Od 19 sierpnia 2024 roku całkowicie zostanie zamknięta południowa jezdnia DK 94, czyli „starej czwórki” (w kierunku Krakowa). Prace będą prowadzone od okolic Grodziska na ul. Staromiejskiej do skrzyżowania z ul. Pakuską. Ruch w obu kierunkach będzie poprowadzony drugą jezdnią, którą dotąd samochody jeździły tylko w kierunku Dąbrowy Górniczej.
Kluczowe zmiany w organizacji ruchu na DK 94 w Olkuszu:
- zamknięcie skrzyżowania DK94 z ul. Kruszcową (objazd ul. Mickiewicza, ul. Sławkowską, ul. Budowlanych, ul. Powstańców Śląskich);
- w miejsce sygnalizacji świetlnej powstanie tymczasowe rondo na skrzyżowaniu DK 94 z ul. 20 Straconych i ul. Mickiewicza;
- na skrzyżowaniu DK94 z ul. Rabsztyńską i ul. Kościuszki nigdzie nie będzie można skręcać w lewo. Objazdy ul. Rabsztyńską, ul. Sikorka i DW783 oraz ul. Górniczą i ul. Mickiewicza;
- nie będzie przejazdu między ul. Rabsztyńską i ul. Kościuszki. Objazdy DK94, DW783 i ul. Sikorka oraz ul. 29 Listopada i DW791.
Zakres prac podczas modernizacji DK94 przyniesie utrudnienia w ruchu ulicami miasta. To pierwsze tak duże i nie ostatnie zmiany w organizacji ruchu.
- Prosimy o zwracanie uwagi na informacje o objazdach, które pojawią się na olkuskich drogach - apeluje Konrad Michna z Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad z oddziału w Krakowie.
Modernizacja DK94 w Olkuszu. Co tu będzie robione?
Jak informuje GDDKiA, inwestycja obejmuje 4,4 km trasy. Zaczyna się na wysokości Grodziska na ul. Staromiejskiej i sięga prawie do skrzyżowania ul. Centralnej z ul. Pakuską. Na tym krótkim fragmencie kompleksowo przebudujemy sześć skrzyżowań i dwa przejścia podziemne. Dodatkowo powstanie kładka dla pieszych łącząca ulice Cegielnianą i Szkolną. Nawierzchnia drogi zostanie wzmocniona tak, aby spełniać wymaganą przepisami nośność 11,5 tony na oś.
Na głównym skrzyżowaniu w centrum miasta, pomiędzy ulicami Centralną, Kościuszki i Rabsztyńską, zbudujemy dwupoziomowy węzeł. Na poziomie gruntu powstanie skrzyżowanie obsługujące ruch lokalny, a pod nim zostanie poprowadzona droga krajowa. Poza tym przebudujemy jeszcze pięć skrzyżowań na DK94 - z ul. Gwarków i ul. Wspólną, z ul. 20 Straconych i ul. Mickiewicza, z ul. Wiejską i ul. Słowackiego oraz z ul. Wyszyńskiego. Wszystkie te skrzyżowania będą miały sygnalizację świetlną. Na skrzyżowaniu z ul. Długą i Kruszcową powstanie rondo turbinowe.
Poza jezdnią trasy głównej zostaną również wykonane prace, które poprawią bezpieczeństwo i komfort mieszkańców. Powstaną nowe chodniki, ścieżki rowerowe i pieszo-rowerowe, zostaną zbudowane ekrany akustyczne. Poprawione zostanie odwodnienie tego terenu. Zamontujemy też nowoczesne oświetlenie, które poprawi widoczność pieszych. Przebudujemy również niektóre drogi lokalne wzdłuż DK94, powstaną też dodatkowe jezdnie wzdłuż drogi krajowej.
Trasa jest jedną z pięciu dróg (obok A4 Katowice – Kraków, DK44 Tychy – Kraków, DK79 Kraków – Jaworzno i DW780/DW934 Kraków – Mysłowice) zapewniających bezpośrednie połączenie pomiędzy Krakowem i aglomeracją górnośląską. Badania Generalnego Pomiaru Ruchu przeprowadzone w latach 2020-2021 wskazują, że przez Olkusz przejeżdża drogą krajową nr 94 codziennie prawie 33 tysiące pojazdów. To wzrost w stosunku do wcześniejszego badania z 2015 roku o 25 proc. Przebudowa zwiększy płynność ruchu na tej trasie i podniesie poziom bezpieczeństwa korzystających z niej na co dzień mieszkańców.
Bądź na bieżąco i obserwuj
- Jest plan na utworzenie pierwszych publicznych żłobków w Olkuszu
- Pustynia Błędowska Krupówkami zachodniej Małopolski? Tu co weekend tłumy turystów
- Na DK 94 w Olkuszu ma powstać tunel. Czy grozi mu zalanie?
- Tężnia solankowa w Olkuszu czynna dłużej
- Przy "podwodnym lesie" powstały dwa kolosalne osuwiska. Drzewa połamane jak zapałki
- Czym jeździli mieszkańcy Olkusza w latach PRL-u?
Rynek w Olkuszu będzie bardziej zielony
