https://gazetakrakowska.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Dla części aut zakaz wjazdu do Krakowa od 2024. Czy będą rekompensaty dla kierowców? Są takie propozycje

Ewa Wacławowicz
Andrzej Banas
Miasto Kraków twardo stoi na stanowisku, że Strefa Czystego Transportu ma rację bytu i chce ją wprowadzić od 1 lipca 2024 roku. Zdanie mieszkańców jest podzielone. Nie brak protestów tych, którzy uważają, że takie zmiany to ograniczanie wolności obywatelskich. Zwolennicy podkreślają, że są proekologiczne rozwiązania, które ograniczą ruch i zanieczyszczenie powietrza. Miejski radny Michał Starobrat w imieniu klubu radnych Nowoczesny Kraków w Radzie Miasta Krakowa złożył rezolucję z propozycją rekompensaty finansowej dla tych, którzy nie będą mogli już wjechać do strefy samochodem.

- Sytuacja finansowa dużych miast jest coraz trudniejsza. Wyzwania związane z wprowadzeniem SCT wymagają ogromnych nakładów samorządów: wśród nich wymienić trzeba konieczność zwiększenia dostępności komunikacji miejskiej, zwiększenie i to znaczne - ilości miejsc parkingowych na obrzeżach miast. Program Rekompensat dla samorządów, jak i dla mieszkańców jest absolutnie konieczny. Jedną z ważniejszych możliwości Programu Rekompensat mogłaby być pomoc finansowa dla osób uboższych, których nie stać na wymianę samochodu na nowszy model - przekonuje radny Michał Starobrat.

Stoi na stanowisku, że miasta, które wprowadzą SCT i ich mieszkańcy koniecznie powinny zostać objęte programem rekompensat finansowanym z budżetu państwa. Dlatego w środę 22 listopada złożył w tej sprawie rezolucję do premiera RP i polskiego parlamentu.

- Wprowadzenie SCT może doprowadzić do ograniczenia mobilności przede wszystkim dla osób starszych, ale także do wykluczenia ekonomicznego, gdzie osoby o niższych dochodach, mieszkający w miastach, nie będą w stanie kupić nowszego auta.
Na Program Rekompensat zapewne będą czekać przedsiębiorcy posługujący się samochodami dostawczymi w miastach SCT - piekarze, restauratorzy i wielu innych - dodaje radny Starobrat.

Przypomnijmy, że 1 lipca 2024 roku w Krakowie ma być wprowadzona Strefa Czystego Transportu, która uniemożliwi wjazd ponad 30 letnim pojazdom do miasta. Ma ona objąć cały Kraków i być wprowadzona w dwóch etapach. Pierwszy, bardzo łagodny etap ma wejść w życie od 1 lipca przyszłego roku. Wtedy ograniczenia mają objąć auta około trzydziestoletnie, niespełniające bardzo jeszcze starych norm Euro 1 (dla benzyny) i Euro 2 (dla samochodów z silnikiem wysokoprężnym). Jeśli ktoś zmienił auto w ostatnim półroczu (po 1 marca 2023), pojazd ten będzie musiał spełniać już nieco wyższe wymagania – Euro 3 dla benzyny i Euro 5 dla diesla. Mówimy tu o autach około 24-letnich (w roku 2024) z silnikami benzynowymi i około 14-letnich z silnikami wysokoprężnymi. Wyższe normy, już dla wszystkich pojazdów, wejdą w życie dwa lata później – od 1 lipca 2026 r.

W środę, 22 listopada, grupa mieszkańców protestowała przeciwko wprowadzeniu Strefy Czystego Transportu.

Protest w Krakowie przeciwko Strefie Czystego Transportu. Ok...

"Ręce precz od naszych aut", "Nie ma wolności, bez własności", "Strefa do likwidacji! radni do wymiany!" - to tylko niektóre hasła, jakie pojawiły się na transparentach, z którymi ok. 200 mieszkańców przyszło w środę, 22 listopada, pod krakowski magistrat, by zaprotestować przeciwko wprowadzeniu w całym mieście Strefy Czystego Transportu. Tego samego dnia odbyły się także akcje protestacyjne w rejonie Alej Trzech Wieszczów.

Urzędnicy przekonują natomiast, że SCT będzie wprowadzona dla zdrowia krakowian. Powołują się na Program Ochrony Powietrza uchwalony przez Sejmik Województwa Małopolskiego.

W magistracie zaznaczają, że głównym i najistotniejszym celem powstania SCT jest dalsza poprawa jakości powietrza i tym samym jakości życia w Krakowie. Urzędnicy powołują się na szacunki powstałe w oparciu o wyniki badań rzeczywistego ruchu na ulicach, mówiące, że po wprowadzeniu SCT, w 2026 r., zanieczyszczenie pyłami spadnie w mieście o ponad 80 proc., a tlenkami azotu o blisko 50 proc. (w porównaniu do 2019 r).

Sztuczna inteligencja przewidzi pogodę

od 16 lat
Wideo

Komentarze 40

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

40 % aut out!
https://youtu.be/QYGgHW87m8o?si=yfstSinD13EefN62
S
Sct=Bolszewizm
https://businessinsider.com.pl/wiadomosci/dziesiatki-tysiecy-aut-nie-wjada-do-krakowa-cena-czystego-transportu/2sr0nrx
T
Tesla
24 listopada, 10:20, gniewko_syn_ryba:

Tesla, przestań się wykręcać tylko dawaj ten rozkład jazdy z KRAKOWA... ;))) Nie będę cię pognębiał każąc wyznaczyć trasę np. z Grębałowa, czy Wolicy (też Kraków) - wystarczy mi z centrum... ;)))

Jeszcze jedno - woj. małopolskie nie kończy się 50 km od Krakowa tylko znacznie dalej i wyobraź sobie całkiem realną sytuację, że jakiś krakowski urząd (np. wojewódzki) wezwie obywatela mieszkającego w miejscowości Radocyna (pow. gorlicki) do stawienia się o godz. 8 rano. Jak ma dojechać bez auta, żeby zdążyć ?... Tak ?

https://www.youtube.com/watch?v=N4FvOqTdnPI

Czy Grajów gm. Wieliczka jest wykluczony komunikacyjnie? TAK czy NIE? Reszta to twoje próby wyjścia z twarzą z wtopy jaką zaliczyłeś i nic więcej.

g
gniewko_syn_ryba
Tesla, przestań się wykręcać tylko dawaj ten rozkład jazdy z KRAKOWA... ;))) Nie będę cię pognębiał każąc wyznaczyć trasę np. z Grębałowa, czy Wolicy (też Kraków) - wystarczy mi z centrum... ;)))

Jeszcze jedno - woj. małopolskie nie kończy się 50 km od Krakowa tylko znacznie dalej i wyobraź sobie całkiem realną sytuację, że jakiś krakowski urząd (np. wojewódzki) wezwie obywatela mieszkającego w miejscowości Radocyna (pow. gorlicki) do stawienia się o godz. 8 rano. Jak ma dojechać bez auta, żeby zdążyć ?... Tak ?

https://www.youtube.com/watch?v=N4FvOqTdnPI
T
Tesla
23 listopada, 19:35, gniewko_syn_ryba:

Tesla, no i co ?.. Zmiękła ci rura ?... ;))) Zrób jeszcze lepiej i sam się wybierz do tego Grajowa i z powrotem środkami komunikacji publicznej, zarejestruj to kamerką i podziel się z nami... Możesz wyruszyć jutro o 7 rano i zobaczymy o której wrócisz... ;))) W XXI wieku... ;)))

23 listopada, 21:14, Tesla:

Czy chodzi o Grajów gm. Wieliczka?

23 listopada, 21:26, gniewko_syn_ryba:

Tak, Szerloku...

23 listopada, 21:48, Tesla:

Co stało się z dwoma liniami dowozowymi KM?

23 listopada, 23:38, Tesla:

Gniewko, kłamczuszku, co z tobą? Linie A17 i A6 😂😂😂 Linki do rozkładów/pdf:

https://kolejemalopolskie.com.pl/brepo/panel_repo/2023/06/07/alzsg4/a17-wazny-od-11vi2023.pdf

https://kolejemalopolskie.com.pl/brepo/panel_repo/2023/03/14/k8eosd/a6-od12iii2023.pdf

Ufam, że nie k[wulgaryzm]esz się pod drugim nickiem jako osoba zamożna. Dwie kompromitacje w 24h to już byłoby za wiele 😂😂😂

24 listopada, 8:46, gniewko_syn_ryba:

Prosiłem o marszrutę Kraków-Grajów (i w drugą stronę), a nie z Wieliczki... ;) I czym się dostać między 9.44 a 14.44 ?...;)

Przestań zmyślać i nie szukaj wymówek. Miało nie być żadnej komunikacji publicznej a jest. Jeśli masz taką wiedzę w temacie to nie dziwię się, że jesteś przeciwko SCT. Na przyszłość miej na uwadzę, że po drugiej stronie kabla są osoby z IQ większym od rozmiaru buta. Zaliczyłeś drugą wtopę i lepiej odpocznij od patokomentarzy. „stać mnie na elektryka” 😂😂😂

g
gniewko_syn_ryba
23 listopada, 19:35, gniewko_syn_ryba:

Tesla, no i co ?.. Zmiękła ci rura ?... ;))) Zrób jeszcze lepiej i sam się wybierz do tego Grajowa i z powrotem środkami komunikacji publicznej, zarejestruj to kamerką i podziel się z nami... Możesz wyruszyć jutro o 7 rano i zobaczymy o której wrócisz... ;))) W XXI wieku... ;)))

23 listopada, 21:14, Tesla:

Czy chodzi o Grajów gm. Wieliczka?

23 listopada, 21:26, gniewko_syn_ryba:

Tak, Szerloku...

23 listopada, 21:48, Tesla:

Co stało się z dwoma liniami dowozowymi KM?

23 listopada, 23:38, Tesla:

Gniewko, kłamczuszku, co z tobą? Linie A17 i A6 😂😂😂 Linki do rozkładów/pdf:

https://kolejemalopolskie.com.pl/brepo/panel_repo/2023/06/07/alzsg4/a17-wazny-od-11vi2023.pdf

https://kolejemalopolskie.com.pl/brepo/panel_repo/2023/03/14/k8eosd/a6-od12iii2023.pdf

Ufam, że nie k[wulgaryzm]esz się pod drugim nickiem jako osoba zamożna. Dwie kompromitacje w 24h to już byłoby za wiele 😂😂😂

Prosiłem o marszrutę Kraków-Grajów (i w drugą stronę), a nie z Wieliczki... ;) I czym się dostać między 9.44 a 14.44 ?...;)

T
Tesla
23 listopada, 19:35, gniewko_syn_ryba:

Tesla, no i co ?.. Zmiękła ci rura ?... ;))) Zrób jeszcze lepiej i sam się wybierz do tego Grajowa i z powrotem środkami komunikacji publicznej, zarejestruj to kamerką i podziel się z nami... Możesz wyruszyć jutro o 7 rano i zobaczymy o której wrócisz... ;))) W XXI wieku... ;)))

23 listopada, 21:14, Tesla:

Czy chodzi o Grajów gm. Wieliczka?

23 listopada, 21:26, gniewko_syn_ryba:

Tak, Szerloku...

23 listopada, 21:48, Tesla:

Co stało się z dwoma liniami dowozowymi KM?

Gniewko, kłamczuszku, co z tobą? Linie A17 i A6 😂😂😂 Linki do rozkładów/pdf:

https://kolejemalopolskie.com.pl/brepo/panel_repo/2023/06/07/alzsg4/a17-wazny-od-11vi2023.pdf

https://kolejemalopolskie.com.pl/brepo/panel_repo/2023/03/14/k8eosd/a6-od12iii2023.pdf

Ufam, że nie k[wulgaryzm]esz się pod drugim nickiem jako osoba zamożna. Dwie kompromitacje w 24h to już byłoby za wiele 😂😂😂

T
Tesla
23 listopada, 19:35, gniewko_syn_ryba:

Tesla, no i co ?.. Zmiękła ci rura ?... ;))) Zrób jeszcze lepiej i sam się wybierz do tego Grajowa i z powrotem środkami komunikacji publicznej, zarejestruj to kamerką i podziel się z nami... Możesz wyruszyć jutro o 7 rano i zobaczymy o której wrócisz... ;))) W XXI wieku... ;)))

23 listopada, 21:14, Tesla:

Czy chodzi o Grajów gm. Wieliczka?

23 listopada, 21:26, gniewko_syn_ryba:

Tak, Szerloku...

Co stało się z dwoma liniami dowozowymi KM?

g
gniewko_syn_ryba
23 listopada, 19:35, gniewko_syn_ryba:

Tesla, no i co ?.. Zmiękła ci rura ?... ;))) Zrób jeszcze lepiej i sam się wybierz do tego Grajowa i z powrotem środkami komunikacji publicznej, zarejestruj to kamerką i podziel się z nami... Możesz wyruszyć jutro o 7 rano i zobaczymy o której wrócisz... ;))) W XXI wieku... ;)))

23 listopada, 21:14, Tesla:

Czy chodzi o Grajów gm. Wieliczka?

Tak, Szerloku...

T
Tesla
23 listopada, 19:35, gniewko_syn_ryba:

Tesla, no i co ?.. Zmiękła ci rura ?... ;))) Zrób jeszcze lepiej i sam się wybierz do tego Grajowa i z powrotem środkami komunikacji publicznej, zarejestruj to kamerką i podziel się z nami... Możesz wyruszyć jutro o 7 rano i zobaczymy o której wrócisz... ;))) W XXI wieku... ;)))

Czy chodzi o Grajów gm. Wieliczka?

g
gniewko_syn_ryba
Tesla, no i co ?.. Zmiękła ci rura ?... ;))) Zrób jeszcze lepiej i sam się wybierz do tego Grajowa i z powrotem środkami komunikacji publicznej, zarejestruj to kamerką i podziel się z nami... Możesz wyruszyć jutro o 7 rano i zobaczymy o której wrócisz... ;))) W XXI wieku... ;)))
g
gniewko_syn_ryba
23 listopada, 7:44, rekompensaty?:

Rekompensaty? A za co? Co to za populistyczne pomysły? Samochody nie są obowiązkiem każdego mieszkańca, a dobrem luksusowym. Zapomnieliście? Zawsze tak było, że udogodnienia były zarezerwowane dla panów, a plebs z buta albo boso śmigał. Nic w tym względzie się nie zmieniło. No może tylko tyle, że plebsowi zaczęło się wydawać, że jest na równych prawach z panami. Ale to tylko sen, z którego wcześniej czy później plebs się wybudzi. Realia są takie, że jedni będą jeździć samochodami, inni świniobusami, a jeszcze inni na rowerach. Tyle w temacie.

23 listopada, 11:10, Pengos:

Samochody od lat nie są dobrem luksusowym, za to są jedyną metodą by nie paść ofiarą wykluczenia komunikacyjnego. Co z tego że jest - kulawo działająca, ale jest - komunikacja miejska, jeśli wyjazd choćby do dowolnej mniejszej miejscowości w województwie jest praktycznie niewykonalny bez własnego auta?

Tu walka się toczy nie o to kto będzie musiał zaparkować wjeżdżając do miasta (dobre, dobre, biorąc pod uwagę że NIE ISTNIEJĄ parkinigi Park

23 listopada, 11:17, Tesla:

Wymień proszę miejscowości do 50km od granic Krakowa, które są całkowicie wykluczone komunikacyjnie, tylko chodzi mi o te, gdzie mini busa nie zobaczysz między 6-22.

23 listopada, 14:00, Pengos:

I ile tych busów masz? Ile będzie trwała podróż do dalszej miejscowości w dwie strony? Nie mówiąc już o "jakości" podróży takim środkiem transportu (o ile wjedzie do miasta, bo pewnie 3/4 tych busów nie spełni norm SCT)

A jak chcesz pojechać 100 km dalej? Albo do małej miejscowości w środkowej Polsce? I do tego nie sam, ale czteroosobową rodziną?

Tak, w Polsce bez samochodu jesteś wykluczony komunikacyjnie i żadne ekobzdety tego nie zmienią.

23 listopada, 14:06, Tesla:

Mamy rok 2023 a nie 1923. Także zanim naciśniesz wysłanie posta to przeczytaj co napisałes by uniknąć kompromitacji. Czekam na nazwy miejscowości oraz, przy okazji, proszę podaj która miejska komunikacja w PL jest mniej kulawa od krakowskiej (z konkretnym przykładem porównawczym).

23 listopada, 16:20, gniewko_syn_ryba:

Dobra - chcesz to masz: GRAJÓW. 22,5 km od Krakowa... Proszę o instrukcję jak tam dojechać komunikacją publiczną i ile czasu to zajmuje w 2023 roku...

23 listopada, 16:34, Tesla:

Przeczytaj cały wątek ponownie, jeśli chcesz dołączyć z czymś konkretnym. Nie ma żadnego problemu z wjazdem/wyjazdem z miejscowości GRAJÓW bez własnego auta.

Napisałeś: "Wymień proszę miejscowości do 50km od granic Krakowa, które są całkowicie wykluczone komunikacyjnie, tylko chodzi mi o te, gdzie mini busa nie zobaczysz między 6-22."

Więc wymieniłem (nawet bliższą) i czekam na szczegółowy rozkład jazdy Grajów - Kraków i Kraków - Grajów... Kowboju, do dzieła... :-P

Ł
Łukasz
Serio jest tu o co robić raban? W 2024 roku, czy 2026 wjeżdżać do miasta nie będą mogły auta benzynowe z roczników starszych niż 2000 i diesle starsze niż 2008. To oznacza auta ponad 24/26 czy 16/18 letnie.

Ich wydaje się zostało naprawdę mało.

Te w bdb stanie ludzie zarejestrują na żółte tablice, reszta kiedyś musi skończyć żywot.

A diesli mi w ogóle nie żal, te smrody niech nie jeżdżą, czy to po Krakowie czy poza nim.

Benzyniaki swoje wypluwają, ale nie śmierdzi to tak, do tego sporo benzyniaków jest zasilanych LPG a to poprawia sytuację.
T
Tesla
23 listopada, 7:44, rekompensaty?:

Rekompensaty? A za co? Co to za populistyczne pomysły? Samochody nie są obowiązkiem każdego mieszkańca, a dobrem luksusowym. Zapomnieliście? Zawsze tak było, że udogodnienia były zarezerwowane dla panów, a plebs z buta albo boso śmigał. Nic w tym względzie się nie zmieniło. No może tylko tyle, że plebsowi zaczęło się wydawać, że jest na równych prawach z panami. Ale to tylko sen, z którego wcześniej czy później plebs się wybudzi. Realia są takie, że jedni będą jeździć samochodami, inni świniobusami, a jeszcze inni na rowerach. Tyle w temacie.

23 listopada, 11:10, Pengos:

Samochody od lat nie są dobrem luksusowym, za to są jedyną metodą by nie paść ofiarą wykluczenia komunikacyjnego. Co z tego że jest - kulawo działająca, ale jest - komunikacja miejska, jeśli wyjazd choćby do dowolnej mniejszej miejscowości w województwie jest praktycznie niewykonalny bez własnego auta?

Tu walka się toczy nie o to kto będzie musiał zaparkować wjeżdżając do miasta (dobre, dobre, biorąc pod uwagę że NIE ISTNIEJĄ parkinigi Park

23 listopada, 11:17, Tesla:

Wymień proszę miejscowości do 50km od granic Krakowa, które są całkowicie wykluczone komunikacyjnie, tylko chodzi mi o te, gdzie mini busa nie zobaczysz między 6-22.

23 listopada, 14:00, Pengos:

I ile tych busów masz? Ile będzie trwała podróż do dalszej miejscowości w dwie strony? Nie mówiąc już o "jakości" podróży takim środkiem transportu (o ile wjedzie do miasta, bo pewnie 3/4 tych busów nie spełni norm SCT)

A jak chcesz pojechać 100 km dalej? Albo do małej miejscowości w środkowej Polsce? I do tego nie sam, ale czteroosobową rodziną?

Tak, w Polsce bez samochodu jesteś wykluczony komunikacyjnie i żadne ekobzdety tego nie zmienią.

23 listopada, 14:06, Tesla:

Mamy rok 2023 a nie 1923. Także zanim naciśniesz wysłanie posta to przeczytaj co napisałes by uniknąć kompromitacji. Czekam na nazwy miejscowości oraz, przy okazji, proszę podaj która miejska komunikacja w PL jest mniej kulawa od krakowskiej (z konkretnym przykładem porównawczym).

23 listopada, 16:20, gniewko_syn_ryba:

Dobra - chcesz to masz: GRAJÓW. 22,5 km od Krakowa... Proszę o instrukcję jak tam dojechać komunikacją publiczną i ile czasu to zajmuje w 2023 roku...

Przeczytaj cały wątek ponownie, jeśli chcesz dołączyć z czymś konkretnym. Nie ma żadnego problemu z wjazdem/wyjazdem z miejscowości GRAJÓW bez własnego auta.

g
gniewko_syn_ryba
23 listopada, 7:44, rekompensaty?:

Rekompensaty? A za co? Co to za populistyczne pomysły? Samochody nie są obowiązkiem każdego mieszkańca, a dobrem luksusowym. Zapomnieliście? Zawsze tak było, że udogodnienia były zarezerwowane dla panów, a plebs z buta albo boso śmigał. Nic w tym względzie się nie zmieniło. No może tylko tyle, że plebsowi zaczęło się wydawać, że jest na równych prawach z panami. Ale to tylko sen, z którego wcześniej czy później plebs się wybudzi. Realia są takie, że jedni będą jeździć samochodami, inni świniobusami, a jeszcze inni na rowerach. Tyle w temacie.

23 listopada, 11:10, Pengos:

Samochody od lat nie są dobrem luksusowym, za to są jedyną metodą by nie paść ofiarą wykluczenia komunikacyjnego. Co z tego że jest - kulawo działająca, ale jest - komunikacja miejska, jeśli wyjazd choćby do dowolnej mniejszej miejscowości w województwie jest praktycznie niewykonalny bez własnego auta?

Tu walka się toczy nie o to kto będzie musiał zaparkować wjeżdżając do miasta (dobre, dobre, biorąc pod uwagę że NIE ISTNIEJĄ parkinigi Park

23 listopada, 11:17, Tesla:

Wymień proszę miejscowości do 50km od granic Krakowa, które są całkowicie wykluczone komunikacyjnie, tylko chodzi mi o te, gdzie mini busa nie zobaczysz między 6-22.

23 listopada, 14:00, Pengos:

I ile tych busów masz? Ile będzie trwała podróż do dalszej miejscowości w dwie strony? Nie mówiąc już o "jakości" podróży takim środkiem transportu (o ile wjedzie do miasta, bo pewnie 3/4 tych busów nie spełni norm SCT)

A jak chcesz pojechać 100 km dalej? Albo do małej miejscowości w środkowej Polsce? I do tego nie sam, ale czteroosobową rodziną?

Tak, w Polsce bez samochodu jesteś wykluczony komunikacyjnie i żadne ekobzdety tego nie zmienią.

23 listopada, 14:06, Tesla:

Mamy rok 2023 a nie 1923. Także zanim naciśniesz wysłanie posta to przeczytaj co napisałes by uniknąć kompromitacji. Czekam na nazwy miejscowości oraz, przy okazji, proszę podaj która miejska komunikacja w PL jest mniej kulawa od krakowskiej (z konkretnym przykładem porównawczym).

Dobra - chcesz to masz: GRAJÓW. 22,5 km od Krakowa... Proszę o instrukcję jak tam dojechać komunikacją publiczną i ile czasu to zajmuje w 2023 roku...

Polecane oferty
* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska