– To kolejny ważny krok w kierunku budowy metra w Krakowie. Przygotowanie decyzji środowiskowej jest najistotniejszym i najbardziej czasochłonnym etapem przygotowania tego typu inwestycji – zaznacza prezydent Aleksander Miszalski.
Miasto do końca przyszłego roku zamierza wybrać wykonawcę projektu pierwszego, 6-kilometrowego etapu pierwszej linii metra na linii wschód-zachód. Zgodnie z założeniami koszty jego budowy pokryje budżet państwa, fundusze unijne oraz miasto.
Pierwszy będzie etap centralny
Pierwszy etap będzie obejmować odcinek od skrzyżowania ulic Reymonta i Piastowskiej do realizowanej obecnie linii tramwajowej KST IV (ul. Meissnera – Mistrzejowice) w obszarze ronda Młyńskiego. Najważniejszymi punktami przesiadkowymi będą trzy stacje usytuowane w centrum miasta: w pobliżu dworca głównego, teatru Bagatela i ronda Mogilskiego.
– Szacowany koszt realizacji tego odcinka to około 3 mld zł. W drugiej kolejności skupimy się na etapach wschodnim i zachodnim. One zostaną zrealizowane przez partnera prywatnego w formule partnerstwa publiczno-prywatnego – wylicza Stanisław Mazur, zastępca prezydenta, nadzorujący przygotowanie budowy metra w Krakowie.
Rada powołana, biuro w urzędzie od poniedziałku
Krakowski magistrat przypomina, że we wrześniu prezydent Aleksander Miszalski powołał radę naukowo-techniczną ds. budowy metra. Dwudziestoosobowa rada będzie pełnić kluczową rolę w podejmowaniu decyzji związanych z planowaniem i budową podziemnego systemu transportowego.
- Zaczynamy proces budowy metra. Jednym z pierwszych kroków jest powołanie przeze mnie Rady Naukowo-Technicznej ds. Budowy Metra – powiedział prezydent Aleksander Miszalski. Powołani członkowie rady to fachowcy i eksperci w swoich dziedzinach, członkowie prestiżowych gremiów naukowych i doradczych, a zarazem praktycy zajmujący się metrem od lat. Rolą rady będzie opiniowanie zagadnień związanych z przygotowaniem, budową i eksploatacją metra oraz przygotowanie opracowań i ekspertyz istotnych dla budowy i eksploatacji metra w Krakowie. Rada będzie pracować społecznie. "Członkowie rady nie będą pobierać wynagrodzenia za spotkania i bieżące doradztwo, jednak większe, szczegółowe ekspertyzy i raporty mogą się odbywać na podstawie zawieranych umów" – mówił pod koniec września prezydent Miszalski.
W przyszłym tygodniu działanie w urzędzie miasta rozpocznie wyspecjalizowane biuro ds. metra w Wydziale Strategii, Planowania i Monitorowania Inwestycji, które zajmie się wyłącznie przygotowaniem najważniejszej inwestycji dla Krakowa w najbliższych latach.
Ruszyła karuzela zwolnień
