Legendarna lokomotywa wyprodukowana w Fabloku "wróciła na tory". Odrestaurowany egzemplarz trafił do Trzebini
Fablokowska lokomotywa znajdowała się w opłakanym stanie. Zardzewiała konstrukcja miała trafić na złom i zostać "przerobiona na żyletki". Na jednym z portali internetowych wypatrzył ją w grudniu ub. roku Konrad Szarek, prezes firmy Tor-Bud. Nie zastanawiał się długo. Postanowił ją kupić i odrestaurować.
- Jestem lokalnym patriotą, nasza firma działa w branży kolejowej. Uznałem, ze lokomotywa będzie fajnym akcentem. Nie chciałem schować jej za mury naszej firmy. Stanęła przed wjazdem dzięki czemu jest ogólnodostępną atrakcją, którą może podziwiać każdy - podkreśla Konrad Szarek.
Spalinowóz SM03 to jedna z najbardziej popularnych lokomotyw produkowanych w latach 1959-69 w fabryce w Chrzanowie. Zakład wyprodukował 671 sztuk takich pojazdów. Uratowany i odrestaurowany egzemplarz identyfikuje się numerem 620. Przywróceniem dawnej świetności pojazdowi zajęła się firma MAG-Train z Chrzanowa, której siedziba znajduje się w halach dawnego Fabloku. Prace remontowe trwały 40 dni. Pojazd odnowiono z wykorzystaniem oryginalnych i nowych części. Odmalowany został w oryginalnych kolorach.
- Historia zatoczyła koło. Lokomotywa wyprodukowana w Chrzanowie została w tym samym miejscu odrestaurowana - dodaje prezes.
Lokomotywę usytuowano na fragmencie torów przy bramie wjazdowej do trzebińskiej firmy. Umiejscowiona została na tle muralu przedstawiającego stację Siersza-Wodna. Na sąsiednich ścianach budynku umieszczone archiwalne zdjęcia części miasta, na terenie której mieści się obecnie firma. Autorem muralu, a także galerii jest Jakub Kaja, lokalny artysta i fotograf.
- Ta lokomotywa nawiązuje do naszych historycznych fundamentów. Budowa infrastruktury kolejowej przyczyniała się do rozwoju miasta. Podejmowane przez kolej działania, remont infrastruktury, zmierzają do tego, by transport obciążający drogi gminne umiejętnie przenieść na tory - mówi Jarosław Okoczuk, burmistrz Trzebini.
To nie jedyna zabytkowa lokomotywa, którą można podziwiać w naszym regionie. Dwa takie pojazdy znajdują się w Chrzanowie. Najpopularniejszy to stojący przy Placu Tysiąclecia parowóz "Ryś". Pojazd ten cztery lata temu przeszedł remont i na początku 2019 r. stanął w tym miejscu. Po renowacji zachwyca i wygląda jak wtedy, gdy w 1946 r. wyjeżdżał pierwszy raz na tory z zakładów Fabloku.
Z zdecydowanie gorszym stanie znajduje się parowóz towarowy Ty-42, który można zobaczyć przy byłych zakładach Fabloku. Wnętrze pojazdu zostało kompletnie zdewastowane, remontu wymagają także jego zewnętrzne elementy. Koszt renowacji szacowany jest na kilkaset tysięcy złotych. Lokomotywa ta, podobnie jak "Ryś", jest własnością Stacji Muzeum w Warszawie.
Gmina w 2018 r. nabyła prawo prawo wieczystego użytkowania działki, na której znajduje się lokomotywa wraz z wieżą ciśnień. Na tym terenie umiejscowiona zostanie także zabytkowa nastawnia kolejowa, która obecnie znajduje się na wiadukcie przy ul. Siennej. Powstanie tam miniskansen kolejnictwa.
- Morze tulipanów na Rynku w Trzebini. Kwiaty ożywiły betonową przestrzeń
- Chrzanów. Wiadukt na ul. Zbożowej już gotowy. Brakuje jeszcze drogi pod nim [ZDJĘCIA]
- Piknik Sąsiedzki z okazji Dnia Dziecka w Chrzanowie. Było wiele atrakcji
- Recydywista zabił w Wigilię z zazdrości w Chrzanowie. Wyrok: 13 lat więzienia
- Uchwała antysmogowa odrzucona. W Chrzanowi nadal można będzie palić węglem
FLESZ - Czy wzrośnie opłata za ZUS?
