WIDEO: Krótki wywiad
"Pierścień Nibelunga" to składające się z czterech muzycznych dramatów dzieło. Ryszarrd Wagner komponował je na przestrzeni aż 26 lat. Opowiadana przez niemal piętnaście godzin historia oparta na germańskim eposie z XIII wieku, zainscenizowana została w całości w zbudowanym na ten cel Festspielhaus w Bayereuth, które od chwili powstania po dziś dzień przyciąga zastępy melomanów, wielbicieli twórczości Wagnera.
- Z twórczością tą na każdym etapie 55-letniej działalności dyrygenckiej konfrontuje się Antoni Wit, czy to w licznych wykonaniach koncertowych, czy też podczas pracy nad dwupłytowym nagraniem - mówi Małgorzata Koch-Butryn z Filharmonii Krakowskiej.
Świadomość epickości Wagnerowskiej partytury przekłada się między innymi na wybór solistów zaproszonych przez dyrygenta do współpracy w krakowskim projekcie.
Wśród trojga artystów śpiewaków, dwoje z nich – sopranistka Magdalena Anna Hofmann oraz tenor Thomas Mohr – wykonywało w swojej karierze artystycznej liczne partie z Wagnerowskich tytułów – "Lohengrina", "Tristana i Izoldy", "Parsifala" czy właśnie "Pierścienia Nibelunga".
- Pieczołowitość w przygotowaniu do koncertu obejmuje także skład instrumentalny – orkiestrę Filharmonii Krakowskiej zasilą bowiem nieodzowne dla dzieła tuby zwane „wagnerowskimi”. A wszystko to dla przybliżenia krakowskiej publiczności dzieła uznanego za „w całości najpiękniejszy i najgłębszy poemat miłosny w dziejach muzyki operowej – teatru muzycznego - jak pisał Bohdan Pociej - podkreśla Małgorzata Koch-Butryn.
Antoni Wit jest jednym z najważniejszych dyrygentów w powojennej Polsce. Studiował dyrygenturę u Henryka Czyża oraz kompozycję w klasie Krzysztofa Pendereckiego w Państwowej Wyższej Szkole Muzycznej w Krakowie. Studia kompozytorskie kontynuował pod kierunkiem Nadii Boulanger w Paryżu. W 1970 został dyrygentem orkiestry Filharmonii Poznańskiej i jednocześnie rozpoczął współpracę z warszawskim Teatrem Wielkim.
Od 2002 do 2013 roku sprawował obowiązki dyrektora naczelnego i artystycznego Filharmonii Narodowej w Warszawie. W 2013 roku został dyrektorem artystycznym Orquesta Sinfónica de Navarra w Pampelunie. W jego karierze wyróżnia się okres siedemnastoletniego kierowania Narodową Orkiestrą Symfoniczną Polskiego Radia w Katowicach w latach 1981 - 2003. Od 2013 jest dyrygentem honorowym Filharmonii Krakowskiej.
- Tak wyglądał Kraków ponad 100 lat temu z lotu ptaka. Wielu z tych miejsc już nie ma!
- Luksusy? Tak mieszka arcybiskup Marek Jędraszewski [ZDJĘCIA]
- Najśmielsze pomysły "Januszów" zakupów. Zobaczcie przykłady
- Sekrety stadionu Wisły Kraków. Nieznane zakamarki! [ZDJĘCIA]
- Studniówka 2020. Wybieramy miss podwiązki w Małopolsce
