https://gazetakrakowska.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Znane są szczegóły gigantycznej inwestycji PKP w Krakowie

Marcin Karkosza
Estakada kolejowa na Grzegórzkach ma zostać częściowo rozebrana. Ostatecznie jej wygląd po dobudowaniu dodatkowych torów ma być bardzo podobny do istniejącej.
Estakada kolejowa na Grzegórzkach ma zostać częściowo rozebrana. Ostatecznie jej wygląd po dobudowaniu dodatkowych torów ma być bardzo podobny do istniejącej.
We wrześniu w końcu uruchomione zostanie nowe połączenie kolejowe pomiędzy Krakowem a lotniskiem w Balicach. Będzie to drugi po linii z Krakowa do Wieliczki fragment Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej (SKA). To jednak dopiero początek kolejowych inwestycji w Krakowie. W 2017 r. na odcinku od Dworca Głównego do Dworca w Płaszowie, za kwotę 1,7 mld zł powstać ma dodatkowa para torów obsługujących SKA.

Przedstawiciele PKP podkreślają, że dodatkowe tory między Dworcem Głównym a Płaszowem są niezbędne, do rozwoju szybkiej kolei w regionie. To właśnie na tym odcinku mają łączyć się trzy trasy SKA. Oprócz połączenia Balice-Wieliczka, które zostanie ukończone w tym roku, także planowanych połączeń Miechów-Skawina oraz Tarnów-Trzebinia. Obecnie na tym odcinku jest jedna para torów, a korzystają z nich także pociągi z całego kraju.

- Chcemy aby po bokach obecnych torów powstały dwa kolejne, zewnętrzne, które będą torami aglomeracyjnymi - mówi Włodzimierz Żmuda, zastępca dyrektora centrum realizacji inwestycji PKP PLK, które odpowiada za inwestycję.

Początkiem inwestycji ma być estakada z czterema torami od ul. Kopernika do wiaduktu kolejowego nad ul. Grzegórzecką. Zabytkowy obiekt ma być rozebrany od strony Hali Targowej i poszerzony, aby także na nim zmieściła się dodatkowa para torów.  - Wiadukt jest objęty ochroną konserwatorską, dlatego będzie rozebrany tylko z jednej strony a następnie odtworzony z tych samym materiałów - wyjaśnia Żmuda. - W jego wnętrzu umieszczony zostanie stalowy szkielet, który sprawi, że obciążenia nie będą przenoszone na dawną konstrukcję.

Za wiaduktem, na wysokości lodowiska powstanie przystanek kolejowy Grzegórzki. Dalej powstanie kolejna estakada do wiaduktu przy ul. Miodowej. Za nim cztery tory przebiegać będą po obecnym nasypie kolejowym.

Nad Wisłą powstaną dwa nowe mosty, po obu stronach obecnego mostu kolejowego. Kolejna estakada oraz przystanek powstaną na Zabłociu. W tym miejscu trasa zbiegnie się z powstającą łącznicą  Zabłocie-Krzemionki (dzięki niej pociągi będą mogły szybciej dojeżdżać m.in. z Zakopanego do Dworca Głównego, ma powstać także w 2017 r.). Dalej dodatkowa para torów aż do dworca w Płaszowie zostanie poprowadzona po  obecnym nasypie. W ramach inwestycji powstanie także dodatkowy tor pomiędzy Płaszowem a Bieżanowem. Dzieki likwidacji obecnego nasypu kolejowego i budowie estakad Grzegórzki połaczą się za to z Kazimierzem.

- Pod wiaduktami będzie można zlokalizować parkingi lub sciezki rowerowe, połączonych zostanie także wiele ulic - wylicza Żmuda i dodaje: - Do 2016 r. chcemy uzyskać niezbędne pozwolenia, a potem rozpisać przetarg na wykonawcę aby budowa mogła rozpocząć się w 2017 r.

Kwota potrzebna na budowę ma pochodzić ze środków rządowych i Unii. Jeśli plan się powiedzie, to po nowej trasie pociągi SKA pojadą być może już w 2020 r.

Źródło: Gazeta Krakowska

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Biznes

Komentarze 17

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

k
kolejarz
dobódowanie niby repliki do obiektu zabytkowego - doklejenie wręcz to barbarzyństwo względem zabytku ....moim zdaniem na tym odcinku 2 tory z powodzeniem wystarczą ile ma być tych niby nowych połączeń
W
Waldemar Komorowski
Jak się wiadukt rozbierze, nie będzie już zabytkowy!
l
laik
popieram

takie rozwiązanie daje szansę walki ze smogiem 

busy do muzeum

auta na parkingi 
j
josef
Jeśli wiadukt kolejowy "tworzy barierę w przestrzeni miejskiej", to ciekaw jest, czym jest obecny nasyp. Niech zgadnę - barierą?
Przecież wiadukt ma powstać właśnie po to, żeby tę przestrzeń otworzyć.
g
gog
No panowie i panie inwestorzy, konserwatorzy i  cala ta klika , ktora juz wziela lapuweczki - uwazajcie , bo ludzie sa wk...wieni. Wariatow w Krakowienie brakuje , a benzyny i zapalek rowniez. palenie sie zywcem bardzo podobno boli.
P
Pan Kleks
Dobrze, że są plany, ale wstrzymam się z hurra optymizmem do momentu rozpoczęcia prac. Ciekawy za to jestem jak w trakcie modernizacji będzie wyglądał ruch normalnych pociągów, bo przeciesz nie ma żadnej alternatywy.
D
Dan
Bardzo dobrze, odciąży ta inwestycja krakowskie ulice, nie będzie trzeba budować metra.Czas na połączenie NA NOWO Niepołomic z Krakowem szybką kolejką, np przez Nową Hutę.
 
s
skandalik
1. Mam nadzieję że te wizualizacje to dopiero KONCEPCJA, bo jeśli mają byc takie obleśne metalowe tuby, to już wole bez! Budują w centrum miasta, to niech to jakoś wygląda.. Może posadzić te bluszcze czy co to rośnie na ekranach akustycznych czasem, tylko tak przy słupów? Może imitacja ceglana, żeby pasowało do wiaduktu przy Grzegórzeckiej?! No ludzie! Przecież to się buduje na wiele lat!
2. Dlaczego przystanek ma być dopiero na wysokości lodowiska, a nie zaraz za wiaduktem przy ulicy i bliżej przejścia dla pieszych/przystanku tramwajowego?
3. Estakada od Kopernika do Grzegórzeckiej jak najbardziej tak! Otworzy i połączy ulice po obu stronach. Ale po jakiego grzyba estakada od Grzegórzeckiej do Miodowej? Tam wystarczy do mniej więcej ulicy Wrzesińskiej (czyli generalnie pod przystankiem), a dalej po co? Po jednej stronie lodowisko i korty tenisowe więc i tak zostanie bariera przestrzenna. A zieleń na nasypie się przyda bardzo! Ewentulanie połączyć Wrzesińską i Joselewicza tyłem wzdłuż nasypu (aż do Grzegórzeckiej).
4. Mosty na Wiśle, bardzo ładna koncepcja! Trochę przypominaj m Kotlarski / kładkę, więc tu się udało, tak może zostać!
 
Z
Zatroskany Krakowianin
Czytam i nie wierze  to jakieś żarty. Obiekt który jest zabytkowy ma być rozebrany i ma być postawione co atrapa tyle że z tych samych cegieł ludzie wolne żarty to już nie będzie obiekt zabytkowy .Chodzi oczywiście o wiadukt kolejowy w okolicy hali targowej który wpisał się w okolice i jest jej integralną cześcią. Apeluje do konserwatora aby wstrzymał tego typu działania burzy murków bo to jego rola a co sie tyczy takiego pomysłu to skandal!! Obiet zabytkowy który jest w centrum miasta ma być rozbierany kpina i żart tym bardziej iż jest wpisany do rejestru zabytków. Jeśli ten projekt przejdzie bedzie to najgłupsza decyzja Konserwatorska w Krakowie.Apeluje i apelujemy o rozwagę i inny projekt który nie zakłada żadnej rozbiurki !!!
T
Tomeeeeek
Tunelu podobno nie da sie zrobic, jest to za mala odleglosc od peronow Dworca Glownego i nie bedzie wystarczajacego spadku.
Z tego co gdzies czytalem przy dopuszczalnym kacie obnizania sie torow od Dworca Glownego to schowaly by sie one dopiero pod ziemie gdzies w okolicach Wilsy.
Tunel bylby super ale wtedy tory na dworcu juz musialy by byc duzo nizej niz teraz a to raczej niemozliwe.
a
antyurzędnik
Lepiej było by tak jak w Warszawie tory schować pod ziemie:(
Y
Yaroo
Do Katowic z bardzo prostego powodu - zgodnie z zapisami w umowie o autostradzie A4 nie może powstać alternatywna trasa samochodowa, bądź kolejowa, w bezpośrednim jej sąsiedztwie. Nasi włodarze wspaniale nas tutaj urządzili.
E
Ergonomia
Albo ruch na jednym torze, albo co bardziej prawdopodobne transport zastępczy na odcinku Kraków Główny - Płaszów, realizowany za pośrednictwem autokarów/autobusów/
 
Chyba już tak nawet było :)
k
kkkk
Najpierw niech to powstanie, potem nie trzeba bedzie walczyc z samochodami. Ludzie sami wybiora.
M
Marcin1
Ciekawe dlaczego do Krakowa z Katowic nie da się nic zrobić?? W stronę Rzeszowa też wszystko się ślimaczy.
Polecane oferty
* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska