https://gazetakrakowska.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

8 mld zł na walkę ze zmianami klimatu. Radni przyjęli specjalnym program

Piotr Ogórek
Plan adaptacji do zmian klimatu zakłada m.in. więcej zieleni
Plan adaptacji do zmian klimatu zakłada m.in. więcej zieleni Joanna Urbaniec / Polskapress
Rada Miasta Krakowa przyjęła specjalny dokument, który określi strategię działania miasta w związku ze zmianami klimatycznymi. To program opracowany pod egidą ministerstwa środowiska dla 44 miast. Kraków przyjął go jako jedno z ostatnich. Stolica Małopolski musi do 2030 wydać 8 mld zł, aby dostosować się do negatywnych zmian klimatycznych. Na razie nie wiadomo, skąd wziąć na to pieniądze.

WIDEO: Krótki wywiad

- Przyjęcie dokumentu będzie formalnym otwarciem procesu, który już w Krakowie postępuje. Dokument będzie warunkiem pozyskania środków europejskich w nowej perspektywie unijnej – mówił przed głosowaniem Andrzej Łazęcki, zastępca dyrektora Wydziału Gospodarki Komunalnej UMK.

"Plan adaptacji miasta Krakowa do zmian klimatu do roku 2030" zakłada szereg działań w celu, jak najlepszego przygotowania Krakowa do zachodzących zmian klimatycznych. Dokument precyzuje, że na ten cel trzeba wydać ok. 8 mld zł! Problem w tym, że nie wiadomo do końca skąd wziąć na to pieniądze.

- To koszty, które powinien ponieść samorząd, ale i jednostki zewnętrzne, np. Wody Polskie – mówił nam dwa tygodnie temu wiceprezydent Krakowa Andrzej Kulig. Jak tłumaczy, dokument trzeba przyjąć, aby miasto mogło liczyć na dofinansowanie zarówno unijne, jak i z programów rządowych.

- Na razie nie potrafimy wskazać, ile z tej kwoty musimy wyłożyć sami. To zależy od zaangażowania innych miast w realizacji planu. Pamiętajmy, że pomimo licznych problemów, nasz samorząd jest stosunkowo zamożny, a inne miasta nie są w stanie wygospodarować własnych środków na tego typu działania – dodawał wiceprezydent.

Szczegóły planu

Plan składa się z części diagnostycznej i programowej. Pierwsza obejmuje m.in. analizę danych historycznych oraz scenariuszy klimatycznych, prowadzącą do oceny podatności miasta na zmiany klimatu. W części programowej zawarto cel nadrzędny, cele szczegółowe oraz działania adaptacyjne, których realizacja przyczyni się do zwiększenia odporności miasta na skutki zjawisk meteorologicznych i ich pochodnych.

Główne zagrożenia – zjawiska pogodowe i ich pochodne, zdiagnozowane w planie:

  • zjawiska termiczne: wzrastająca temperatura maksymalna i fale upałów, potęgowane przez zjawisko miejskiej wyspy ciepła;
  • opady: powodzie od strony rzek, powodzie nagle/miejskie, okresy bezopadowe z suszą;
  • zanieczyszczenie powietrza pyłowe w okresie zimowym i ozonem w okresie letnim.

Działania adaptacyjne opisane w dokumencie:

  • więcej zieleni: lasy, parki duże, parki rzeczne, parki linearne i kieszonkowe, zieleń przydrożna, zielone dachy i ściany;
  • więcej wody: pitniki, deszczownie, fontanny, stawy, zbiorniki retencyjne, kąpieliska otwarte, baseny, najlepiej infrastruktura błękitno-zielona wzorowana na naturze;
  • zrównoważony transport – możliwość wyboru środka transportu i równe szanse dla wszystkich uczestników ruchu;
  • udogodnienia dla mieszkańców, w szczególności z grup wrażliwych (dzieci, osoby starsze, obarczone chorobą lub niepełnosprawnością, bezdomni): place zabaw, ławki, wygodne i bezpieczne chodniki i przejścia przez jezdnię, miejsca zacienione, miejsca rekreacyjne.
emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Papież Leon XIV: „Pokój dla całego świata"

Komentarze 10

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

k
krk

Problem z pieniedzmi? Zaklady musza pracowac na 3-zmiany i;bez konca *makulature* produkowac ;problem z glowy .Acha

H
Huop

Aha czyli już wiem. Kraków najpierw musi wybudować parkingi piętrowe za 60 mln w centrum miasta - zaraz obok stadionu Wisły. To spowoduje lepsze przystosowanie do zmian klimatu.

S
Seb
27 lutego, 16:06, Olo:

Oczywiście MUSI wydać 8 mld zł podatnika. Bo mniej kosztowne rozwiązania nie wchodzą w grę.

Nie można zaprzestać wydawać pozwoleń na zabudowę korytarzy przewietrzana.

Nie można wydawać pozwoleń na budowę obiektów generujących duży ruch samochodowy od warunkiem wcześniejszego dostosowania przez deweloperów okolicznej infrastruktury drogowej.

Nie można wydawać pozwoleń na budowę pod warunkiem pozostawiania na działkach określonej powierzchni biologicznie czynnej, musi być gęsta zabudowa i zabetonowane przestrzenie pomiędzy budynkami.

Nie można wymagać w przy gminnych inwestycjach stosowania rozwiązań proekologicznych.

Nie da się wydawać pozwoleń na budowę budynków z płaskimi "zielonymi" dachami bo nie.

Trzeba ułatwiać deweloperom biznes, interes ogółu to bzdura.

Nie można zorganizować parkingów na obrzeżach miasta i sprawnej komunikacji publicznej.

Ceny biletów trzeba podnosić, tak, żeby prezesi mogli zarabiać, a pasażerowie nie musieli się zastanawiać, czym się bardziej opłaca jeździć.

Nie ma co inwestować w rozbudowę sieci ciepłowniczej i gazowej. Trzeba zakazać palenia węglem i już.

Nie da się zatrudnić kompetentnych urzędników i doradców, bo muszą być miejsca dla swoich - biernych, miernych, ale wiernych.

Nie da się, bo nie

Nie można też zwolnić z części podatku właścicieli nieruchomości, którzy zainstalowali ekologiczne rozwiązania, np. fotowoltaikę. Bo i po co?

O
Olo

Oczywiście MUSI wydać 8 mld zł podatnika. Bo mniej kosztowne rozwiązania nie wchodzą w grę.

Nie można zaprzestać wydawać pozwoleń na zabudowę korytarzy przewietrzana.

Nie można wydawać pozwoleń na budowę obiektów generujących duży ruch samochodowy od warunkiem wcześniejszego dostosowania przez deweloperów okolicznej infrastruktury drogowej.

Nie można wydawać pozwoleń na budowę pod warunkiem pozostawiania na działkach określonej powierzchni biologicznie czynnej, musi być gęsta zabudowa i zabetonowane przestrzenie pomiędzy budynkami.

Nie można wymagać w przy gminnych inwestycjach stosowania rozwiązań proekologicznych.

Nie da się wydawać pozwoleń na budowę budynków z płaskimi "zielonymi" dachami bo nie.

Trzeba ułatwiać deweloperom biznes, interes ogółu to bzdura.

Nie można zorganizować parkingów na obrzeżach miasta i sprawnej komunikacji publicznej.

Ceny biletów trzeba podnosić, tak, żeby prezesi mogli zarabiać, a pasażerowie nie musieli się zastanawiać, czym się bardziej opłaca jeździć.

Nie ma co inwestować w rozbudowę sieci ciepłowniczej i gazowej. Trzeba zakazać palenia węglem i już.

Nie da się zatrudnić kompetentnych urzędników i doradców, bo muszą być miejsca dla swoich - biernych, miernych, ale wiernych.

Nie da się, bo nie

B
Bebe

Paranoicy nie wiedzą skąd mają wziąść pieniądze na walke.z wiatrakami.....zróbcie olimpiade w metrze.

G
Gość

więcej zieleni: lasy, parki duże, parki rzeczne, parki linearne i kieszonkowe, zieleń przydrożna, zielone dachy i ściany;

Poki co zabudowują co sie da chyba ze chodzi o tereny poza obecnymi granicami maista.

G
Gość

Niech wreszcie pobudują przejścia podziemne i kładki nad jezdniami a nie te debilne zebry z sygnalizacją, która działa tak, że niemalże każdy zbliżający się autobus komunikacji miejskiej dostaje "przed nosem" czerwone światło, co potęguje liczbę zatrzymań autobusów a skutkiem tego jest wzrost zużycia paliwa i emisji spalin. Niech tramwaje stoją na światłach, gdyż one hamując zwracają prąd do sieci a autobus powinien mieć wszędzie pierwszeństwo przejazdu (ustępując go jedynie takim pojazdom, jak karetka pogotowia czy pojazd Straży Pożarnej). Wobec pieszego na pasach autobus powinien być jak karetka pogotowia.

G
Goorol

Tak się robi kasę misie ! Patrzcie i uczcie się. Najpierw trzeba wymyśleć misia na miarę naszych możliwości, a potem trzepać na tym kasę. Ja proponuje program na rzecz wschodów i zachodów słońca. Będziemy je spowalniać, a może i zatrzymamy ...

t
trr

nieważne skąd wziąć kasę - ważne że prezesem nowej spółki zostanie kolejny były platformowiec - kolega Jacka

PO -> Capone ze swoją mafią się w grobie z zazdrości przewraca

G
Gość

"...możliwość wyboru środka transportu". Urzędnikom JM gratuluję dobrego humoru.

Polecane oferty
* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska