Prace przy rozbudowie zakopianki w Libertowie rozpoczęły się tuż po wydaniu zezwolenia na realizacje inwestycji drogowej (zrid) na początku lutego 2025 r. W poniedziałek, 24 lutego podczas briefingu prasowego na placu budowy spotkali się przedstawiciele inwestora i wykonawcy, który informowali o zakresie prac.
Ważna inwestycja dla mieszkańców
Na placu budowy obecny był Stanisław Bukowiec, sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury i pełnomocnik rządu ds. przeciwdziałania wykluczeniu komunikacyjnemu. Wskazał, że inwestycja jest ważna dla mieszkańców Libertowa.
- Ta inwestycja ma zwiększyć bezpieczeństwo, a ruch lokalny przełożyć na inne akcenty. Ta rozbudowa zakopianki jest realizowana w ramach planu budżetowego Ministerstwa Infrastruktury i opiewa na kwotę 150 mln zł. Inwestycja zapewni komfort, a przede wszystkim bezpieczeństwo. Mam nadzieję, że dzięki niej zdecydowanie zmniejszą się również korki – powiedział Stanisław Bukowiec, sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury.
- Droga krajowa przecina tutejsze miejscowości Gaj i Libertów na dwie części. Dlatego dla nas to ważny dzień - rozpoczęcie tej kolejnej inwestycji, która poprawi bezpieczeństwo, nie tylko kierowców, ale i pieszych. Cieszę się, że inwestycja nie zakończyła się na skrzyżowaniu w Libertowie, jak to początkowo planowano, ale sięga do granicy z Gajem - podkreślił Jerzy Przeworski, wójt Mogilan.
Roboty rozpoczęte natychmiast
Wojewoda małopolski Krzysztof Jan Klęczar przypomniał, że przed dwoma tygodniami wydał zezwolenie na realizację tej inwestycji i nadał jej rygor natychmiastowej wykonalności. Wykonawca robót - Przedsiębiorstwo Inżynieryjne IMB-Podbeskidzie już rozpoczął pierwsze prace dotyczące przygotowania terenu i wycinki zieleni. Następnie będzie przebudowa sieci kanalizacyjnych, wodociągowych, elektrycznych, gazowych i teletechnicznych. Będzie też poszerzana wschodnia jezdnia zakopianki (w kierunku Krakowa) i przylegająca do niej lokalna droga. Te prace nie będą powodowały dużych zmian w organizacji ruchu.
- Jak wskazują prowadzone pomiary, przez Libertów i Gaj w ciągu doby przejeżdża blisko 60 tysięcy samochodów. Ta inwestycja niesie za sobą spore zmiany szczególnie dla mieszkańców tych terenów. Wiąże się ona także z lepszą przepustowością tej części zakopianki, co będzie bardzo istotne dla turystów zmierzających w stronę zimowej stolicy Polski. Jestem zadowolony, że inwestor już po około dwóch tygodniach rozpoczyna prace. Liczę na szybką realizację – mówi wojewoda Klęczar.
Rozbudowa drogi bez wstrzymywania ruchu
O szczegółach inwestycji i zakresie budowy węzła mówił Maciej Ostrowski, dyrektor Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, Oddział w Krakowie. Wskazywał na korek ciągnący się wzdłuż zakopianki i dodał, że po zakończeniu tej inwestycji w tym miejscu ruch ma być płynny.
- Przebudowujemy ten odcinek. Powstanie tu również kładka dla pieszych. Wszystkie przygotowania ze strony wykonawcy są już zakończone. Przez cały okres prac będzie utrzymywany ruch dwoma pasami zarówno w kierunku Krakowa i Myślenic. Zapewne będą utrudnienia, przewidujemy zwężenia pasów, ale chcemy utrzymać ruch na dwóch pasach w oku kierunkach. Prace mają zostać wykonane do połowy 2027 roku - mówi Maciej Ostrowski, dyrektor krakowskiego oddziału GDDKiA.
W połowie tego toku ma się rozpocząć budowa tunelu od jego zachodniej części. Odcinek jezdni prowadzący w kierunku Myślenic będzie zamknięty, a ruch zostanie przeniesiony na jezdnię, którą dziś poruszają się samochody w kierunku Krakowa. Na tej jezdni będą trzy pasu ruchu – dwa w kierunku Myślenic oraz jeden („lewy”) w kierunku Krakowa. Ostatni, czwarty pas („prawy” w kierunku Krakowa) zostanie poprowadzony na odcinku ok. 700 m drogą lokalną biegnącą po wschodniej stronie „zakopianki”.
Nowy tunel pod zakopianką i trzy kładki
Budowa węzła w Libertowie zakłada likwidację świateł i skrzyżowania zakopianki z ul. Góra Libertowska i ul. Świetlistą. W zamian za to pod drogą krajową nr 7 powstanie tunel o długości 52 m, który połączy wschodnią i zachodnią częścią Libertowa.
W ramach inwestycji dotychczasowe przejścia dla pieszych zostaną zastąpione kładkami.
Wybudowane zostaną trzy kładki:
w okolicy likwidowanego skrzyżowania
na Górze Libertowskiej
na granicy Libertowa i Gaju.
Poszerzona będzie droga łącznikowa po wschodniej stronie drogi w Libertowie i przebudowane wjazdy na posesje.
Wybudowane będą również dwa ronda. Pierwsze powstanie na skrzyżowaniu ul. Świetlistej, drogi łącznikowej równoległej do „zakopianki” i drogi umożliwiającej włączenie się do ruchu na DK7 w miejscu likwidowanego skrzyżowania. Drugie na skrzyżowaniu ul. Jana Pawła II i drogi łącznikowej prowadzącej do tunelu pod trasą.
Zlikwidowane zostaną skręty w prawo z „zakopianki”, w ul. Wesołą w Libertowie (jadąc od strony Krakowa) i w ul. Parkową w Gaju (jadąc od strony Myślenic). Nie będzie już możliwości wyjazdu z tych ulic na DK7. Zostanie poprawiona i uzupełniona sieć dróg lokalnych, zostaną połączone z jezdniami dodatkowymi równoległymi do krajówki i wjazdem na zakopiankę w kierunku Krakowa i Myślenic.
W planach jest też budowa ekranów akustycznych, ciąg pieszo-rowerowy wzdłuż drogi łącznikowej pomiędzy ul. Jana Pawła II a ul. Przylesie i dwa przepusty na potoku Olszynka na drogach dojazdowych.
Zakopianka w modernizacji
GDDKiA – Oddział w Krakowie realizuje programu modernizacji zakopianki między Krakowem a Myślenicami. Celem jest zwiększenie przepustowości tej trasy i poprawa bezpieczeństwa kierowców i pieszych.
W zeszłym roku oddany został do użytku węzeł drogowy w Gaju i kładki w Mogilanach oraz Głogoczowie. Budowane są kolejne dwa węzły – w Krzyszkowicach i Myślenicach. GDDKiA przygotowuje dokumentację niezbędną do uzyskania pozwolenia na budowę następnego takiego węzła w Jaworniku.
- Seria pożarów pod Krakowem. Zapalił się tartak w powiecie myślenickim
- Ratowanie żab w Dolinie Będkowskiej "Płazom ujdzie płazem". Akcja ochrony przyrody
- Nowy rezerwat przyrody pod Krakowem. To niezwykłe, niemal niedostępne miejsce
- Rozbudowa zakopianki budzi u nich strach. "Nasza sytuacja jest dramatyczna"
