Kraków musi wydać 8 miliardów zł do 2030 roku na walkę ze zmianami klimatycznymi. Miasto musi być bardziej eko

Piotr Ogórek
Piotr Ogórek
Elektrownia słoneczna na dachu jednego z bloków we Wrocławiu.
Elektrownia słoneczna na dachu jednego z bloków we Wrocławiu. Fot. Janusz Wójtowicz / Polska Press Grupa
Kraków ma przyjąć specjalny dokument, który określi strategię działania miasta w związku ze zmianami klimatycznymi. To program opracowany pod egidą ministerstwa środowiska dla 44 miast. Kraków przyjmuje go jako jedno z ostatnich. Stolica Małopolski musi do 2030 wydać 8 mld zł, aby dostosować się do negatywnych zmian klimatycznych.

Plan Adaptacji Miasta Krakowa (PAMK) do zmian klimatu do roku 2030 to klimatyczna mapa drogowa. Analogiczny dokument został opracowany dla 44 miast powyżej 100 tys. mieszkańców pod egidą Ministerstwa Środowiska. Prace ruszyły w 2017 r. Gotowy plan ministerstwo przesłało w zeszłym roku w lipcu.

Wdrażaniem założeń planu mają się zająć różnie miejskie jednostki i spółki, na czele z nową jednostką Klimat Energia Gospodarka Wodna (KEGW). Czym dokładnie jest PAMK?

Cele PAMK

- To soczewka skupiająca na sobie działania różnych jednostek miejskich, jak i nie miejskich, w obszarze wpływu na klimat. Najprostszy przykład: zarządca drogi planując remont, czy budowę nowej drogi powinien przewidywać zazielenienie tych dróg, posadzenie drzew, które dadzą ochłodę i cień, przez co doprowadzą do obniżania temperatury w sektorach miasta, które są już tak zabudowane, że nie ma tam żadnej wolnej przestrzeni – mówi nam wiceprezydent Krakowa Andrzej Kulig.

PAMK ma być sygnałem dla wyspecjalizowanych jednostek, jak KEGW, żeby podejmować działania ukierunkowane na problemy stricte klimatyczne, jak odwodnienie miasta, zagospodarowanie wód opadowych, budowa zbiorników retencyjnych, zastosowanie fotowoltaiki.

Tego nie ma żadne inne miasto, czyli w czym Kraków jest zupe...

8 mld zł do 2030 roku

Walka ze zmianami klimatycznymi będzie kosztowna. Do 2030 roku trzeba wydać aż 8 mld zł. - To koszty, które powinien ponieść samorząd, ale i jednostki zewnętrzne, np. Wody Polskie – dodaje Andrzej Kulig. Jak tłumaczy, dokument trzeba przyjąć, aby miasto mogło liczyć na dofinansowanie zarówno unijne, jak i z programów rządowych.

- Na razie nie potrafimy wskazać, ile z tej kwoty musimy wyłożyć sami. To zależy od zaangażowania innych miast w realizacji planu. Pamiętajmy, że pomimo licznych problemów, nasz samorząd jest stosunkowo zamożny, a inne miasta nie są w stanie wygospodarować własnych środków na tego typu działania – dodaje wiceprezydent.

Co się stanie, jeśli nie zrealizujemy PAMK? Co oczywiste, to pogłębiające się zmiany, które będą niekorzystnie wpływać na jakość życia w mieście. Na razie nie słychać o karach finansowych na miasta za nie realizowanie planu, ale Andrzej Kulig mówi, że nie można tego wykluczyć.

Minusem dokumentu jest nieuwzględnienie specyfiki wybranych miasta. Przykładowo niedawno znajdował się tam zapis, że Krakowowi zagraża… cofka z Bałtyku. W planie nie można też nic zmienić. Aktualizacja jest możliwa przez przyjęcie dodatkowych dokumentów.

Zagrożenia klimatyczne i jak z nimi walczyć

Dokument pokazuje różne negatywne zmiany klimatyczne, które dzieją się w ostatnich latach. W ciągu całego XX wieku średnia temperatura w Krakowie wzrosła o 1,5 st. C. - Mówimy o kryzysie klimatycznym, o wytrącaniu ekosystemu z równowagi. Mamy przekraczanie punktów zwrotnych: stepowienie dużych obszarów, topnienie lodowców, wymieranie gatunków. 37 miast już te plany przyjęło u siebie. Teraz czas na nas – mówił Andrzej Łazęcki, wicedyrektor Wydziału Gospodarki Komunalnej.

Główne zagrożenia klimatyczne dla miasta to: wzrosty temperatur (fale upałów, okresy bezopadowe są wzmacniane przez efekt miejskiej wyspy ciepła), opady (okresy suszy będą przeplatane intensywnymi opadami) oraz zanieczyszczenie powietrza.

Receptą na nie ma być więcej zieleni w każdej postaci (obszary leśne, duże parki, parki rzeczne, parki kieszonkowe, zielone dachy i ściany), więcej wody w mieście (wody pitne, deszczownice, stawy i zbiorniki retencyjne, kąpieliska) oraz zrównoważony transport.

Podczas omawiania PAMK, na sali obrad nie było nawet połowy radnych (głosowanie za dwa tygodnie). Ci, którzy wzięli udział w dyskusji, zwrócili uwagę na niedostateczny udział w konsultowaniu dokumentu przez stronę społeczną (Łukasz Maślona) czy zbyt małe nakłady na edukację (100 tys. zł) mającą na celu zwiększanie świadomości o zmianach klimatycznych (Wojciech Krzysztonek).

Działania zawarte w PAMK:

  • rozwój terenów zielonych,
  • zwiększanie naturalnej i sztucznej retencji, rozwój błękitno-zielonej infrastruktury,
  • rozwój infrastruktury przeciwpowodziowej, odwodnieniowej, systemu prognozowania podtopień oraz powodzi,
  • rozwój i modernizację infrastruktury wodociągowej, zwiększanie dostępności do wody do celów rekreacyjnych,
  • działania edukacyjne, profilaktykę zdrowotną,
  • wzmocnienie służb ratowniczych oraz usług socjalnych,
  • opracowania, analizy oraz ochronę terenów przed zabudową poprzez wykup i działania planistyczne,
  • rozwój infrastruktury transportowej, w tym Szybka Kolej Aglomeracyjna (SKA), zakup taboru, centra przesiadkowe, parkingi Park&Ride (P&R), drogi dla rowerów (DDR), chodniki, elektromobilność,
  • zmniejszenie zapotrzebowania i zużycia energii cieplnej w obiektach budowlanych (termomodernizacja),
  • ograniczanie niskiej emisji i inne działania na rzecz poprawy jakości powietrza.

Dawny Kraków na lotniczych fotografiach. Zobaczcie, jak bard...

Czytaj także

Wideo

Komentarze 34

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

B
Bilbo

Każda okazja dobra, żeby wydać 8 mld przepłacając po 20-40% przy każdej inwestycji. Jakby się klimat nie ocieplał, to trzeba by walczyć z jego oziębianiem się, a jakby się nie ocieplał ani nie oziębiał, to walczono by z brakiem zmian klimatu.

S
SA
13 lutego, 16:20, Gość:

Przede wszystkim zakaz palenia dziadostwem we wszystkich ościennych gminach i przestać wycinać drzewa w Krakowie

I pewnie jeszcze budować więcej bloków i betonować, betonować? Bo i tak "obwarzanek" winny

G
Gość

Przede wszystkim zakaz palenia dziadostwem we wszystkich ościennych gminach i przestać wycinać drzewa w Krakowie

S
San
12 lutego, 18:42, Olo:

Dziwnym zbiegiem okoliczności znowu kosztowne rozwiązanie. A wystarczyło nie wydawać setek zgód na betonowanie i zabudowę korytarzy przewietrzania. No ale takie rozwiązania nie gwarantują lewych korzyści dla tych co u władzy. A inwestycje owszem. Zawsze można coś skręcić

12 lutego, 22:12, Gość:

Dokładnie. Lepiej wydać kilka miliardów z kieszeni podatników bo można coś przy okazji z tego ukraść. Na rozsądnym działaniu się nie zarobi. A wystarczyłoby każde działania i inwestycje opierać na ekologicznych rozwiązaniach stawiając po prostu takie wymagania wykonawcom...

12 lutego, 22:22, Zibi:

Można by przykładowo czasowo zwolnić właścicieli budynków z instalacjami fotowoltaicznymi czy pompami ciepła z podatku od nieruchomości. Wtedy by było więcej chętnych na takie inwestycje. Ale się nie da. Nie można dopuścić, żeby duża kasa nie przeszła przez lepkie łapy urzędników

W Krakowie? Chyba kpisz

E
Eh

Następny wał majchrowskiego ..

...
13 lutego, 09:04, Gość:

Trzeba zacząć realnie wymagać od deweloperów. Choćby budowy przy nowych blokach odpowiedniej powierzchni parkingów z zastrzeżeniem, że maja to być tzw zielone parkingi. Z jednej strony będzie chłodniej, a z drugiej będą większe przestrzenie między blokami co ułatwi przewietrzanie okolicy. Rozumiem, że dla deweloperów to są koszty, ale nie musi być wszystko podporządkowane pod ich zyski.

W Krakowie musi. Nic nie poradzisz

A
Adam Szwed
12 lutego, 18:22, Huop:

To teraz wybudujmy przy stadionie Wisły parkingi za 150 mln., żeby więcej aut jeździło po centrum miasta. Problem w tym, że w tym mieście łatwo "przyjmuje się dokumenty" a potem robi się wszystko na odwrót.

12 lutego, 18:34, Adam Szwed:

Dokładnie. Ściema totalna w wydaniu Miasta Krakowa.

Już podobne ściemy sadzą od lat, np. kilka lat temu miasto Kraków podpisało przecież Kartę Brukselską(!), a wraz z nią, do roku 2020 (czyli do teraz!) ruch rowerowy w mieście miał wzrosnąć do 15% . Tymczasem czego Kraków doczekał? to każdy widzi - paraliż komunikacyjny i brak jakiejkolwiek alternatywy dla samochodu i wieleset godzin traconych w korkach.

12 lutego, 18:39, Gość:

To siadaj na sztyce po siodełku i [obraźliwe]uj na swoim rowerku....OGIEŃ..

Czytaj ze zrozumieniem. Napisałem, że dzisiaj w Krakowie BRAK jakiejkolwiek alternatywy dla samochodu. Rowery są w powijakach.

G
Gość

Trzeba zacząć realnie wymagać od deweloperów. Choćby budowy przy nowych blokach odpowiedniej powierzchni parkingów z zastrzeżeniem, że maja to być tzw zielone parkingi. Z jednej strony będzie chłodniej, a z drugiej będą większe przestrzenie między blokami co ułatwi przewietrzanie okolicy. Rozumiem, że dla deweloperów to są koszty, ale nie musi być wszystko podporządkowane pod ich zyski.

Z
Zen

"nasz samorząd jest stosunkowo zamożny" = jesteśmy w stanie wyciągnąć dużo z kieszeni naszych mieszkańców.

a
atm

Pytanie do władz miasta Krakowa. Macie projekt na zazielenie pasów drogowychdrogowych w Nowej Hucie. Dlaczego nie realizujecie tych projektów? Mądremu dość

G
Gość
13 lutego, 08:03, Gość:

Niech w Krakowie przestaną wycinać drzewa. Za mało ich sadzą, a jak ledwo coś wyrośnie to wycinają i betonują całą okolicę.

Przede wszystkim niech przestaną likwidować trawniki pod asfalt.

Niech zrobią inwentaryzację chodników i placów przykrytych betonem, a które można zwęzić i odzyskać trawnik.

W skali miasta może uzbierać się teren równy kilka razy Błoniom Krakowskim.

Drzew w Krakowie jest wystarczająco dużo.

G
Gość

Niech w Krakowie przestaną wycinać drzewa. Za mało ich sadzą, a jak ledwo coś wyrośnie to wycinają i betonują całą okolicę.

G
Gość

A pod NCK w Nowej Hucie wycięli drzewa i robią parking, który wpłynie na ocieplenie klimatu.

U
Urzędniczyna krakoski

Oj będą szły wałeczki, oj będą, już nie mogę się doczekać :)

G
Gość

Gdzie sa dotacje dla krakowian na panele fotowoltaiczne np na poziomie 50% kosztow? Gdzie jest metro?

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3