Stowarzyszenie Rozwoju Gminy Zielonki od kilku lat prowadzi projekt „Powietrze na wagę złota”. Przeprowadziło trzecią już edycję tego projektu edukacji ekologicznej. W ślad za działaniami związanymi z monitorowaniem powietrza, wymianą pieców, montażem odnawialnych źródeł energii w podkrakowskich gminach trwa też edukacja dzieci i młodzieży.
Projekt „Powietrze na wagę złota 3” objął tysiąc uczniów z trzech gmin: Zielonek, Michałowic i Wielkiej Wisi.
Projekt realizowało Stowarzyszenie Rozwoju Gminy Zielonki we współpracy ze Studenckim Kołem Naukowym Fizyków Bozon z AGH przy wsparciu finansowym powiatu krakowskiego. Uczniowie poznawali odpowiedzi na wiele pytań np.: Z czego składa się powietrze? Jak go mierzyć i jak badać jego jakość, przede wszystkim czystość? Czy smog można złapać w odkurzacz? Czy smog można zamknąć w słoiku?
We wcześniejszych edycjach projektu młodzi zapoznawali się ze składem powietrza, analizowali odczyty czujników zamontowanych na zlecenie Stowarzyszenie Rozwoju Gminy Zielonki na budynkach szkolnych. W tym zakresie Zielonki wyprzedziły Kraków i inne samorządy.
Przedstawiciele Stowarzyszenia Rozwoju Gminy Zielonki i koła naukowego Bozon z AGH odwiedzali szkoły z programem edukacyjnym, który nazwali „Straszak”. Przeprowadzili 50 godzin zajęć dla uczniów podstawówek, w gminie Zielonki odbyły się one w szkołach w Bibicach i Zielonkach, w gminie Wielka Wieś w Będkowicach oraz w szkole w Michałowicach.
W tegorocznej edycji „Powietrza na wagę złota” uczniowie łapali zanieczyszczenia przy pomocy prostych urządzeń, takich jak odkurzacz. Obliczali ich objętość w klasie. Przekonali się, że smog można zamknąć w słoiku, a przede wszystkim zdali sobie sprawę, że o czyste powietrze musi dbać każdy, bo zanieczyszczenia rozprzestrzeniają się bez granic.- Blisko tysiąc uczniów z 50 klas z trzech gmin zdobyło wiedzę praktyczną z zakresu pomiaru jakości powietrza, uświadamiając sobie jednocześnie problem, jakim jest jego zanieczyszczenie. Udało nam się trudną, naukową wiedzę przekazać w przystępny sposób - informuje Jacek Pietrzyk, wiceprezes Stowarzyszenia Rozwoju Gminy Zielonki i autor projektu.
Uczniowie byli pytani o sposób na zniwelowanie zanieczyszczenia powietrza. Wymieniali wtedy alternatywne źródła odnawialnej energii.- Zadaniem po każdej lekcji było przeprowadzenie rozmowy z dorosłymi domownikami na temat możliwości ograniczenia wpływu mojej rodziny na emisję zanieczyszczeń do powietrza. Zakładamy, że około połowa uczestników zajęć odrobiła zadanie, a zatem dodatkowo wyedukowano około tysiąc osób dorosłych - podsumowuje Jacek Pietrzyk.
NASZE NAJLEPSZE MATERIAŁY - KONIECZNIE SPRAWDŹ: