https://gazetakrakowska.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Życie przy torach to dla nich męka

Magda Wrzos-Lubaś
Dom Jana Wójcika znajduje się ok. 20 m od torów, od lat pan Jan czeka na wyciszające ekrany
Dom Jana Wójcika znajduje się ok. 20 m od torów, od lat pan Jan czeka na wyciszające ekrany Magdalena Balicka
Mieszkańcy domów położonych przy Linii Hutniczej Szerokotorowej w Olkuszu i Bukownie mają dość hałasu przejeżdżających ciężkich i wielkich pociągów z Rosji. Niektóre gospodarstwa położone są zaledwie kilkanaście metrów od torów.

Czytaj też: Resztki ścieków wyrzucali na pole

Władze spółki PKP LHS od lat zwlekają z postawieniem ekranów akustycznych wyciszających stukot wagonów. Pośrednie rozwiązania niewiele pomogły. Najnowsze badania przeprowadzone przez wojewódzkich inspektorów ochrony środowiska wciąż wskazują na przekroczenie norm emisji hałasu.

- To ciężkie pociągi towarowe, a przejazd zajmuje im czasem kilka minut, trzęsie się wtedy cały dom. Nie można swobodnie rozmawiać czy oglądać telewizji - opowiada Józefa Wójcik, mieszkająca przy ul. Dąbrowskiego. Pociągi jeżdżą też w nocy. - Bywa, że nawet sześć razy, stukot nie do opisania - dodaje pani Józefa. Jan Wójcik, mąż pani Józefy, żałuje że wybudował dom w tym miejscu. - Mieszkamy tu ponad 50 lat, gdybym wiedział, że ktoś będzie miał tak mało wyobraźni i poprowadzi tędy tory, nigdy byśmy tu nie budowali - mówi ze złością. Regularne drgania powodują pękanie ścian i okien. Mniej uciążliwe są nowsze pociągi, ale te są nieliczne. - Ekrany na pewno by pomogły, ale jak ich nie było, tak nie ma - kwituje.

Te same uciążliwości odczuwają sąsiedzi z os. Słowiki, ul. Pakuskiej oraz z Bukowna, razem wiele tysięcy ludzi.

Ekrany akustyczne miały powstać już kilka lat temu. W 2006 r., gdy badania wskazały przekroczenie norm emisji hałasu, wojewoda małopolski zlecił spółce PK LHS zbudowanie w trzech miejscach ekranów akustycznych o długości ponad 1 km. Władze spółki ze względów finansowych zastosowały rozwiązania pośrednie - wymieniono część torów na bezstykowe, a podkłady drewniane zastąpiono nowymi, zapewniającymi lepszą amortyzację. Mieszkańcy nadal skarżyli się na hałas.

O wykonanie dodatkowych pomiarów do Wojewódzkiego Inspektoratu Ochrony Środowiska w Krakowie zwrócił się poseł PiS Jacek Osuch. Te wykazały, że w nocy normy emisji hałasu wciąż są przekraczane.

- Badania potwierdziły konieczność montażu osłon akustycznych. Spółka nie powinna dłużej z tym zwlekać - zaznacza poseł Osuch. Z interpelacją w sprawie opieszałości działań PKP LHS poseł zwrócił się do ministra transportu Sławomira Nowaka. W ministerstwie raczej nie "przycisną" PKP LHS.

- Budowa ekranów akustycznych w Olkuszu na długości około 1800 m jest przedsięwzięciem bardzo kosztownym i nie przyniosłaby pożądanych efektów bez wykonania wcześniejszych napraw toru, przejazdów czy wymiany szyn - czytamy w odpowiedzi.

Szacowany koszt prac waha się od 4,7 mln zł do 6,7 mln zł. Dotychczasowe wyciszenie linii w Olkuszu pochłonęło kwotę ok. 250 tys. zł. Na razie spółka PKP LHS nie ma więcej pieniędzy i budowę ekranów akustycznych przełożyła na lata 2015-2016. Tylko czy ludzie to wytrzymają?

Euro 2012 coraz bliżej! Zobacz, co będzie się działo w Krakowie

Nowa lista leków refundowanych**[SPRAWDŹ!] **

Codziennie rano najświeższe informacje z Krakowa prosto na Twoją skrzynkę e-mail. Zapisz się do newslettera!

Komentarze 16

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

M
Mirek
A to ma wspólnego pkp do lhs że w obu zakładach obowiązują te same przepisy dotyczące przewozów,to samo tyczy się PCC,CTL,i innych przewożników ma terenie RP.
s
sąsiad LHS'u
Mirku, a co ma pkp cargo do lhs?
M
Mirek
Sam pan nie wie co pisze panie hubertus pracowałem na PKP CARGO Zakłady Przewozów Towarowych w Jaworznie Szczakowej kilka lat jako ustawiacz jak byś nie wiedział kto to taki to właśnie ustawiacz jest odpowiedzialnay za formowanie składu pociągu i to on ma tak sformować skład aby go można było puścić w trase a rewident idzie wzdłuż składu wagonów sprawdza młotkiem koła , sprzęgi czy są skręcone ,czy drzwi nie odpadają,i czy dwa ostatnie wagony hamują i czy na końcu ostatniego wagonu jest ciśnienie powietrza 5 atmosfer.Jak według ciebie rewident może stwierdzić czy koła wagonu nie są podkute(starte) skoro pociąg stoi a tylko to może wykryć ustawiacz podczas manewrów jak słyszy że wagon się tłucze i to on zgłasza taki wagon po numerze bocznym jako tzw rep czyli do naprawy,a odnośnie twojego hasełka niesprawne hamulce żart to pociąg może jechać jeśli hamuje 70% składu,nigdy nie widziałem składu w którym by hamowały wszystkie wagony,jak mi nie wierzysz to idż na stacje i zobacz jak będzie stał pociąg ile wagonów ma czerwoną wajchę ustawioną na hamulec wyłączony,następna sprawa odnośnie nastepnej głupoty jaką piszesz że na każdej stacji jest rewident chyba że go tam namalujesz pokaż mi rewidenta na stacji w olkuszu ,bukownie,jaroszowcu,wolbromiu.rewident znajduje się tylko tam gdzie jest formowany skład na stacji początkowej lub jeżeli dochodzi na innych stacjach do odłączania lub doczepiania wagonów.Tak że jesteś pan panie hubertus zielony jak papierówka,troche więcej powinieneś poczytać zanim będziesz takie głupoty wypisywał i się ośmieszał.
m
misiek
Bucu kwadratowy, domy miały być tam gdzie bloki na Nullo .Zabrano działki i w zamian dano je między innymi przy torach. W tamtym czasie tory były w odległości 25 m co było zgodne z przepisami.Dopiero w 70 latach wybudowano LHS łamiąc wszelkie przepisy. Przyjdż i posłuchaj jaka jest różnica pomiędzy towarowym na polskim torze ,a LHS.
k
kolejorz
Na ostatnie pytanie artykułu:
" Tylko czy ludzie to wytrzymają?"
To co zrobią?
NIC!!
i to jest tragedia
P
Piotr
Poczytaj hubertusie trochę o technice kolejowej, wtedy porozmawiamy. Dowiedz się coś o ASDEKu i odpowiedz gdzie w LHS jest on zamontowany. Rozsądku życzę.
h
hubertus
Następny pisze glupoty,niesprawne hamulce-żart,czlowieku zastanów sie co piszesz.Na kazdej stacji jest rewident który odpowiada za stan pociągu,przede wszystkim stan uklady hamulcowego,jak nie wiesz to nie pisz głupot.
P
Piotr
Kolega Mirek po części ma rację. Tory zmodernizowano przez wykonanie toru pseudobezstykowego, ale nie wpłynęło to na hałas i drgania, ponieważ wagony jeżdżące w składach LHS posiadają niesprawne układy hamulcowe. Skutkuje to powstawaniem tzw. płaskich miejsc (lub nalepów), które z kolei powodują odczuwalne "stukanie". Drgania generowane podczas przejazdu pociągu powoduje pękanie zgrzanych szyn, co widać gołym okiem. Dla osób ciekawych proponuję udać się w pobliże torowiska i posłuchać pociąg towarowy przejeżdżający po wyremontowanym torze w kierunku Tunelu i porównać hałas z pociągiem jadącym po linii LHS. Przy okazji proponuję policzyć ilość osi które stukają. LHS dobrze o tym wie ale nic z tym nie robi. Jeżeli mieszkańcy chcą coś z tym zrobić, muszą zwrócić się do Burmistrza. Ten zaś powinien wystąpić do jednostki upoważnionej w celu przeprowadzenia badań hałasu zgodnie z obowiązującymi normami. Otrzymane wyniki badań, jeżeli będą stwierdzać przekroczenie dopuszczalnych wartości będą podstawą do roszczeń wobec LHS. Jeżeli ktoś z pracowników UMiG w Olkuszu jest zainteresowany sprawą polecam Instytut Kolejnictwa jako jedyną jednostkę badawczą której badania są uznawane w całej Unii Europejskiej (www.ikolej.pl). Życzę wytrwałości.
h
hubertus
Nie wiesz jaka jest prawda to nie pisz? Wez towar z jednego wagonu i załaduj na auto potem przewieś go tak długą drogą a na końcu policz koszty.To jak to zrobisz to nie pisz głupot
M
Mirek
LHS owszem zmodernizował tory i co za tym poszło podniósł predkość pociągów,teraz to zasówają przez bukowno szybciej od osobowego a większa predkość to wieksze wibracje,może należało by ograniczyć predkość przejazdu przez olkusz i bukowno do 25 km/h a nie jak teraz ok 60 km/h,a co do samego LHS-U to popierwsze nie jest takie biedne bo jak je stać na wymiane starych gagarinów na cholernie drogie i nowoczesne czelendżery i to mowa o dużej liczbie lokomotyw,a tak pozatymto w składach często ciągnięte są zdezelowane wagony ( wybite lub podkute) które strasznie biją przy każdym obrocie koła i lhs puszcza je w trase dlaczego bo przeładunek na sprawny jest drogi i wiele kłopotów,a co tam niech jedzie i sę tłucze.
p
pod nosem autostrady
o co płaczcie? zamiencie się ze mną - mi wystawili autostradę pod nosemi co mam robić? domek w Bieszczadach wybudować; i tak macie spokój przez wieksza część doby, a ja cały czas fruuuu, iiiiałłłl itd
d
djrace
Proszę te ekrany, które jeszcze nie zostały wmontowane zabrać z Ruczaju i dać ludziom gdzie bardziej są potrzebne !!!
a
alicja.ryczan
Dobrze, że ktoś się tym zajął bo temat nierozwiazany od lat. A władze Olkusza mają to gdzieś. Może Pan Rzepka coś by zrobił w tym temacie.
p
pisany
Ty chyba mieszkasz 2 km od torów. Dzięki LHSowi w domach pękają ściany. Ciężki pociągi towarowe - spalinowe rozjeżdżają nasze nieruchomości. LHS powstał po tym jak my wybudowaliśmy domy. Bez ekranów po prostu się nas wykańcza. Dziękuję Pani Magdalenie za ten materiał. A p. Osucha się nie czepiajcie zazdrośni maluczcy ludzie.
m
mieszkanka
Ja tam mieszkam i jestem przyzwyczajona do tego. Osuch jak zwykle ze swoim giermkiem szuka dziury w całym. Popieram Admirała Sadzawkę, choć cymbałami nie jesteśmy. Wypraszam sobie.
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska