https://gazetakrakowska.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Będą nowe tory do Pleszowa. Stare tramwaje znikną z Nowej Huty na dobre? [ZDJĘCIA]

Trwa przebudowa pętli w Pleszowie. To przy okazji tych prac uda się zmodernizować także zniszczone torowisko
Trwa przebudowa pętli w Pleszowie. To przy okazji tych prac uda się zmodernizować także zniszczone torowisko Fot. Anna Kaczmarz
Urzędnicy poszli po rozum do głowy i odnowią nie tylko pętlę, ale i szyny. Inwestycja za ok. 10 mln zł zacznie się jeszcze w tym miesiącu.

Sypiące się torowisko od Kopca Wandy do pętli w Pleszowie doczeka się jednak kompleksowego remontu, mimo że urzędnicy Zarządu Infrastruktury Komunalnej i Transportu jeszcze rok temu nie mieli złudzeń, że do niego dojdzie.

W czerwcu rozpoczęła się przebudowa najdalej wysuniętej od centrum miasta pętli w Pleszowie i przy tej okazji urzędnicy chcieli jedynie wymienić sieć trakcyjną i przejazdy przez tory. Rozpadające się szyny miały zostać.

Nowohucianie utyskiwali, że miasto inwestuje w infrastrukturę tramwajową w centrum, a na wschodnie rubieże - do Nowej Huty wysyła najstarsze i najgorsze tramwaje. I trudno było się temu dziwić, bo na torowisko w takim stanie nikt nie wysłałby „Krakowiaka”.

Pracownicy firmy wykonującej przebudowę pętli podczas prac rozbiórkowych doszli jednak do wniosku, że rozsądniej będzie wymienić całe torowisko. - Jest ono w bardzo złym stanie. Wymiana trakcji mogłaby więc uszkodzić i tak już słabe tory - twierdzi Michał Pyclik z ZIKiT.

Urzędnicy miejscy mogą rozszerzyć zakres prac tej samej firmą, która już robi przebudowę pętli. Wykonawca zgodził się na dodatkowe prace - dodatkowa umowa jest właśnie finalizowana. - Dzięki temu wymiana torowiska będzie dużo tańsza, niż gdybyśmy wykonywali ją jako odrębną inwestycję - wyjaśnia Michał Pyclik.

Prace na torowisku polegające na położeniu nowych torów na podkładach obsypanych tłuczniem mają rozpocząć się jeszcze w tym miesiącu i potrwają najprawdopodobniej do przyszłego roku.

Ile będzie kosztować inwestycja w nowohuckie torowisko? Urzędnicy na razie nie chcą podawać kwot. Nieoficjalnie dowiedzieliśmy się jednak, że wydadzą na to ponad 10 mln zł.

Remont torowiska to dla nowohucian wielkie wydarzenie przede wszystkim dlatego, że urzędnicy nie będą już mieli wymówki, że nie mogą puścić do Pleszowa nowych tramwajów. Do tej pory na linii 10 czy 21 można było zobaczyć tylko najstarsze pojazdy z taboru, z wysoką podłogą i bez klimatyzacji.

- Szumnie się mówi o projekcie „Nowa Huta Przyszłości”, byłby wielki wstyd gdyby na trasie do Pleszowa pozostały szynowe relikty pamiętające początki Nowej Huty - złości się Jan Bugaj. - Dla wielu seniorów wdrapywanie się do starych tramwajów to koszmar, a do lekarza czy na zakupy trzeba jakoś dojechać - komentuje.

Edward Porębski, przewodniczący komisji ds. infrastruktury w Radzie Miasta Krakowa uważa, że, gdy powstanie nowe torowisko, nie będzie żadnych przeszkód, by wysłać do Pleszowa niskopodłogowe pojazdy. - Zwłaszcza starsi i dzieci muszą mieć w końcu komfort jazdy na tym odcinku - przyznaje radny.

Pracownicy Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego nie chcą zapeszać i odpowiadają bardzo zachowawczo. - Trudno przed zakończeniem remontu ocenić, jakie tramwaje tam skierujemy - mówi Lilianna Jakiel z MPK. - Nie wiadomo jeszcze, czy po oddaniu torowiska nie zmieni się np. układ linii, ale na pewno przy doborze taboru weźmiemy pod uwagę nowe torowisko - dodaje.

Radny Porębski podkreśla, że teraz nie można odpuścić i trzeba doprowadzić do wymiany taboru na nowy. - Zwłaszcza, że MPK kupiło ostatnio nowe autobusy, ale wiem, że szykuje się też zakup nowych tramwajów - przyznaje.

Przebudowa pętli w Pleszowie trwa. Właśnie zakończyły się prace rozbiórkowe. Docelowo ma tam powstać wiata peronowa dla tramwajów i autobusów, dyspozytornia i toaleta dla pasażerów.

Zobacz także: Woda może być zdradliwa. Oto dziesięć zasad bezpiecznych kąpieli na wakacjach

Źródło:Agencja TVN

Komentarze 7

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

T
Tramloq
Widać, że masz pojęcie o tym co piszesz :)
O
Oo
ZIKiT to totalny dramat! Stan torowisk Pl. Centralny - Kopiec Wandy, R. Czyżyńskie - R. Kocmyrzowskie i Pl. Centralny - Ujastek są w katastrofalnym stanie! Kiedy wreszcie ktoś zadecyduje o generalnym remoncie?!?
k
krakus
Znikną z "wygwizdowa" Pleszów i wylądują w Śródmieściu?
n
nh
dosc ze wraki sypiace sie jezdza to jeszcze po blocie bo szyny dawno zgnily i sladu po nich nie ma - zob. odcinek Czyzynskie i Kocmyrzowskie rondo! Banda kolesi !!!
m
mieszkaniec
wszystkie stare tramwaje powinni dać do centrum , dzisiaj w "6" jechali Niemcy , ale mieli ubaw stary żęch chyba z Norymbergi z dawnego metra , ale podobały się im obicia zdjęcia robili , WSTYD PREZYDENTY MOŻE TO JUŻ OSTATNIA KADENCJA OBY , WSTYD NA CAŁY ŚWIAT POPISALIŚCIE SIĘ SZCZEGÓLNIE W WAKACJE , BO O MIESZKAŃCÓW TO WIADOMO MACIE W D....
K
KRAK
chcą budować nowe torowiska a na remont istniejących nie ma kasy - zamiast władować 100 mln w kompleksowy remont torowisk a potem inwestować w pociągi np to nie ..... lepiej budować a potem się martwić
B
Burmistrz Nowej Huty
czego najlepszym przykladem sa linie 9 oraz 52 kursujace po wyremontowanych torach a obsadzone wyretuszowanymi wrakami z wiedenskiej lamusowni E1,c3 nazywanych w Krakowie tramwajami.Przy okazji dochodzi do nienormalnej sytuacji ze autobusowy tabor zastepczy na zawieszonych liniach tramwajowych jest komfortem dla pasazerow w porownaniu z tym co na tych torach zwlaszcza w Nowej Hucie jezdzi.Pan pre-zydent pozabieral co lepsze tramwaje takze z nowohuckiej zajezdni do Krakowa zeby miec czym chwalic sie przed turystami i dla interesu prywatnych uczelni,rozbudowuje siec torowisk na poludniu miasta po zachwaszczonych odludziach a sama Nowa Huta jest mu co najwyzej potrzebna przy okazji wyborow,ciekawe czy znowu hucznie obieca nowy stadion a konkretnie nowa zachodnia trybune i oswietlenie teleskopowe a stadiony jak zwykle powstana w Krakowie o czym kazdy wie
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska