- Trwają prace wykończeniowe. Trzeba też doliczyć czas na odbiory robót. Uruchomienie odcinka trasy S7 Miechów-Szczepanowice planujemy więc w drugiej połowie sierpnia tego roku - informuje Kacper Michna z krakowskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.
W ramach ostatnich prac na odcinku S7 Miechów-Szczepanowice montowane są znaki, ekrany akustyczne, bariery energochłonne, porządkowany jest plac budowy.
- Sama nawierzchnia na tym odcinku jest już gotowa. To jednak jest droga ekspresowa. Muszą być elementy uzupełniające. Nie można tam puścić ruchu bez barier i ogrodzeń - wyjaśnia Kacper Michna.
Nowa droga pozwoli ominąć Miechów
Odcinek S7 Miechów-Szczepanowice stanowi fragment drogi ekspresowej S7 Warszawa – Rabka – Chyżne – Słowacja, stanowi element sieci kompleksowej TEN-T, oraz zlokalizowany jest na terenie województwa małopolskiego, w powiecie miechowskim, na terenie miasta i gminy Miechów. Odcinek będzie ma ok. 5,3 km długości. Koszt inwestycji to ponad 162 mln zł.
Odcinek S7 Miechów–Szczepanowice pozwoli na ominięcie miasta od wschodu i południa. Teraz, po oddaniu do ruchu we wrześniu odcinka od Moczydła do węzła Miechów, kierowcy muszą zjechać z ekspresówki i przejechać na drogę krajową nr 7 północną obwodnicą Miechowa DW783. Nowa S7 nie łączy się bowiem bezpośrednio z dotychczasową DK7.
Dwupasmówką z Krakowa do Warszawy
Odcinek trasy S7 Miechów-Szczepanowice jest częścią zadania obejmującego budowę drogi ekspresowej między Krakowem, a granicą województwa świętokrzyskiego. Wykonano już odcinki: granica woj. świętokrzyskiego (Moczydło) – węzeł Miechów o długości 18,7 km (otwarty we wrześniu 2023 r.); węzeł Szczepanowice – węzeł Widoma (14 km, otwarty w październiku 2021 r.).
W trakcie realizacji jest więc jeszcze odcinek Widoma-Kraków (węzeł Igołomska) o długości ok. 18,3 km. Plany są takie, by ten odcinek został udostępniony do ruchu pod koniec tego roku wraz z powstającą Północną Obwodnicą Krakowa.
- Do końca roku chcemy udostępnić przejazd odcinkiem Widoma-Krakowa. W przyszłym roku byłby na nim jeszcze realizowane prace wykończeniowe, ale takie, które pozwolą, by ruch był utrzymany - przyznaje Kacper Michna.
Do końca sierpnia będzie więc można dojeżdżać dwupasmówką z Widomej do Warszawy, a pod koniec roku ma już zostać udostępniony przejazd dwoma pasami z Krakowa do stolicy. Podobnie będzie również w przeciwnym kierunku.
Najdłuższa droga szybkiego ruchu w Polsce
Droga ekspresowa S7 między Krakowem a granicą województwa świętokrzyskiego będzie pełniła funkcję obwodnicy dla miejscowości: Książ Wielki, Miechów i Słomniki. Skomunikowana będzie z siecią innych dróg poprzez osiem węzłów: Książ, Miechów, Szczepanowice, Widoma, Łuczyce, Raciborowice, węzeł zespolony Kraków Mistrzejowice oraz węzeł zespolony Kraków Grębałów. Na węźle Mistrzejowice S7 połączy się z drogą ekspresową S52, która będzie stanowić Północną Obwodnicę Krakowa.
Przypomnijmy, że w całości droga ekspresowa S7 to trasa między Chwaszczynem koło Gdyni a Rabką-Zdrojem, leżąca w ciągu tras europejskich E28 (na odcinku Gdańsk-Lipce – Elbląg-Wschód) i E77. Łączy aglomeracje trójmiejską, warszawską, kielecką i krakowską.
Trasa S7 na odcinku Kraków Południe (dawniej Kraków Opatkowice) – Rabka-Zdrój stanowi fragment zakopianki. Docelowo zaplanowano ją w przekroju 2×2 (dwie jezdnie po dwa pasy ruchu) z krótkimi fragmentami o układzie 2×3. Projektowana długość trasy wynosi około 732 km, co czyni ją najdłuższą drogą szybkiego ruchu w Polsce.
Trasa S7, istniejące odcinki:
- Gdańsk (węzeł Gdańsk-Południe) – Wschodnia Obwodnica Płońska, w jego skład wchodzą następujące odcinki o łącznej długości 278,9 km;
- Warszawa Powązki (al. Prymasa Tysiąclecia) – Węzeł Miechów, w jego skład wchodzą następujące odcinki o łącznej długości: 258,20 km;
- Węzeł Szczepanowice – węzeł Widoma, odcinek długości ok. 14 km;
- Kraków Nowa Huta (d. węzeł Igołomska) – Kraków Bieżanów (A4), fragment Wschodniej Obwodnicy Krakowa o łącznej długości 7,2 km;
- Myślenice – Rabka-Zdrój (Chabówka), fragment zakopianki o łącznej długości 31,9 km;
Polski Fiat sprzed 51 lat!
