Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Andrychów: mostem na Wieprzówce pojedziemy już w czwartek

Robert Szkutnik
Próby obciążenia nowego mostu na rzece Wieprzówce
Próby obciążenia nowego mostu na rzece Wieprzówce GDDKiA Kraków
Nowy most zbudowany na rzece Wieprzówce w centrum Andrychowa przeszedł pozytywnie próby obciążeniowe. Wytrzymał nacisk do 16o ton! W ten czwartek będzie można już nim przejechać.

W pierwszym etapie prób dwa samochody ważące razem z ładunkiem 40 ton każdy stanęły w połowie jednej jezdni, najpierw po prawej, później po lewej jej stronie. Zbadano w ten sposób obciążenie mostu na 80 ton. W drugim etapie cztery pojazdy ważące w sumie 160 ton stanęły na środku przeprawy. Tak badano obciążenia dla całej płyty i podtrzymującego go w powietrzu łuku. Następnie dwie wielkie ciężarówki stanęły na jezdni mostu od strony Bielska. Potem manewr ten powtórzono także od strony Krakowa. Wyniki pomiarów były pozytywne.

- Próby obciążenia mostu miały się odbyć 7 października, ale w związku z szybszym postępem prac odbyły się dwa dni wcześniej - mówi Iwona Mikrut, główny specjalista ds. komunikacji społecznej Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad w Krakowie.
W ostatnim tygodniu kładziono asfalt na wlotach skrzyżowań z ulicami Batorego i 1 Maja i montowano balustrady na moście. Jak informuje GDDKiA, jest szansa, że pierwsze pojazdy przejadą nowym mostem już w czwartek 10 października, gdyż ma on szansę zostać dopuszczony warunkowo do użytku. Wcześniej nowy most zostanie uroczyście otwarty. Przez kogo? Tego oficjalnie nie wiadomo, ale w mieście mówi się, że przyjedzie minister transportu Sławomir Nowak , a może nawet sam premier Donald Tusk.

Most ma konstrukcję łukową. Stalowy łuk przechodzi nad jezdnią po przekątnej. Z niego zwisają stalowe liny-żebra, które utrzymują płytę z asfaltem. Całkowita długość mostu wynosi 48,8 metra, szerokość 14, 3 m. Powstał w tym samym miejscu co jego poprzednik. - Celem budowy było zapewnienie bezpieczeństwa i komfortu jazdy na drodze krajowej nr 52 - mówi Iwona Mikrut z GDDKIA w Krakowie. Dodając, że lepiej będzie chroniony też przed wodami powodzi, bo nie ma podpór.

Most miał być gotowy w połowie roku, ale wykonawca inwestycji firma Mostmar po rozebraniu starego mostu ogłosiła we wrześniu ub. roku upadłość. GDDKiA wybrała po przetargu w grudniu 2012 r. nowego wykonawcę, firmę Mosty z Chrzanowa.

Artykuły, za które warto zapłacić! Sprawdź i przeczytaj
Codziennie rano najświeższe informacje z Krakowa prosto na Twoją skrzynkę e-mail. Zapisz się do newslettera!
"Gazeta Krakowska" na Twitterze i Google+

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska