https://gazetakrakowska.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Czy w Zakopanem będzie darmowa komunikacja?

Łukasz Bobek
Jeden z autobusów, który ma trafić do Zakopanego, jest już w fazie produkcji. Pojazd będzie w biało-niebieskich kolorach miasta.
Jeden z autobusów, który ma trafić do Zakopanego, jest już w fazie produkcji. Pojazd będzie w biało-niebieskich kolorach miasta. UM Zakopane
Czy w Zakopanem od kwietnia będzie darmowa komunikacja miejska dla stałych mieszkańców miasta pod Giewontem? Taki wniosek zgłosiła grupa radnych. To radni większości - skupieni wokół burmistrza Leszka Doruli. Sam Dorula uważa jednak, że miasta na taką rozrzutność jeszcze nie stać.

Autobusy od kwietnia

Komunikacja miejska ruszy pod Giewontem od kwietnia. Wtedy wystartuje pierwsza linia, która połączy Zakopane z jednej strony z Krzeptówkami, a z drugiej z Cyrhlą. Tą linią będą kursować dwa autobusy.

Druga linia - wokół całego Zakopanego - otwarta zostanie we wrześniu. Dwa autobusy będą kursowały przez cały rok - niezależnie od tego, czy jest sezon czy nie. To właśnie na tym najbardziej zależało mieszkańcom obrzeży Zakopanego. O ile bowiem w sezonie turystycznym pracujący w centrum górale mogli bez problemów rano dostać się do miasta, a wieczorem wrócić do domów, o tyle kłopoty pojawiały się poza sezonem. Wtedy sporo prywatnych busów zawiesza połączenia. Busiarze twierdzą, że bez turystów nie opłaca im się jeździć.

Urząd ustalił ceny

Na poniedziałkowym posiedzeniu komisji ekonomiki urzędnicy z wydziału drogownictwa Urzędu Miasta zaprezentowali cennik, jaki ma obowiązywać na nowych liniach. Podstawowa stawka za przejazd dla osoby dorosłej ma wynosić 3 zł (tyle samo w prywatnych busach). Na nowych liniach obowiązywać będą ulgi ustawowe i gminne. I tak: dzieci do 4. roku życia będą mogły jeździć za darmo, dzieci w wieku 4-7 lat - za 2 zł.

Dostępne będą również bilety 7-dniowe oraz miesięczne. Bilety będzie można kupić u kierowcy, ale także w biletomatach czy poprzez aplikację mobilną. Sprawdzać je będą kontrolerzy. Za darmo mają jeździć mieszkańcy Zakopanego, którzy ukończyli 65. rok życia, a też wszyscy ci, którzy okażą aktualny dowód rejestracyjny samochodu.

Za darmo wszyscy

Niewykluczone jednak, że darmowa jazda obejmie wszystkich stałych mieszkańców Zakopanego - niezależnie od wieku. Tego chcą radni miejscy. Wniosek w tej sprawie zgłosił na ostatnim posiedzeniu komisji ekonomiki radny Bartłomiej Bryjak. Jego koledzy poparli go. Teraz sprawą zajmie się cała rada miasta.

- Uznałem, że powinniśmy jeszcze bardziej otworzyć się na naszych mieszkańców, żeby pokazać, że taka komunikacja jest atrakcyjna i jeszcze bardziej zachęcić ich do zrezygnowania z poruszania się samochodem - mówi Bartłomiej Bryjak. Jego zdaniem, i tak większość pasażerów nowych autobusów będą stanowili turyści, którzy mają płacić za bilet. - Dlatego wydaje się, że to dotowanie naszych mieszkańców można zamknąć w kwocie 300-400 tys. zł rocznie. To przy 120-milionowym budżecie wydaje się niewiele - dodaje Bryjak. Pomysł poparli inni radni. - Uważam, że miasto w ogóle powinno dogadać się np. z właścicielami stoków narciarskich i podczas ferii zmienić te autobusy w darmowe skibusy - dodaje radny Zbigniew Szczerba.

Nie mam kasy

Zdaniem Leszka Doruli, burmistrza Zakopanego, miasta nie stać jednak na taki gest w stosunku do mieszkańców. - Gdybyśmy zdecydowali się dokładać do darmowej jazdy mieszkańców, musielibyśmy zrezygnować z planowanych inwestycji. Jeśli radni uchwalą, że chcą darmowej komunikacji, będę ich prosił, żeby wskazali, czego mam w mieście nie robić, aby pokryć koszty bezpłatnych przejazdów - mówi Dorula.

Leszek Dorula zapowiada, że będzie starał się przekonać radnych do propozycji cennika przygotowanego przez wydział drogownictwa.

Komentarze 11

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

G
Gość
Darmowa komunikacja - oczywiście, że jest możliwa w przyszłości! Ale korzystniej poznać jaka jest rentowność linii, dzięki temu określi się przychody oraz koszty transportu.
Prawdopodobnie koszt wpłatomatu ma ponieść bank.

Internetowy Rzecznik Zakopanego - zawsze po stronie Zakopanego i jego mieszkańców.
j
j.k
Opisana sytuacja jest tak mało prawdopodobna że szkoda słów.Ale jeśli opłaca się z naszych podatków utrzymywać wpłatomat to ok. Osobiście nie widzę w tym oszczędności,a mieszkańcy pewnie woleliby darmowe autobusy a nie wpłatomat.Wygląda to na kolejną pokazówkę. Do zachodu bym raczej Zakopanego nie porównywał patrząc choćby na nasz dworzec.
G
Gość
Proszę sobie wyobrazić taką sytuację:
Mieszkaniec pracuje od 8 do 16 od pon. do piątku. Chciałby zapłacić np. za śmieci, a termin upływ w najbliższy piątek. Nie może zwolnić się z pracy, i jechać do Urzędu ani zapłacić przelewem. Co wtedy robi?
Jedzie do Urzędu Miasta po pracy i opłaca rachunek we wpłatomacie
Chodzi tu raczej o oszczędność i wyjście naprzeciw potrzebom mieszkańców.
Po to są wpłatomaty w Urzędach. Takie systemy istnieją od wielu lat na zachodzie.
j
j.k
to może zrezygnować z wpłatomatu? na co to komu? albo z wymian drzwi w urzędzie?a może przestać ciągle zatrudniać nowych urzędników?ile odkąd rządzi burmistrz jego ,,specjaliści,, pozyskali dotacji?
G
Gość
Radni zapewne działa w dobre wierze dla mieszkańców. Zawsze warto brać różne rozwiązania, które pomogą w usprawnieniu komunikacji w mieście.
G
Gość
Blamażem byłoby nic nie robienie. Wiadomo, że od czegoś należy zacząć, darmowa komunikacje jest możliwa jeżeli linie okażą się rentowne. Zgadzam się, że w tym momencie należy analizować rozwój taboru miejskiego pod kątem dalszego rozwoju.
G
Gość
Wprowadzenie komunikacji miejskiej, dowodzi że działa się właśnie na rzecz dobra społeczności. Z punktu widzenia ekonomicznego linie takie muszą też być w miarę możliwości rentowne.
G
Gość
Stworzenie nowych rozwiązań komunikacyjnych dla miasta do podstawa i bardzo dobrze, od kwietnia ruszy już pierwsza linia miejska. Miasto wprowadza możliwość bezpłatnych dla mieszkańców i turystów przejazdów za okazaniem dowodu rejestracyjnego, należy pamiętać, że ma to być sposób na zmniejszenie korków oraz zanieczyszczenia powietrza.
t
tam zrobił skansen
i pokazywał jako przykład skutków przewagi partykularnych interesów małych grup nad dobrem społeczności
F
Foxtrot
Kilka autobusów to śmiech na sali. Zanim zaczną SOBIE fundować darmową komunikację, lepiej te - hipotetyczne- pieniądze przeznaczyć na pozyskanie przynajmniej jeszcze kilku autobusów. Inaczej szkoda w ogóle w to wchodzić, skończy się blamażem Zakopanego, co ostatnio jest normą.
M
MLP
Jeszcze nie utworzyli komunikacji a już chcą za darmo dla siebie. To nie wróży niczego dobrego. Jakaś klątwa wisi nad Zakopanem.
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska