https://gazetakrakowska.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Droga S1 od Oświęcimia do Dankowic wchodzi w ostatni etap. Trasa już robi wrażenie. Tak wygląda w jesiennych barwach. Zdjęcia

Bogusław Kwiecień
Odcinek S1 od Oświęcimia do Dankowic ma długość 15 km
Odcinek S1 od Oświęcimia do Dankowic ma długość 15 km Paweł Klarecki / GDDKiA
Postęp prac na budowie S1 od Oświęcimia do Dankowic Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad ocenia na ponad 82 proc. To najbardziej zaawansowany z czterech odcinków brakującego 40-kilometrowego fragmentu ekspresowej "jedynki" od Mysłowic do Bielska. Na opublikowanych przez GDDKiA zdjęciach trasy w jesiennej odsłonie efekty prac już robią wrażenie.

Kliknij w przycisk "zobacz galerię" i przesuwaj zdjęcia w prawo - naciśnij strzałkę lub przycisk NASTĘPNE

Odcinek od Oświęcimia do Dankowic najdłuższy i najbardziej zaawansowany

Minęły dwa lata budowy drogi S1 od Oświęcimia do Bielska. Ta część inwestycji podzielona jest na dwa etapy. Jeden od węzła Oświęcim do Dankowic i drugi do węzła Suchy Potok pod Bielskiem. Pierwszy z nich jest najbardziej zaawansowany.

Odcinek S1 od Oświęcimia do Dankowic ma długość 15 km
Odcinek S1 od Oświęcimia do Dankowic ma długość 15 km Paweł Klarecki / GDDKiA

- Zakończenie realizacji tego blisko 15-kilometrowego etapu S1 przewidywane jest w drugiej połowie 2025 r. - szacuje GDDKiA.

GDDKiA zapowiada oddanie tego odcinka w drugiej połowie 2025 roku
GDDKiA zapowiada oddanie tego odcinka w drugiej połowie 2025 roku Paweł Klarecki / GDDKiA

Zaawansowanie całości prac na tym odcinku przekracza 82 proc. W jeszcze w większym stopniu dotyczy to kluczowych fragmentów, takich jak wiadukty i mosty, węzły drogowe, przez które kierowcy z Małopolski będą mogli włączać się do S1.

Budowa trasy od Oświęcim do Dankowic jest najdroższa z czterech odcinków całego fragmentu S1
Budowa trasy od Oświęcim do Dankowic jest najdroższa z czterech odcinków całego fragmentu S1 Paweł Klarecki / GDDKiA

Jest to jednocześnie odcinek najdroższy jeśli chodzi o wykonanie. Jego koszt szacowany jest na blisko 1 mld zł. Zadanie obejmuje budowę  m.in. dwujezdniowej drogi po dwa pasy ruchu z rezerwą pod trzeci.

Inwestycja zaawansowana jest także na kluczowych fragmentach takich jak mosty, wiadukty i węzły
Inwestycja zaawansowana jest także na kluczowych fragmentach takich jak mosty, wiadukty i węzły Paweł Klarecki / GDDKiA

- Nieco ponad 10 km tej trasy zlokalizowane będzie w województwie śląskim, a blisko 5,2 km w województwie małopolskim. Przyległe tereny zostaną skomunikowane trzema węzłami drogowymi: Oświęcim, Wola i Brzeszcze - wyliczają drogowcy.

Nieco ponad 10 km tej trasy zlokalizowane będzie w województwie śląskim, a blisko 5,2 km w województwie małopolskim
Nieco ponad 10 km tej trasy zlokalizowane będzie w województwie śląskim, a blisko 5,2 km w województwie małopolskim Paweł Klarecki / GDDKiA

Mimo dobrego tempa prac i nie udało się uniknąć poślizgu. Pierwotnie zakończenie inwestycji miało to nastąpić pod koniec lipca tego roku, ale w związku z odkryciami archeologicznymi w rejonie Jawiszowic (gmina Brzeszcze), prace na tej części zostały prawie na rok zawieszone.

Budowa S1 od Oświęcimia do Dankowic wchodzi w ostatni etap. Tak przyszła trasa wygląda w jesiennej odsłonie
Budowa S1 od Oświęcimia do Dankowic wchodzi w ostatni etap. Tak przyszła trasa wygląda w jesiennej odsłonie Paweł Klarecki / GDDKiA

- Mam nadzieję, jak wielu kierowców, że nie będzie już więcej podobnych niespodzianek i nowy termin zostanie dotrzymany - ma nadzieję Szymon Dąbrowski, kierowca z Oświęcimia.

Budowa S1 od Oświęcimia do Dankowic wchodzi w ostatni etap. Tak przyszła trasa wygląda w jesiennej odsłonie
Budowa S1 od Oświęcimia do Dankowic wchodzi w ostatni etap. Tak przyszła trasa wygląda w jesiennej odsłonie Paweł Klarecki / GDDKiA

Podobnie jak wielu innych kierowców ma nadzieję, że dotyczyć to będzie również pozostałych odcinków S1. Jest to trasa ważna dla Śląska i Małopolski.

Budowa S1 od Oświęcimia do Dankowic wchodzi w ostatni etap. Tak przyszła trasa wygląda w jesiennej odsłonie
Budowa S1 od Oświęcimia do Dankowic wchodzi w ostatni etap. Tak przyszła trasa wygląda w jesiennej odsłonie Paweł Klarecki / GDDKiA

Inwestycja na S1 podzielona na cztery odcinki

Inwestycja między węzłami Mysłowice Kosztowy i Suchy Potok pod Bielskiem podzielona została na cztery etapy. Na dwóch z nich od węzła Oświęcim do Dankowic i dalej do Bielska prace ruszyły we wrześniu i październiku 2022 roku.

Budowa S1 od Oświęcimia do Dankowic wchodzi w ostatni etap. Tak przyszła trasa wygląda w jesiennej odsłonie
Budowa S1 od Oświęcimia do Dankowic wchodzi w ostatni etap. Tak przyszła trasa wygląda w jesiennej odsłonie Paweł Klarecki / GDDKiA

Dobre tempo prac jest także na części od Dankowic do Bielska o długości 12 km. Jej koszt to prawie 590 mln zł. Tutaj także powstaje dwujezdniowa droga po dwa pasy ruchu z rezerwą pod trzeci oraz dwa węzły drogowe: Stara Wieś i właśnie Suchy Potok.

Budowa S1 od Oświęcimia do Dankowic wchodzi w ostatni etap. Tak przyszła trasa wygląda w jesiennej odsłonie
Budowa S1 od Oświęcimia do Dankowic wchodzi w ostatni etap. Tak przyszła trasa wygląda w jesiennej odsłonie Paweł Klarecki / GDDKiA

Gorzej wygląda sytuacja na pozostałych dwóch odcinkach. Między węzłem Oświęcim a Bieruniem prace ruszyły dopiero pod koniec sierpnia tego roku, a od Bierunia do Mysłowic nie wbito jeszcze symbolicznej łopaty.

Budowa S1 od Oświęcimia do Dankowic wchodzi w ostatni etap. Tak przyszła trasa wygląda w jesiennej odsłonie
Budowa S1 od Oświęcimia do Dankowic wchodzi w ostatni etap. Tak przyszła trasa wygląda w jesiennej odsłonie Paweł Klarecki / GDDKiA
emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Motoryzacja

Polecane oferty
* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska