- Pod względem budowy dróg jesteśmy największym placem budowlanym w Europie. Ambitnie realizujemy cele stawiane przez rząd. Powstające drogi wszyscy widzą. Sporo ludzi, bez względu na upodobania polityczne, przyznaje, że po Polsce jeździ się samochodem dużo lepiej - podkreśla Tomasz Żuchowski, Generalny Dyrektor Dróg Krajowych i Autostrad.
W 1989 roku mieliśmy w Polsce ok. 300 km dróg szybkiego ruchu, a obecnie jest ich już prawie 5 tysięcy. Obecnie w naszym kraju w realizacji jest 1400 km dróg szybkiego ruchu. Na kolejne 300 km dróg trwają postępowania przetargowe.
Wydatki inwestycyjne Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad od 2020 roku sięgają corocznie ponad 15 mld zł.
Jedną z kluczowych inwestycji dla Małopolski realizowanych w ostatnich latach były prace realizowane w ramach 32-kilometrowego odcinka drogi S7 od Myślenic do Rabki. W listopadzie ubiegłego roku po oddaniu do użytkowania tunelu pod górą Luboń Mały, cały ten odcinek drogi został udostępniony kierowcom. Ostatni oddany fragment tej trasy, czyli najdłuższy pozamiejski tunel w Polsce, ma ponad 2 km długości. Był realizowany jako główna część odcinka S7 Naprawa - Skomielna Biała, o długości ok. 3 km. W sumie budowa odcinka ekspresowej „siódemki” Lubień – Rabka-Zdrój kosztowała ok. 2,5 mld zł (z czego 1,5 mld zł to unijne dofinansowanie).
Od 25 czerwca 2020 r. trwa budowa drogi krajowej 47 z Rdzawki do Nowego Targu, czyli dalszy ciąg „nowej zakopianki”. Zakończenie budowy planowane jest na 2024 r. Koszt inwestycji oszacowano na ok. 972 mln zł.
Kolejną z priorytetowych inwestycji realizowanych w ostatnich latach w Małopolsce jest też budowa trasy S7 z Krakowa do granic województwa świętokrzyskiego. Dzięki oddaniu we wrześniu prawie 19-kilometrowego odcinka Moczydło - Miechów łączna długość odcinków drogi ekspresowej na północ od Krakowa wzrosła ponad dwukrotnie, do 31,8 km. Koszt tej inwestycji wyniósł ponad 1 mld zł (w tym ok. 586 mln z UE).
Drugi funkcjonujący fragment tej trasy to otwarty w październiku 2021 roku 13-kilometrowy odcinek między węzłami Szczepanowice i Widoma. Koszt inwestycji wyniósł ponad 508 mln zł.
W realizacji pozostaje jeszcze 23,6 km na odcinkach między węzłami Miechów i Szczepanowice (5,3 km; planowane otwarcie w sierpniu 2024 r.) oraz od Widomej do węzła Kraków Nowa Huta (18,3 km, planowane otwarcie w listopadzie 2024 r.).
Z końcem 2024 r. podróż pomiędzy Warszawą i Krakowem ma zając niespełna 3 godziny, niemal dwa razy krócej niż w czasach funkcjonowania starej DK7 prowadzącej przez Radom i Kielce.
Ważną dla regionu inwestycją jest też budowa północnej obwodnicy Krakowa w ciągu drogi ekspresowej S52 (12,3 km). Przewidywany termin oddania tego zadania to wrzesień 2024 r. Wartość realizacji zadania to prawie 2,4 mld zł (prawie 680 mln zł z UE).
Pod koniec 2022 r. rozpoczęła się budowa obwodnicy Oświęcimia w ciągu DK44, która zostanie połączona z drogą ekspresową S1 pomiędzy Mysłowicami a Bielskiem-Białą. Koszt inwestycji to ok. 460 mln zł, a termin zakończenia prac kwiecień 2024 r.
We wrześniu 20222 r. rozpoczęła się budowa tzw. II części łącznika brzeskiego w ciągu drogi krajowej nr 75. Jest to jednocześnie pierwszy budowany odcinek nowej, dwujezdniowej DK75 Brzesko - Nowy Sącz, nazywanej także Sądeczanką. Zakończenie budowy planowane jest w 2024 r. Koszt inwestycji wynosi ok. 98 mln zł.
W sierpniu tego roku rozpoczęto też budowę ponad 10 km obwodnicy Zabierzowa, a kierowcy skorzystają z nowej trasy w wakacje 2027 r. Wartość kontraktu to prawie 676 mln zł.
Są pieniądze na projekt rozbudowy autostrady A4 między Krako...
W ostatnich latach w Małopolsce realizowanych było także wiele inwestycji poprawiających transport kolejowy, które mogły być zrealizowane dzięki funduszom rządowym i wsparciu z Unii Europejskiej. Przeszło 1,2 mld zł kosztowały prace na linii kolejowej E 30 na odcinku Kraków Główny Towarowy – Rudzice wraz z dobudową torów linii aglomeracyjnej. W ramach tego zadania wybudowano m.in. nową parę torów dla kolei aglomeracyjnej w centrum Krakowa, trzy mosty kolejowe nad Wisłą, estakady kolejowe między ul. Kopernika i Miodową w Krakowie, przystanek Kraków Grzegórzki oraz rozbudowano zabytkowy wiadukt nad ul. Grzegórzecką.
Inne ważne inwestycje kolejowe zrealizowane w Małopolsce w ostatnim czasie to m.in. modernizacja linii kolejowej E 30 na odcinku Zabrze – Katowice – Kraków (etap IIb, projekt za niemal 2 mld zł, obejmujący odcinek Kraków Główny Towarowy – Jaworzno Szczakowa), prace na linii kolejowej nr 93 na odcinku Trzebinia – Oświęcim – Czechowice-Dziedzice” (niemal 1 mld zł), prace na linii kolejowej nr 94 na odcinku Kraków Płaszów – Skawina – Oświęcim (ponad 250 mln zł, obejmujący modernizację odcinka Kraków Płaszów - Podbory Skawińskie, wraz z budową nowych przystanków Kraków Opatkowice i Skawina Jagielnia). Ponadto w tym roku zakończona będzie modernizacja „kolejowej zakopianki” (prace na liniach kolejowych nr 97, 98, 99 na odcinku Skawina – Sucha Beskidzka – Chabówka – Zakopane) za przeszło 1,3 mld zł.
Czy Polacy chcą amerykańskiej elektrowni atomowej w Polsce?

- Klimat jak w Dolomitach lub Alpach tuż przy granicy z Małopolską! Zachwyca jesienią
- 10 najpiękniejszych tatrzańskich szlaków jesienią. Tutaj warto iść na wycieczkę
- Tak mieszkają Sławomir i Kajra. To ich urocze gniazdko w Małopolsce
- Wzory i pomysły na jesienne paznokcie. Zobacz inspiracje!
- Jesień w Chorwacji poza sezonem. Dlaczego warto się tam wybrać? TOP 5 powodów!
- Zamek w Muszynie jeszcze zamknięty, a już kusi turystów. Tak wygląda w środku