https://gazetakrakowska.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Darmowa komunikacja w czasie smogu. Radni mają to w nosie?

Pusta sala obrad, brak dyskusji, żadnych pytań - tak wyglądała debata radnych na temat wprowadzenia darmowej komunikacji w dni, w których zanieczyszczenie powietrza jest bardzo wysokie. Miejscy radni zamiast brać udział w dyskusji w tym czasie woleli... jeść obiad, rozmawiać w kuluarach czy zwołać sobie posiedzenie komisji kultury. Na sali było kilku radnych na 43 możliwych. Tymczasem co miesiąc radni m.in. za udział w sesjach dostają ok. 2,6 tys. złotych miesięcznie.

Na pytania radnych liczył Witold Śmiałek, doradca prezydenta ds. jakości powietrza. - Jestem przygotowany aby rozwiać wszelkie wątpliwości, ale radnych brak - mówi Śmiałek.

Tymczasem prezydencki projekt uchwały zakłada, że darmowa komunikacja będzie wprowadzana, gdy średnia z trzech stacji wyniesie 150 mikrogramów na metr sześcienny lub na średnia dobowa na jednej stacji wyniesie 200 mikrogramów na metr sześcienny.

- Będziemy patrzeć na średnie dane z godziny 16-17. Jeśli będzie przekroczona norma wtedy będzie to oznaczało, że na następny dzień wprowadzona będzie darmowa komunikacja. Jeśli się okaże o północy że normy jednak nie będą przekroczone komunikacja darmowa i tak będzie wprowadzona - mówi Śmiałek. - Gorzej jeśli o 17 wszystko będzie dobrze, a o północy się okaże, że jednak normy będą przekroczone. Wtedy darmowej komunikacji nie będzie - dodaje.

Z bezpłatnych przejazdów, według założeń, będą mogli skorzystać kierowcy, którzy okażą się dowodem rejestracyjnym wydanym w Krakowie. Razem z nimi bez biletu podróżować będzie mogło tyle osób, ile jest miejsc w danym samochodzie.

Na razie nie wiadomo, kiedy uchwała wejdzie w życie. Tą muszą przegłosować miejscy radni. Nie wiadomo czy uda im się to podczas środowej sesji.

Tymczasem radnych nie tylko zabrakło na debacie o darmowej komunikacji. Nie było ich także m.in. podczas punktu dotyczących zmian w budżecie na 2015 rok. Podobnie było w przypadku innych punktów obrad.

Komentarze 5

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

T
Trzeźwy krakowianin
To pomysł głupi. Służy to głównie promocji posiadania swojego auta spalinowego, a wszystko na koszt krakowian korzystających na codzień z komunikacji. Jest to niewątpliwie demontaż finansowy podstaw działania MPK, co tylko może poskutkować dalszą degeneracją komunikacji zbiorowej. Jednocześnie nie robi się nic, aby wyciągać samochodziarzy z aut. Efekt całościowy będzie wręcz ujemny i demoralizujący.
j
jar
Od 1989 roku krytykowano pracujących w poprzednim systemie, że czy się stoi czy się leży 2 tysiące się należy. Po zmianie systemu jest to samo. To o co walczyła Solidarność? Radni, tak jak i wszyscy politycy potrzebują nas tylko podczas wyborów, a po .... maja nas w nosie. Za co pobierają ok. 2,6 tys. złotych miesięcznie? W której firmie płaca pracownikom za to, że nie przychodzą do pracy?
a
aspirant smogowy
dla urzędników, zwłaszcza dla oficera smogowego, bo takiego trzeba mianować. Z góry wiadomo, że będzie oszukiwał (chyba że byłby z PiS), więc aktywiści miejscy powinni powołać swojego sygnalistę, też w stopniu oficerskim. I trybunał rozjemczy przy okrągłym stole do obrad w trybie nagłym. A dla mieszkańców będzie siurpryza, bo po wyczerpaniu funduszy na komunikację, dajmy na to, już w marcu, trzeba będzie podnieść ceny biletów. Albo, co praktyczniejsze, redukować niepostrzeżenie częstotliwość kursowania przez cały rok. Zwłaszcza że ŚDM pożrą dodatkową porcję budżetu komunikacyjnego. I tu ad rem: po co radnym tym węzłem gordyjskim się zajmować? Nie było obrad, nie było problemu.
K
Ktoś
Darmowej komunikacja dla kierowców to pomysł idiotyczny i niesprawiedliwy. Miasto powinno przeznaczyć te pieniądze na znaczące zwiększenie liczby kursów komunikacji miejskiej, żeby uczynić ją atrakcyjniejszą. (Proponuje poczytać o amerykańskim spisku tramwajowym, żeby zrozumieć mechanizm jak się robi komunikację mniej atrakcyjną.) Jednocześnie zmniejszyć atrakcyjność komunikacji samochodowej, przez zwiększenie liczby bus pasów, zamontowanie separatorów na takich pasach i poszerzenie strefy parkowania o np: Zabłocie, Dąbie, Grzegórzki, Podwawelskie
p
pantagruel
a posilić się trzeba.
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska