował słynny poemat symfoniczny George’a Gershwina Amerykanin w Paryżu, silnie inspirowany jazzem dzięki pobytowi kompozytora we francuskiej stolicy lat dwudziestych. Reminiscencje tej podróży słyszalne były również w prawykonaniu utworu w grudniu 1928 roku w nowojorskiej Carnegie Hall – dla podkreślenia kolorytu tętniącej życiem paryskiej ulicy zabrzmiały nawet klaksony z paryskich taksówek, o które zadbał sam kompozytor. Utwór Gershwina stał się podstawą filmowego musicalu Vincente Minnellego z Gene Kelly w roli głównej.
Sobotni koncert poprzedzi o godz. 16.30 kolejne po ubiegłotygodniowej inauguracji cyklu spotkanie Dyskusyjnego Klubu Muzycznego „Wszystko gra” Agnieszki Malatyńskiej-Stankiewicz. W spotkaniu zatytułowanym „Karnawał dźwięków trwa” udział weźmie Paweł Wajrak – solista wieczorów. Spotkanie odbędzie się w Sali Złotej na I piętrze, zaś do uczestnictwa w nim uprawnia bilet na koncert lub abonament.
- Ta dzielnica Krakowa przeszła ogromną metamorfozę! Dawniej były tu... pola
- Tu zakupów już nie zrobimy. Te sklepy zniknęły na dobre z krakowskich galerii
- TOP 10 miejsc na zimową wycieczkę w okolicach Krakowa!
- Oto 10 powodów, przez które życie w Krakowie bywa nieznośne
- Zobacz najpiękniejsze kreacje z małopolskich studniówek 2023 cz. II