Turyści chcący się dostać do Fabryki Schindlera stoją przed nie lada wyzwaniem, gdyż jedna z najczęściej uczęszczanych tras do muzeum została zamknięta. 18 kwietnia rozpoczął się remont przejścia podziemnego na Zabłociu, w rejonie ul. Kącik i ul. Lipowej.
- Nie ma tam oznakowania w języku angielskim, turyści krążą wokół przejścia i nie wiedzą, jak ominąć remontowany odcinek - mówi jedna z mieszkanek Podgórza.
Inwestycja potrwa aż trzy miesiące, zakończy się w połowie wakacji, kiedy w mieście będzie najwięcej obcokrajowców.
Inwestor, czyli PKP Polskie Linie Kolejowe, nie widzi jednak problemu w braku oznakowania w języku angielskim.
- Nie mamy zgłoszeń dotyczących problemów z oznakowaniem w rejonie Zabłocia, nikt też nie kierował oficjalnie uwag w tym zakresie - twierdzi Dorota Szalacha, rzecznik PKP PLK.
Wykonawcą jest firma Budimex, która poinformowała wcześniej przedstawicieli muzeów mieszczących się wzdłuż ul. Lipowej o planowanych zmianach w organizacji ruchu.
Na stronie internetowej Fabryki Schindlera już 3 marca pojawił się pierwszy komunikat o utrudnieniach.
- W związku z budową i czasowymi zmianami w organizacji ruchu w tym rejonie prowadzony był wcześniej kolportaż ulotek, również w wersji angielskiej - dodaje Szalacha.
- To nie rozwiązuje jednak problemu. Ulotki nie trafią przecież do wszystkich turystów - argumentuje nasza Czytelniczka.
Jedynym rozsądnym rozwiązaniem byłoby ustawienie tablic z oznakowaniem alternatywnych tras w języku angielskim.
Takie rozwiązanie nie zostało jednak wzięte pod uwagę.
- Tymczasowa organizacja wraz z oznakowaniem wprowadzana jest po uprzedniej akceptacji i zatwierdzeniu przez Zarząd Infrastruktury Komunalnej i Transportu. Nie zakładała ona konieczności oznakowania w wersji angielskiej - twierdzi Szalacha.
Zgodnie z ustaleniami ruch pieszych został poprowadzony wzdłuż następujących ulic: Lipowa, Romanowicza, Zabłocie, Na Zjeździe.
Wykonawca ustalił, że wykona dodatkowe oznakowanie informujące o kierunkach dojścia. Oznakowanie zostało zaplanowane w obrębie: muzeów ( ul. Lipowa), skrzyżowania z ul. Romanowicza, skrzyżowania z ul. Zabłocie, wzdłuż ul. Zabłocie (także na skrzyżowaniu z ul. Robotniczą i wyjazdem na łącznicę), wejścia podziemnego (rejon przystanku tramwajowego) na ul. Na Zjeździe. Oczywiście wszystkie oznakowania są tylko w języku polskim.
Modernizacja oraz wydłużenie przejścia podziemnego na Zabłociu związane są z budową łącznicy kolejowej Kraków-Zabłocie.