Na obwodnicę Lisiej Góry czeka wielu mieszkańców centrum miejscowości. Krzyżują się tam bowiem dwie ważne drogi: DK 73 na Kielce oraz DW 984 na Mielec. W samym środku miejscowości ruch jest potężny. Jadący w kierunku Mielca, pokonują ul. Jaracza i Mielecką. Jezdnia jest tam wąska, kręta i znajdują się przy niej bezpośrednie zjazdy do prywatnych posesji.
- Wszystkie tiry, cały transport z Mielca, przelatuje przez ulicę Jaracza i Mielecką i później korkuje się rondo w centrum Lisiej Górze, gdzie jeszcze się włączają pojazdy od Dąbrowy Tarnowskiej. Ten ruch jest uciążliwy i niebezpieczny. Przed ulicą Długą jest ostry zakręt, tam to często auta na barierkach lądują, były też śmiertelne wypadki - mówi Wojciech Taraszka, sołtys Lisiej Góry.
Przetarg w marcu, rozpoczęcie budowy w połowie roku?
Przygotowania do budowy obwodnicy trwały od wielu lat. Decyzja środowiskowa dla inwestycji została wydana już w 2016 roku, ale z powodu odwołań kilku mieszkańców latami nie była wiążąca. Pochylały się nad nią różne instancje sądów administracyjnych. Ostatecznie jeden z kluczowych dla inwestycji dokumentów jest już prawomocny.
- Od decyzji środowiskowej było faktycznie kilka odwołań, chociaż tak naprawdę inwestycja nie zakłada żadnego wyburzenia na całej trasie planowanej obwodnicy. Mamy już ostateczną decyzję środowiskową co umożliwiły złożenie wniosku o zezwolenie na realizację inwestycji drogowej i taki wniosek został złożony i jest ostatnia prosta do budowy - podkreśla Arkadiusz Mikuła, wójt gminy Lisia Góra.
Inwestycją zajmuje się Zarząd Dróg Wojewódzkich w Krakowie. Na finiszu jest już opracowywanie projektów wykonawczych i budowlanego.
- Kiedy uzyskamy decyzję ZRID, ruszą wykupy nieruchomości - zaznacza Katarzyna Węgrzyn-Madeja, dyrektorka Zarządu Dróg Wojewódzkich w Krakowie.
Zgodnie z zapowiedziami urzędników przetarg miałby zostać ogłoszony w marcu, a budowa mogłaby już ruszyć w połowie roku.
100 milionów złotych na obwodnicę Lisiej Góry
Nowa trasa będzie miała blisko 5 kilometrów długości. Jej początek zlokalizowany zostanie w Brzozówce, przy skrzyżowaniu prowadzącym do centrum dystrybucyjnego Lidla. Dalej trasa pobiegnie w kierunku wschodnim, krańcem terenów inwestycyjnych gminy. Następnie połączy się z drogą wojewódzką 984 tuż przed Starymi Żukowicami.
- Obwodnica będzie zaczynać się rondem, a kolejne takie skrzyżowanie powstanie za Lidlem, które pozwoli lepiej skomunikować strefę gospodarczą. My tam projektujemy naszą gminną drogę, która jeszcze te tereny jeszcze lepiej skomunikuje i uzbroi - podkreśla wójt Mikuła.
Jeszcze kilka lat temu, gdy zaczynano planować inwestycję, szacowano, że będzie kosztować około 50 mln zł. Dziś mówi się o kwocie dwa razy większej.
- Sto milionów, które warto podkreślić, jest już uwzględnione w budżecie województwa, co też nie jest takim zadaniem prostym, ponieważ w całej Małopolsce inwestycji, które uznajemy, za niezbędne do wykonania jest dużo. Tę inwestycję uznaliśmy jako priorytetową dla tej części Małopolski. Dzięki obwodnicy cały ruch na Mielec zostanie wyprowadzony z Lisiej Góry i odetchnie całe centrum - zapewnia Józef Gawron, wicemarszałek województwa małopolskiego.
Bądź na bieżąco i obserwuj
- Tak wyglądał Tarnów w czasach naszego dzieciństwa. Sentymentalny powrót w lata 90-te
- Świąteczne balowanie w Alfie było wyśmienite. Tłumy imprezowiczów na parkiecie!
- To już nie ruiny, a prawdziwa zamkowa wieża. Region zyskał piękną atrakcję
- CenterMed świętował swoje urodziny w Centrum Sztuki Mościce na rockowo
- Miasto ma pomysł na wykorzystanie ruin przy Wielkich Schodach. To miejsce wstydu!
W Tarnowie rozpoczęło się łatanie dziur na ulicach po ataku zimy
