Planowana od lat Trasa Ciepłownicza to element III obwodnicy Krakowa na odcinku pomiędzy rondem Dywizjonu 308 (Nowa Huta) a ulicą Lipską (Podgórze). Pierwszym istotniejszym krokiem na drodze do realizacji zadania ma być wielobranżowa i wielowariantowa koncepcja przebiegu tej inwestycji.
Na zlecenie Zarządu Inwestycji Miejskich opracowywana jest wspomniana wielobranżowa koncepcja przebiegu Trasy Ciepłowniczej pomiędzy ul. Lipską a rondem Dywizjonu 308 wraz z linią tramwajową na długości ok. 4 km i budową skrzyżowań (lub węzłów) drogowych, estakad oraz przeprawy pod/nad rzeką Wisłą.
W ramach trwającej umowy, wykonawca – firma Fehlings Krug Polska - zaproponował cztery warianty przebiegu i rozwiązań projektowych, z których ostatecznie wybrany zostanie jeden.
Wariant wynikowy – wyłoniony na podstawie wielokryterialnej oceny obejmującej m.in. analizy ruchu, bezpieczeństwo projektowanej infrastruktury, ekonomikę rozwiązań czy raport z konsultacji społecznych - będzie poddany dalszym pracom przygotowawczym.
Kraków odetchnie. Pierwszy tramwaj na Górkę Narodową ma poje...
Przy opracowaniu brano pod uwagę m.in.:
- budowę lub rozbudowę skrzyżowania al. Pokoju z ul. Nowohucką,
- rozbudowę ul. Nowohuckiej od ronda Dywizjonu 308 w kierunku południowym do mostu Nowohuckiego,
- budowę skrzyżowania (lub węzła drogowego „Łęg”) łączącego ul. Nowohucką z planowaną Trasą Ciepłowniczą,
- budowę tunelu, mostu lub mostów (lub innych obiektów inżynierskich) pełniących funkcję przeprawy drogowej, tramwajowej oraz pieszo-rowerowej przez Wisłę,
- budowę skrzyżowania (lub węzła „Płaszów”) z ul. Lipską,
- budowę układu drogowego oraz trasy linii tramwajowej łączące rejon ronda Dywizjonu 308 z ul. Lipską,
- rozbudowę pętli tramwajowo-autobusowej „Mały Płaszów”,
- budowę ciągów rowerowych i pieszych.
Rozpoczął się audyt rowerowy dotyczący planowanej Trasy Ciepłowniczej wraz z linią tramwajową. Na stronie Zarządu Transportu Publicznego opublikowane zostały cztery warianty inwestycji, która ma połączyć Czyżyny z Płaszowem.
W wariancie pierwszym trasa główna (drogowa) prowadzona jest mostem nad Wisłą z rozdzieleniem przebiegu torowiska tramwajowego w ciągu ulic Saska – Nowohucka.
W drugim wariancie trasa drogowa jest prowadzona mostem wraz z układem torowym. Wariant ten zmienia poprowadzenie torowiska tramwajowego względem wariantu pierwszego.
Z kolei w wariancie trzecim, trasa drogowa poprowadzona jest tunelem pod Wisłą z przebiegiem torowiska analogicznie jak w wariancie pierwszym lecz w zmienionym usytuowaniu względem ulicy Saskiej.
Ostatni z wariantów – to zintegrowanie trasy drogowej i linii tramwajowej i poprowadzenie ich w tunelu pod Wisłą.
Zgodnie z obecną umową, w tym roku planuje się wszczęcie postępowania o wydanie decyzji środowiskowej (DUŚ) dla Trasy Ciepłowniczej, natomiast uzyskanie ostatecznej decyzji DUŚ planowane jest w 2024 r. W kolejnych latach, po zabezpieczeniu środków finansowych, miasto planuje zlecić przygotowanie dokumentacji projektowej wraz z uzyskaniem decyzji zezwalających na realizację, a następnie samą budowę Trasy Ciepłowniczej wraz z linią tramwajową.
Przejdź do GALERII, by zobaczyć proponowane cztery warianty Trasy Ciepłowniczej wraz z linią tramwajową.
Na ile procent Polska otrzyma pieniądze z KPO?

- Ta dzielnica Krakowa przeszła ogromną metamorfozę! Dawniej były tu... pola
- Tu zakupów już nie zrobimy. Te sklepy zniknęły na dobre z krakowskich galerii
- TOP 10 miejsc na zimową wycieczkę w okolicach Krakowa!
- Oto 10 powodów, przez które życie w Krakowie bywa nieznośne
- Zobacz najpiękniejsze kreacje z małopolskich studniówek 2023 cz. II