Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Cinema Italia Oggi - od 16 do 22 czerwca coroczny przegląd nowego kina włoskiego w krakowskim Kinie Pod Baranami

Paweł Gzyl
Paweł Gzyl
"Susza"
"Susza" Materiały prasowe
Coroczny przegląd nowego kina włoskiego Cinema Italia Oggi odbędzie się w Kinie Pod Baranami od 16 do 22 czerwca. W programie m.in. nowy film Paolo Genovese "Pierwszy dzień mojego życia", apokaliptyczny dramat Paolo Virzìego "Susza" oraz słodko-gorzki debiut Caroliny Cavalli "Amanda".

Sprawdź zanim wyjedziesz za granicę do pracy

od 16 lat

Cinema Italia Oggi to okazja do zobaczenia najnowszych i najciekawszych włoskich produkcji.

W gronie reżyserów prezentowanych filmów jest wiele znanych nazwisk – na czele z Paolo Genovese ("Dobrze się kłamie w miłym towarzystwie"). Jego najnowszy film, "Pierwszy dzień mojego życia", to alegoryczna opowieść o ludziach, którzy otrzymują szansę na odmianę swojego losu. W postać tajemniczego nieznajomego, składającego bohaterom intrygującą ofertę, wcielił się Toni Servillo. Gwiazdora włoskiego kina można oglądać także w filmie "Osobliwości sycylijskie" Roberto Andò, w którym wystąpił jako laureat literackiej Nagrody Nobla, Luigi Pirandello. O prawdziwej postaci historycznej opowiada też Gianni Amelio w dramacie "Władca mrówek". To historia Aldo Braibantiego - włoskiego poety i artysty, który w latach 60. stanął przed sądem oskarżony o demoralizację.

Oprócz wielkich, aktorskich i reżyserskich gwiazd, widzowie przeglądu zobaczą dwie produkcje debiutantek. Prezentowany na zeszłorocznym festiwalu w Wenecji film "Amanda" Caroliny Cavalli to słodko-gorzka opowieść o usilnej walce z samotnością. Tymczasem wyrafinowana, a zarazem lekka komedia "Wrzesień" Giulii Louise Steigerwalt to pełna uroku historia o trzech bohaterach, którzy marzą o szczęśliwym życiu.

Francuzi mają Cezary, Polacy Orły, Hiszpanie Goyę, a we Włoszech - od 1956 roku Włoska Akademia Filmowa przyznaje nagrody David di Donatello. W programie przeglądu Cinema Italia Oggi jest wiele tytułów wyróżnionych tym laurem. To m.in. "Susza", apokaliptyczny dramat w reżyserii Paolo Virzìego, który zdobył w tym roku statuetki za efekty specjalne i dla najlepszej aktorki drugoplanowej (Emanuela Fanelli). Tymczasem intrygujący film "Nostalgia" Mario Martone został doceniony na drugoplanową rolę męską (Francesco Di Leva).

Wszystkie filmy przeglądu wyświetlone będą w oryginalnej wersji językowej z polskimi napisami. Filmy "Władcy mrówek", "Susza" i "Amanda" będą miały podwójne, polskie i angielskie napisy.

Bilety: 26 zł (normalny), 21 zł (ulgowy) i 18 zł (klubowy/senior). Karnet (7 filmów): 119 zł.

O FILMACH:

AMANDA | AMANDA
reż. Carolina Cavalli, Włochy/Francja 2022, 94’

Słodko-gorzki, lekko ironiczny debiut Caroliny Cavalli prezentowany na zeszłorocznym festiwalu w Wenecji.

Tytułowa bohaterka (w tej roli Benedetta Porcaroli) ma dwadzieścia cztery lata i od kiedy pamięta, czuła się samotna. Dotyczy to zarówno relacji rodzinnych, jak i kontaktów z rówieśnikami. Nie wspominając już o chłopaku, którego bohaterka nigdy nie miała.

Największym marzeniem dziewczyny jest to, by w końcu poczuć się dla kogoś ważnym i móc dzielić z nim radości oraz troski dnia codziennego. Szansa pojawia się niespodziewanie za sprawą Rebekki (Galatéa Bellugi) - znajomej z dzieciństwa. Taka okazja może się już nie powtórzyć, więc Amanda zrobi wszystko, by przekonać ją, że są najlepszymi przyjaciółkami.

NOSTALGIA | NOSTALGIA
reż. Mario Martone, Włochy/Francja 2022, 117'

Rione Sanità to dzielnica Neapolu, której nie znają nawet sami neapolitańczycy, oddalona od morza, dość niebezpieczna, przez lata właściwie opuszczona – podkreśla reżyser filmu "Nostalgia" Mario Martone ("Król śmiechu", "Burmistrz Rione Sanità"). To właśnie ta opanowana przez camorrę dzielnica Neapolu jest bohaterką filmu "Nostalgia" - opowieści o fatum i spotkaniu z cieniem, tym ukrytym w labiryncie miasta i tym czającym się w duszy.

Felice Lasco (magnetyczny Pierfrancesco Favino, gwiazda "Zdrajcy") powraca po 40 latach do Neapolu i swojej matki. Wiedziony poczuciem winy i tęsknotą, otumaniony naiwną wiarą w rozgrzeszenie, nie zauważa, że Sanità wsysa go jak bagno. Sprzymierzony z walczącym z mafią księdzem i niepogodzony z własną mroczną przeszłością, Felice próbuje znaleźć starego przyjaciela, zapominając, że nostalgia bywa pułapką.

OSOBLIWOŚCI SYCYLIJSKIE | LA STRANEZZA
reż. Roberto Andò, Włochy 2022, 103’

Opowieść o twórczym kryzysie oraz odnajdywaniu inspiracji w zupełnie nieoczekiwanych okolicznościach.

Luigi Pirandello (w tej roli gwiazda włoskiego kina, Toni Servillo), laureat literackiej Nagrody Nobla, po latach nieobecności wraca na rodzinną Sycylię. W trakcie pogrzebu poznaje dwóch grabarzy Onofria i Sebastiana (komediowy duet Salvo Ficarra i Valentino Picone), którzy po godzinach próbują swoich sił w amatorskim teatrze. To właśnie podczas ich występu Pirandello wpada na pomysł swojej przełomowej sztuki Sześć postaci scenicznych w poszukiwaniu autora.

PIERWSZY DZIEŃ MOJEGO ŻYCIA | IL PRIMO GIORNO DELLA MIA VITA
reż. Paolo Genovese, Włochy 2023, 121’

Najnowszy film autora przeboju Dobrze się kłamie w miłym towarzystwie, oparty na książce jego autorstwa. Tym razem Paolo Genovese głównymi bohaterami czyni osoby, które planują zakończyć swoje życie.

Pewien tajemniczy mężczyzna (Toni Servillo) staje przed czworgiem ludzi, którzy sięgnęli dna i pragną rozstać się ze światem. Oferuje im osobliwy układ, dzięki któremu mogą zobaczyć jak wyglądałby świat bez nich oraz przyszłość, gdyby jednak zdecydowali się na dalszą egzystencję.

SUSZA | SICCITÀ
reż. Paolo Virzì, Włochy 2022, 123’

Apokaliptyczny dramat w reżyserii Paolo Virzìego ("Zwariować ze szczęścia", "Kapitał ludzki") z Monicą Bellucci oraz Silvio Orlando w obsadzie.

Spalony słońcem Rzym. Od trzech lat nie spadła tu ani kropla deszczu. Długotrwała susza odbija się negatywnie na stolicy i społecznych nastrojach, a usychające z pragnienia miasto pogrąża się w coraz większym kryzysie. Nadciągająca katastrofa wystawia na próbę międzyludzkie relacje i splata losy przypadkowych osób.

Inspiracją do stworzenia filmu była dla Virzìego pandemia koronawirusa oraz doświadczenie lockdownu. W czasach, gdy ulice miast świeciły pustkami, a my zamknięci byliśmy w domach, naturalne wydawało się patrzenie w przyszłość i refleksja, jak za jakiś czas będzie wyglądało nasze życie – przekonuje reżyser.

WŁADCA MRÓWEK | IL SIGNORE DELLE FORMICHE
reż. Gianni Amelio, Włochy 2022, 130’

Filmowa biografia Aldo Braibantiego - włoskiego poety i artysty, który pod koniec lat 60. został oskarżony o zniewolenie umysłu innego człowieka do złych celów. Jego głośny proces, przeprowadzony jeszcze na podstawie faszystowskich przepisów, oburzył opinię publiczną na całym świecie.

Skromny, ale charyzmatyczny Aldo (Luigi Lo Cascio, znany z filmów "Zdrajca" i "Wszystko zostaje w rodzinie") osiedla się w Rzymie wraz z młodszym partnerem, Giovannim. Poeta zapoznaje chłopaka z artystycznym życiem stolicy i zabiera go na liczne imprezy. Gdy w mieście pojawia się rodzina Giovanniego, wszystko zaczyna się komplikować.

WRZESIEŃ | SETTEMBRE
reż. Giulia Louise Steigerwalt, Włochy 2022, 110’

Wyrafinowany, a zarazem lekki, reżyserski debiut aktorki Giulii Louise Steigerwalt. Pełna uroku komedia, która opowiada o grupie bohaterów, marzących o odmianie dotyczasowego życia. Reżyserka pomysły do scenariusza czerpała z prawdziwych historii, opowiadanych jej przez bliskie osoby.

Nastoletnia dziewczyna, młoda matka i żona oraz dojrzały lekarz. Ta trójka bohaterów, pewnego wrześniowego dnia uświadamia sobie, że życie, które wiodą, nie jest takie, o jakim marzyli. Że szczęście jest pojęciem odległym, ale nie niemożliwym.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska