Są już gotowe projekty, pozwolenia i przygotowane pieniądze na budowę pierwszego odcinka. Trwają też ostatnie ustalenia dotyczące trasy na Ruczaj. Jednak pozostałe kilka tras szybkiego tramwaju pozostaje w sferze mglistych planów.
Otwarty w czwartek odcinek KST łączący Kurdwanów i Krowodrzę Górkę to dopiero pierwszy element projektu. Według zapewnień urzędników, nitka szybkiego tramwaju będzie sukcesywnie uzupełniana o kolejne fragmenty.
- W drugiej połowie przyszłego roku ma szansę rozpocząć się budowa nowej ulicy Kuklińskiego,
a wraz z nią budowa linii tramwajowej od ronda Grzegórzeckiego do pętli przy ul. Golikówka
- tłumaczy Zbigniew Palenica, wiceprezes MPK. - Właśnie przez ul. Kuklińskiego będzie prowadzić część torów tramwajowych, a budowa jest częścią olbrzymiej inwestycji, jaką MPK wykona
w ramach projektu Jaspers - dodaje.
Tłumaczy, że budowa ul. Kuklińskiego razem z linią szybkiego tramwaju do Golikówki będzie kosztować ok. 142 mln zł. Koszt samej linii to ok.100 mln zł. Połowa pieniędzy będzie pochodzić
z funduszy europejskich.
Również około 140 mln zł ma kosztować budowa trasy szybkiego tramwaju na Ruczaj, od skrzyżowania z ul. Brożka i Kapelanki do ul. Czerwone Maki. Jej budowę zaplanowano na lata 2008
- 2012. Nie udało się jednak jej zacząć.
Blokowały ją protesty mieszkańców, których domy znajdowały się w okolicy planowanej trasy. Ponadto, gmina nie miała prawa własności do wszystkich działek na trasie. Największe problemy dotyczyły wykupu działek przy skrzyżowaniu z ul. Brożka.
- Jednak większość formalności związanych z budową tego odcinka udało się już załatwić - zapewnia Jan Machowski z biura prasowego magistratu.
- Jest szansa, że pod koniec 2009 r. będą mogły rozpocząć się pierwsze prace budowlane przy tej trasie. Ich część sfinansuje prawdopodobnie unia - dodaje. Nadzieje na sfinansowanie budowy
z funduszy UE miejscy urzędnicy wiążą z kolejnym odcinkiem szybkiego tramwaju, prowadzącym od ul. Lipskiej do ul. Wielickiej. Jego koszt wyceniono na ok. 80 mln zł.
Wspomniana trasa prowadziłaby od skrzyżowania planowanej ul. Kuklińskiego z ul. Lipską w ul. Kaplickiego ( jeszcze nie została wybudowana), a następnie przez planowaną estakadę tramwajową, w okolice dworca w Płaszowie nad torami kolejowymi i dalej do ul. Wielickiej.
Realizację tej inwestycji miasto przewiduje jednak dopiero w l. 2013 - 14. Reszta tras KST (patrz ramka) jest na razie w sferze planów - nie oszacowano nawet kosztów ich realizacji.
