Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Bochnia: za dwa lata nowy parking dworcowy

Paulina Korbut
Walka o ostatnie wolne miejsce postojowe przy dworcu, a potem bieg na peron, bo pociąg właśnie przyjechał? Za dwa lata w Bochni ma to być już tylko niemiłe wspomnienie. Przy dworcu kolejowym do tego czasu stanie czteropiętrowy parking, który pomieści prawie dwieście samochodów.

Piątek, parę minut przed godz. 8 rano. Znalezienie wolnego miejsca możliwie blisko dworca graniczy z cudem. Desperaci wjeżdżają wgłąb placu po zachodniej stronie budynku stacji kolejowej, który pełni funkcję prowizorycznego parkingu. Kto może, unika tego miejsca, bo pełno tu dziur - łatwo uszkodzić zawieszenie w samochodzie.

- Niektórzy parkują nawet na naszym osiedlu i pod basenem. Samochody stoją tutaj do wieczora - oburza się pan Włodzimierz, emeryt i mieszkaniec osiedla Słonecznego.

Według planów, do końca 2014 roku problem ma być rozwiązany. Przy dworcu kolejowym w Bochni planowany jest czteropoziomowy parking na 192 samochody. Inwestycja jest częścią sytemu park&ride, który ma zachęcić mieszkańców do tego, by zostawiali swoje samochody przy dworcach, a do pracy jechali dalej pociągiem. Podobne parkingi mają powstać m.in. w Tarnowie i Krzeszowicach.

Parking dla samochód zostanie ulokowany po zachodniej stronie dworca. Po wschodniej znajdą się miejsca postojowe dla rowerów, motocykli i skuterów. Przed kradzieżą chronić je będzie system monitoringu. Powstanie również zatoczka, przy której kierowcy będą mogli bezpiecznie wysadzić pasażerów. W pobliżu przewidziano ponadto jeszcze postój dla busów.

- Budowa węzła przesiadkowego, w tym budowa parkingów i przebudowa części ulicy Poniatowskiego, to koszt około 10 milionów złotych - informuje Tomasz Przybyło, zastępca burmistrza Bochni.

Samorząd województwa małopolskiego ma pokryć 85 proc. kosztów kwalifikowanych inwestycji w Bochni. Miasto jest odpowiedzialne za przygotowanie dokumentacji projektowej i wykup gruntów pod parking.

- Rozmowy ze spółką PKP Nieruchomości w sprawie sprzedaży działki są już bardzo zaawansowane. Wartość gruntów zostanie oszacowana przez rzeczoznawcę. Przewidujemy, że będzie to kwota kilkuset tysięcy złotych. Te pieniądze zostały już zarezerwowane w dopiero co uchwalonym budżecie na 2013 rok - mówi Przybyło.

Mieszkańcy pozytywnie przyjęli plany budowy. - Świetny pomysł. Może wtedy znów zacznę dojeżdżać do pracy pociągiem? Tylko żeby jeszcze rozkład jazdy pociągów nie był tak okrojony jak teraz - mówi Paweł Panna, mieszkaniec Bochni.

Bocheńscy samorządowcy podkreślają, że parking będzie przeznaczony przede wszystkim dla tych, którzy chcą skorzystać z usług kolei. W ich przypadku opłata za parkowanie będzie wliczona do ceny zintegrowanego biletu aglomeracyjnego. Jego nabycie uprawni do parkowania, przejazdu koleją oraz poruszania się komunikacją miejską w Krakowie.

- Chcielibyśmy, żeby możliwość zostawienia swojego pojazdu mieli również ci, którzy nie będą korzystać z udogodnień biletu zintegrowanego. Zaznaczam, że kwestia ewentualnych odpłatności, kształtu biletu zintegrowanego i dostępności parkingów nie została jeszcze ostatecznie ustalona - dodaje Tomasz Przybyło.

Moda w przedwojennym Krakowie [ARCHIWALNE ZDJĘCIA]

Możesz wiedzieć więcej!Kliknij, zarejestruj się i korzystaj już dziś!

Codziennie rano najświeższe informacje z Krakowa prosto na Twoją skrzynkę e-mail. Zapisz się do newslettera!

"Gazeta Krakowska" na Twitterze i Google+

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska