WIDEO: Krótki wywiad
- Przyjęcie dokumentu będzie formalnym otwarciem procesu, który już w Krakowie postępuje. Dokument będzie warunkiem pozyskania środków europejskich w nowej perspektywie unijnej – mówił przed głosowaniem Andrzej Łazęcki, zastępca dyrektora Wydziału Gospodarki Komunalnej UMK.
"Plan adaptacji miasta Krakowa do zmian klimatu do roku 2030" zakłada szereg działań w celu, jak najlepszego przygotowania Krakowa do zachodzących zmian klimatycznych. Dokument precyzuje, że na ten cel trzeba wydać ok. 8 mld zł! Problem w tym, że nie wiadomo do końca skąd wziąć na to pieniądze.
- To koszty, które powinien ponieść samorząd, ale i jednostki zewnętrzne, np. Wody Polskie – mówił nam dwa tygodnie temu wiceprezydent Krakowa Andrzej Kulig. Jak tłumaczy, dokument trzeba przyjąć, aby miasto mogło liczyć na dofinansowanie zarówno unijne, jak i z programów rządowych.
- Na razie nie potrafimy wskazać, ile z tej kwoty musimy wyłożyć sami. To zależy od zaangażowania innych miast w realizacji planu. Pamiętajmy, że pomimo licznych problemów, nasz samorząd jest stosunkowo zamożny, a inne miasta nie są w stanie wygospodarować własnych środków na tego typu działania – dodawał wiceprezydent.
Szczegóły planu
Plan składa się z części diagnostycznej i programowej. Pierwsza obejmuje m.in. analizę danych historycznych oraz scenariuszy klimatycznych, prowadzącą do oceny podatności miasta na zmiany klimatu. W części programowej zawarto cel nadrzędny, cele szczegółowe oraz działania adaptacyjne, których realizacja przyczyni się do zwiększenia odporności miasta na skutki zjawisk meteorologicznych i ich pochodnych.
Główne zagrożenia – zjawiska pogodowe i ich pochodne, zdiagnozowane w planie:
- zjawiska termiczne: wzrastająca temperatura maksymalna i fale upałów, potęgowane przez zjawisko miejskiej wyspy ciepła;
- opady: powodzie od strony rzek, powodzie nagle/miejskie, okresy bezopadowe z suszą;
- zanieczyszczenie powietrza pyłowe w okresie zimowym i ozonem w okresie letnim.
Działania adaptacyjne opisane w dokumencie:
- więcej zieleni: lasy, parki duże, parki rzeczne, parki linearne i kieszonkowe, zieleń przydrożna, zielone dachy i ściany;
- więcej wody: pitniki, deszczownie, fontanny, stawy, zbiorniki retencyjne, kąpieliska otwarte, baseny, najlepiej infrastruktura błękitno-zielona wzorowana na naturze;
- zrównoważony transport – możliwość wyboru środka transportu i równe szanse dla wszystkich uczestników ruchu;
- udogodnienia dla mieszkańców, w szczególności z grup wrażliwych (dzieci, osoby starsze, obarczone chorobą lub niepełnosprawnością, bezdomni): place zabaw, ławki, wygodne i bezpieczne chodniki i przejścia przez jezdnię, miejsca zacienione, miejsca rekreacyjne.
- Sekrety stadionu Wisły Kraków. Nieznane zakamarki! [ZDJĘCIA]
- Tu wiedzą, jak się "polewa". Wsie z alkoholem w nazwie
- Czy znasz tablice rejestracyjne z Małopolski? [QUIZ]
- GIS ostrzega przed koronawirusem. Sprawdź listę krajów
- A może zamieszkać na wsi? Wystarczy niespełna 100 tys. zł!
- Jak Trasa Łagiewnicka zmieni Kraków? Zobacz jej wizualizacje
