Spis treści
Pierwsze przymiarki do poszerzania autostrady A4 pojawiały się już półtora roku temu. Teraz inwestycja formalnie została zatwierdzona do programu inwestycyjnego na najbliższą dekadę, który zaakceptował rząd.
Kilkaset kilometrów autostrady A4 do poszerzenia
- Planujemy rozbudowę A4 od węzła Krzyżowa przez województwa dolnośląskie, opolskie, śląskie, małopolskie aż do Tarnowa – mówił w czwartek (12 stycznia) wiceminister Rafał Weber na posiedzeniu sejmowej komisji infrastruktury, prezentując Program Budowy Dróg Krajowych do 2030 roku (z perspektywą do 2033 r.). - Ten projekt wcześniej nie widniał w żadnym wykazie, ale rozpoczynamy nad nim pracę, środki finansowe są przygotowane – zapewniał.
Miliardy na dodatkowe pasy ruchu na autostradzie A4
W PBDK poszerzanie autostrady A4 podzielono wstępnie na dwa odcinki. Pierwszy to rozbudowa fragmentu Wrocław-Krzyżowa liczącego 116 kilometrów, którego szacunkowy koszt ma wynieść ponad 8,5 miliardów złotych.
Drugi to poszerzenie trasy między Wrocławiem i Tarnowem. Ten odcinek A4 liczy 337 kilometrów, a jego rozbudowa pochłonie aż 27 miliardów złotych.
Na początek poszerzanie autostrady A4 w Krakowie
W krakowskim oddziale Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad usłyszeliśmy, że szczegóły oraz terminy możliwe będą do określenia wraz z uruchamianiem przez Ministerstwo Infrastruktury kolejnych Programów Inwestycji na rozbudowę poszczególnych odcinków A4 o trzeci pas.
Konkrety dotyczą obecnie jedynie poszerzania dwóch fragmentów autostrady w Krakowie. W maju powinna zakończyć się dobudowa trzeciego pasa na odcinku o długości ponad 700 m (od węzła Kraków Południe do wiaduktu w ciągu ul. Kąpielowej), w kierunku Rzeszowa. Koszt to prawie 14,5 mln zł.
Z kolei jesienią podpisano umowę na przygotowanie dokumentacji poszerzenia odcinka o długości ponad 17 km (od węzła w Balicach do węzła Kraków Południe). Wykonawca ma opracować Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowe (STEŚ) i uzyskać decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach (DŚU).
- Planowany termin zakończenia tych prac to czwarty kwartał 2026 roku - informuje Kacper Michna z GDDKiA w Krakowie.
Później trzeba będzie jeszcze uzyskać zezwolenie na budowę (ZRID), a planowany na obecną chwilę termin przebudowy tego odcinka to lata 2030-2032.
Małopolskie inwestycje w Programie Budowy Dróg Krajowych
Dobudowa trzeciego pasa na ponad 450-kilometrowym odcinku autostrady będzie najdroższą z 37 nowych inwestycji zapisanych w PBDK. Ich łączny koszt oszacowano na ponad 180 mld zł.
Kolejnych 126 zadań za ponad 100 mld zł figuruje w zestawieniu kontynuowanych inwestycji.
Z Małopolski są na niej przede wszystkim:
- budowa S7 od Krakowa do granicy z woj. świętokrzyskim (2,5 mld zł),
- północna obwodnica Krakowa S 52 (ponad 1,6 mld zł),
- dokończenie budowy obwodnicy Nowego Sącza i Chełmca (37 mln zł),
- budowa Sądeczanki (3,1 mld zł)
Posłowie opozycji na posiedzeniu komisji zwracali uwagę na rekordowy zakres finansowy i rzeczowy programu, dopatrując się w tym propagandy wyborczej Prawa i Sprawiedliwości. Padały głosy, że finansowanie inwestycji oparte głównie na środkach budżetu państwa obarczone jest dużym ryzykiem.
- Krajowy Fundusz Drogowy ma sytuację stabilną, spokojnie możemy zrealizować inwestycje zaplanowane na 10 lat. Od strony finansowej nie widzimy żadnych zagrożeń – odpowiadał min. Weber
Natężenie ruchu na A4 coraz większe
Tego, że poszerzenie autostrady A4 jest konieczne, dowodzą wyniki badań natężenia ruchu przeprowadzonych w latach 2020-21.
Według tych pomiarów średni ruch dobowy wynosi:
- w Krakowie od 70 do ponad 80 pojazdów (w 2015 r. było to 50-64 tys.).
- między Targowiskiem i Bochnią 43-46 tys. pojazdów (poprzednio 30 tys.)
- między Brzeskiem i węzłem Tarnów-Centrum 31 tys. pojazdów (wcześniej 18-23 tys.)
Bądź na bieżąco i obserwuj
Prezes ZBP o prognozach inflacyjnych
