https://gazetakrakowska.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Budowa węzła na zakopiance pod Krakowem. Prace rozpoczęte, będzie tunel pod drogą krajową i trzy kładki dla pieszych

Barbara Ciryt
Rozpoczęła się przebudowa zakopianki w Libertowie w gminie Mogilany. Istniejące obecnie skrzyżowanie z sygnalizację świetlną wkrótce zastąpi tunel pod drogą krajową nr 7, który połączy dwie części Libertowa. Dla pieszych zostaną wybudowane trzy kładki. Prace będą prowadzone na odcinku 1,1 km. Mimo robót budowlanych na zakopiance - zarówno w kierunku Krakowa jak i Myślenic - ruch będzie utrzymywany dwoma pasach.

Prace przy rozbudowie zakopianki w Libertowie rozpoczęły się tuż po wydaniu zezwolenia na realizacje inwestycji drogowej (zrid) na początku lutego 2025 r. W poniedziałek, 24 lutego podczas briefingu prasowego na placu budowy spotkali się przedstawiciele inwestora i wykonawcy, który informowali o zakresie prac.

Ważna inwestycja dla mieszkańców

Na placu budowy obecny był Stanisław Bukowiec, sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury i pełnomocnik rządu ds. przeciwdziałania wykluczeniu komunikacyjnemu. Wskazał, że inwestycja jest ważna dla mieszkańców Libertowa.

- Ta inwestycja ma zwiększyć bezpieczeństwo, a ruch lokalny przełożyć na inne akcenty. Ta rozbudowa zakopianki jest realizowana w ramach planu budżetowego Ministerstwa Infrastruktury i opiewa na kwotę 150 mln zł. Inwestycja zapewni komfort, a przede wszystkim bezpieczeństwo. Mam nadzieję, że dzięki niej zdecydowanie zmniejszą się również korki – powiedział Stanisław Bukowiec, sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury.

- Droga krajowa przecina tutejsze miejscowości Gaj i Libertów na dwie części. Dlatego dla nas to ważny dzień - rozpoczęcie tej kolejnej inwestycji, która poprawi bezpieczeństwo, nie tylko kierowców, ale i pieszych. Cieszę się, że inwestycja nie zakończyła się na skrzyżowaniu w Libertowie, jak to początkowo planowano, ale sięga do granicy z Gajem - podkreślił Jerzy Przeworski, wójt Mogilan.

Roboty rozpoczęte natychmiast

Wojewoda małopolski Krzysztof Jan Klęczar przypomniał, że przed dwoma tygodniami wydał zezwolenie na realizację tej inwestycji i nadał jej rygor natychmiastowej wykonalności. Wykonawca robót - Przedsiębiorstwo Inżynieryjne IMB-Podbeskidzie już rozpoczął pierwsze prace dotyczące przygotowania terenu i wycinki zieleni. Następnie będzie przebudowa sieci kanalizacyjnych, wodociągowych, elektrycznych, gazowych i teletechnicznych. Będzie też poszerzana wschodnia jezdnia zakopianki (w kierunku Krakowa) i przylegająca do niej lokalna droga. Te prace nie będą powodowały dużych zmian w organizacji ruchu.

- Jak wskazują prowadzone pomiary, przez Libertów i Gaj w ciągu doby przejeżdża blisko 60 tysięcy samochodów. Ta inwestycja niesie za sobą spore zmiany szczególnie dla mieszkańców tych terenów. Wiąże się ona także z lepszą przepustowością tej części zakopianki, co będzie bardzo istotne dla turystów zmierzających w stronę zimowej stolicy Polski. Jestem zadowolony, że inwestor już po około dwóch tygodniach rozpoczyna prace. Liczę na szybką realizację – mówi wojewoda Klęczar.

Rozbudowa drogi bez wstrzymywania ruchu

O szczegółach inwestycji i zakresie budowy węzła mówił Maciej Ostrowski, dyrektor Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, Oddział w Krakowie. Wskazywał na korek ciągnący się wzdłuż zakopianki i dodał, że po zakończeniu tej inwestycji w tym miejscu ruch ma być płynny.

- Przebudowujemy ten odcinek. Powstanie tu również kładka dla pieszych. Wszystkie przygotowania ze strony wykonawcy są już zakończone. Przez cały okres prac będzie utrzymywany ruch dwoma pasami zarówno w kierunku Krakowa i Myślenic. Zapewne będą utrudnienia, przewidujemy zwężenia pasów, ale chcemy utrzymać ruch na dwóch pasach w oku kierunkach. Prace mają zostać wykonane do połowy 2027 roku - mówi Maciej Ostrowski, dyrektor krakowskiego oddziału GDDKiA.

W połowie tego toku ma się rozpocząć budowa tunelu od jego zachodniej części. Odcinek jezdni prowadzący w kierunku Myślenic będzie zamknięty, a ruch zostanie przeniesiony na jezdnię, którą dziś poruszają się samochody w kierunku Krakowa. Na tej jezdni będą trzy pasu ruchu – dwa w kierunku Myślenic oraz jeden („lewy”) w kierunku Krakowa. Ostatni, czwarty pas („prawy” w kierunku Krakowa) zostanie poprowadzony na odcinku ok. 700 m drogą lokalną biegnącą po wschodniej stronie „zakopianki”.

Nowy tunel pod zakopianką i trzy kładki

Budowa węzła w Libertowie zakłada likwidację świateł i skrzyżowania zakopianki z ul. Góra Libertowska i ul. Świetlistą. W zamian za to pod drogą krajową nr 7 powstanie tunel o długości 52 m, który połączy wschodnią i zachodnią częścią Libertowa.

W ramach inwestycji dotychczasowe przejścia dla pieszych zostaną zastąpione kładkami.

Wybudowane zostaną trzy kładki:

  • w okolicy likwidowanego skrzyżowania

  • na Górze Libertowskiej

  • na granicy Libertowa i Gaju.

Poszerzona będzie droga łącznikowa po wschodniej stronie drogi w Libertowie i przebudowane wjazdy na posesje.

Wybudowane będą również dwa ronda. Pierwsze powstanie na skrzyżowaniu ul. Świetlistej, drogi łącznikowej równoległej do „zakopianki” i drogi umożliwiającej włączenie się do ruchu na DK7 w miejscu likwidowanego skrzyżowania. Drugie na skrzyżowaniu ul. Jana Pawła II i drogi łącznikowej prowadzącej do tunelu pod trasą.

Zlikwidowane zostaną skręty w prawo z „zakopianki”, w ul. Wesołą w Libertowie (jadąc od strony Krakowa) i w ul. Parkową w Gaju (jadąc od strony Myślenic). Nie będzie już możliwości wyjazdu z tych ulic na DK7. Zostanie poprawiona i uzupełniona sieć dróg lokalnych, zostaną połączone z jezdniami dodatkowymi równoległymi do krajówki i wjazdem na zakopiankę w kierunku Krakowa i Myślenic.

W planach jest też budowa ekranów akustycznych, ciąg pieszo-rowerowy wzdłuż drogi łącznikowej pomiędzy ul. Jana Pawła II a ul. Przylesie i dwa przepusty na potoku Olszynka na drogach dojazdowych.

Zakopianka w modernizacji

GDDKiA – Oddział w Krakowie realizuje programu modernizacji zakopianki między Krakowem a Myślenicami. Celem jest zwiększenie przepustowości tej trasy i poprawa bezpieczeństwa kierowców i pieszych.

W zeszłym roku oddany został do użytku węzeł drogowy w Gaju i kładki w Mogilanach oraz Głogoczowie. Budowane są kolejne dwa węzły – w Krzyszkowicach i Myślenicach. GDDKiA przygotowuje dokumentację niezbędną do uzyskania pozwolenia na budowę następnego takiego węzła w Jaworniku.

emisja bez ograniczeń wiekowych



Wideo
Polecane oferty
* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska