https://gazetakrakowska.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

"Izrael w Egipcie" - oratorium Haendla przed Bożym Narodzeniem w Filharmonii Krakowskiej

Paweł Gzyl
Opracowanie:
Łukasz Borowicz
Łukasz Borowicz Piotr Markowski
W piątek 20 grudnia o godz. 19.30 i w sobotę, 21 grudnia br. o godz. 18 zabrzmi oratorium "Izrael w Egipcie" Georga Friedricha Haendla. To liczące sobie ponad 280 lat dzieło pojawi się po raz pierwszy w repertuarze Filharmonii Krakowskiej za sprawą jej zespołów – Orkiestry i Chóru pod batutą Łukasza Borowicza oraz grona solistów – sopranistek Alexandry Lowe i Klaudii Czyszczoń, Xeni Puskarz Thomas – alt, tenora Jamesa Gilchrista oraz Blaise’a Malaby śpiewającego basem.

"Izrael w Egipcie" to dzieło, które na przestrzeni wieków zmieniało swoje oblicze. Napisane jesienią 1738 roku, wykonane zostało po raz pierwszy w kwietniu 1739 roku King’s Theatre w Londynie, ale jego premiera nie spotkała się ze zbyt entuzjastycznym odbiorem publiczności. Oratorium to było w istocie dramatem chóralnym, słuchacze oczekiwali zaś dzieła przesyconego popisowymi ariami solistów. 

Po dziewięćdziesięciu latach od prawykonania, oratorium "Izrael w Egipcie" zrekonstruowane zostało przez Felixa Mendelssohna, który jako młodzieniec z entuzjazmem studiował w Londynie partytury Haendla. Dokonał on rozlicznych korekt, dodając między innymi recytatywy i potęgując  instrumentacją wspaniałość Haendlowskich chórów. 

Zrewidowane przez niego oratorium wykonane zostało w nowej odsłonie po raz pierwszy w 1833 roku w Düsseldorfie, do niemieckiego tekstu Karla Breidensteina. Ta z kolei wersja partytury, ze względu na fakt, iż nie dotrwała w całości do czasów nam współczesnych, doczekała się kolejnej „re-rekonstrukcji” autorstwa brytyjskiego dyrygenta, Roberta Kinga. Przygotowana na potrzeby wykonania podczas Festiwalu Mendelssohna w lipskim Gewanhaus w 2014 roku, zabrzmi w tym kształcie podczas najbliższych koncertów w Filharmonii Krakowskiej.

Należy podkreślić fakt, iż do krakowskiego wykonania oratorium Izrael w Egipcie pod batutą Łukasza Borowicza zaproszeni zostali soliści o światowej renomie – Alexandra Lowe sławiąca się naturalną  predyspozycję do wykonywania głównych ról w dziełach Haendla czy Mozarta, Xenia Puskarz Thomas, której kariera rozbłysła podczas tegorocznego Salzburger Festspiele, James Gilchrist, współpracujący w swojej wieloletniej karierze z takimi tuzami dyrygentury, jak  John Eliot Gardiner, Roger Norrington czy Richard Hickox i wreszcie Blaide Malaba – urodzony w Demokratycznej Republice Konga bas, kóry doskonalił swoje umiejętności wokalne w Royal Opera House w Covent Garden i tam zyskał pierwsze sukcesy na międzynarodową skalę, a w 2020 roku – tytuł wschodzącej gwiazdy światowej opery BBC Music Magazine.

O oratorium "Izrael w Egipcie" i jego niezwykłej historii, a także o twórcy dzieła – „Georgu Friedrichu Haendlu – genialnym przedsiębiorcy, który zbił fortunę” rozmawiać będziemy podczas Dyskusyjnego Klubu Muzycznego „Wszystko Gra”  bezpośrednio przez sobotnim koncertem – 21 grudnia br. o godz. 16.30 w Sali Złotej.

Gościem specjalnym tego wydania będzie wspomniany już Łukasz Borowicz, który podzieli się z publicznością swoją rozległą wiedzą, rozmowę poprowadzi zaś Agnieszka Malatyńska-Stankiewicz. Przedświąteczne wydanie DKM wzbogaci degustacja wina Maestro Primitivo z regionu Apulia w południowych Włoszech, którą poprowadzi Justyna Korn, znana z blogu Podróże z Winem. Wstęp na wydarzenie jest nieodpłatny.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Kultura i rozrywka

Polecane oferty
* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska