FLESZ - Kreatywne myślenie to kluczowa kompetencja przyszłości KOMENTARZ

- W dzielnicy Kazimierz bardzo trudno żyć z powodu hałasu, nadmiernego ruchu samochodowego wieczorami i w weekendy, nie jest bezpiecznie z powodu dużej ilości lokali i sklepów sprzedających alkohol. Brakuje podstawowych usług, zieleni. Nie ma również w centralnej części Kazimierza infrastruktury dla dzieci, placów zabaw - podkreśliła jedna z osób uczestniczących w konsultacjach dotyczących "Klimatycznego Kwartału".
Kraków. Rozpoczyna się pierwszy etap budowy parku przy ulicy...
Podobnych komentarzy było więcej, np. taki: "Mieszkańcy są wypychani z dzielnicy na rzecz turystów i usług oraz sklepów dla nich. Postępuje gentryfikacja obszaru i obawiam się, że za kilka lat będzie to wydmuszka dla turystów".
W konsultacjach głównie wypowiadali się mieszkańcy obszaru, który ma być objęty "Klimatycznym Kwartałem", a więc Kazimierza oraz fragmentu Grzegórzek (teren na wschód od torów kolejowych do al. Daszyńskiego). W uwagach dotyczących Kazimierza skarżyli się m.in. na nadmierny hałas po godz. 22, zbyt dużą liczbę lokali z alkoholem, zajmowanie chodników przez ogródki knajpiane, brak miejsc postojowych dla aut, brak zieleni np. na placach Nowym i Wolnica, czy ul. Starowiślnej, Krakowskiej, Józefa. W przypadku Grzegórzek pojawił się m.in. postulat pozostawienie dwukierunkowej ul. Grzegórzeckiej (planowany jest jeden kierunek od ronda Grzegórzeckiego w stronę ul. Dietla), zwracano uwagę na problem związany z retencją wody w rejonie al. Daszyńskiego (sugerowano, że tam gdzie to możliwe powinna być zieleń zamiast płyt chodnikowych).
W przypadku rozwiązań transportowych w raporcie z konsultacji zaznaczono, że rekomendowane jest rozszerzenie czasu funkcjonowania strefy płatnego parkowania na obszarze Kazimierza i Grzegórzek, tak by obowiązywała w godz. 8-21, a także wprowadzenie opłat w niedzielę (obecnie płatne parkowanie obowiązuje od poniedziałku do soboty w godz. 10-20).
W dokumencie zaznaczono też, że projekty zmian w organizacji ruchu, wprowadzające tzw. sektorową organizację ruchu (np. propozycje jednego kierunku ruchu ul. Starowiślnej) nadal wzbudzają różne, często emocjonalne oceny skuteczności tych działań.
"Część rozmówców postulowała wprowadzenie radykalnych ograniczeń w ruchu drogowym i wprowadzenie na obszarze całego Kazimierza obszaru ruchu pieszego. Były to głównie opinie osób, które deklarowały, że zaobserwowały taką organizację dzielnic historycznych w innych krajach, choć lokalnym przykładem jest Stare Miasto" - zapisano w raporcie.
Podczas rozmów w ramach konsultacji zwracano też uwagę na brak konsekwencji we wprowadzaniu zmian i to zarówno postrzeganych jako prosamochodowe, jak i prorowerowe. "Dotyczy to zwłaszcza korytarza Dietla-Grzegórzeckiej i wielokrotnych
zmian decyzji oraz terminów wprowadzania nowej organizacji ruchu, co w efekcie prowadzi do utraty wiarygodności i konsekwencji
w działaniu urzędu" - podkreślono w dokumencie.
Główne założenia "Klimatycznego Kwartału", realizowanego przez Zarząd Transportu Publicznego, mają na celu doprowadzenie do redukcji emisji dwutlenku węgla. Projekt jest elementem działań w ramach europejskiej inicjatywy Climat KIC Deep Demonstration oraz efektem zobowiązania władz Krakowa do osiągnięcia zeroemisyjności do 2050 r. Przedsięwzięcie jest realizowane w oparciu o ideę miasta 15–minutowego, czyli takiego kształtowanie przestrzeni, aby podstawowe usługi (sklep, poczta, szkoła, przedszkole, park, apteka, kawiarnia itp.) zlokalizowane były w obrębie 15 minut spacerem lub rowerem od miejsca zamieszkania. Uczestnicy konsultacji wskazywali, że główne braki dotyczące usług to przychodnia i żłobki.
Na terenie "Klimatycznego Kwartału" zameldowanych jest 11 415 osób (stan na marzec 2021). W konsultacjach wzięło udział niewielu z nich. W punktach konsultacyjnych przeprowadzono wywiady z łącznie ok. 140 osobami (63 proc. – mieszkańcy obszaru; 37 proc. – osoby spoza obszaru). Do tego odbyły się warsztaty (w dyskusji wzięło udział około 20 osób), a w geoankiecie wzięło udział 210 osób. Przygotowano też ankietę dla przedsiębiorców (łącznie zebrano 14 ankiet elektronicznych i 26 papierowych).
W mediach społecznościowych w ostatnim czasie pojawiło się natomiast wiele komentarzy mieszkańców Kazimierza i Grzegórzek, jak i innych dzielnic Krakowa, którzy mają sporo obaw, dotyczących polityki transportowej realizowanej w centrum Krakowa. Obawiają się, że ograniczanie ruchu samochodowego, redukcja miejsc parkingowych nie pomoże, a może pogłębić problem ubytku mieszkańców na tym terenie. Zwracają też uwagę, że zmniejszenie ruchu na Kazimierzu i części Grzegórzek przeniesie korki, hałas i spaliny w inne rejony miasta.
- Należy patrzyć na miasto jako jedną tkankę i popatrzyć szerzej ile wyrządzimy szkody klimatowi przez objeżdżanie jeszcze szerszym łukiem centrum. Wydzielanie takich fragmentów przy jednoczesnym upośledzaniu komunikacji między dzielnicami i braku nowych szybkich połączeń alternatywnych spowoduje jeszcze większe korki - skomentowała jedna z mieszkanek.
Krakowianie zwracają uwagę, że przeprowadza się na nich eksperymenty transportowe i społeczne, nawiązując do profilu, założonego w mediach społecznościowych "Kraków pierwszym miastem bez mieszkańców - Eksperyment społeczny".
Urzędnicy dalej natomiast pracują nad "Klimatycznym Kwartałem". - Raport z konsultacji jest aktualnie analizowany. Po okresie świątecznym będziemy przedstawiali propozycje zmian w ramach "Klimatycznego Kwartału" - informuje Sebastian Kowal z ZTP.
Za przygotowanie "Klimatycznego Kwartału" odpowiada firma A2P2, z którą miasto podpisało umowę na kwotę 424 350 zł. O realizację tego zamówienia ubiegała się też prestiżowa duńska firma Gehl Architects. Jej ofertę odrzucono, bo nie spełniała polskich wymogów. W ZTP postanowiono jednak podpisać dodatkową umowę z firmą Gehl (na kwotę 84 870 zł; bez przetargu, bowiem zamówienie nie przekraczało 130 tys. zł), dotyczącą zagospodarowania placu Wolnica, co wzbudziło duże kontrowersje. W listopadzie pokazano efekt prac firmy Gehl, które nie są odkrywcze. Na jednym z głównych miejsc Kazimierza proponuje się m.in. wymianę nawierzchni, więcej zieleni i zagospodarowanie terenu wokół fontanny. Mieszkańcy i radni przekonują, że o takie rozwiązania wcześniej wnioskowali i sami by je wymyślili bez trwonienia publicznych pieniędzy.
Główne zadania określone w ramach "Klimatycznego Kwartału":
- przywrócenie ul. Dietla charakteru rezydencyjnego;
- nowa rola ul. Krakowskiej po remoncie;
- rewitalizacja placu Wolnica;
- stworzenie ulic-ogrodów
- przebudowa i rewitalizacja placu Nowego;
- przebudowa i rewitalizacja ul. Starowiślnej;
- park Kolejowy i rowerostrada;
- zielony plac Grzegórzecki.
- Kiełbasa swojska, pieczona szynka, wędzony boczek prosto od rolnika. Drogo?
- Te znaki zodiaku w 2022 roku czekają wielkie zmiany!
- Wielka aukcja 44 aut odholowanych z ulic. Wiemy, ile zarobiło miasto
- Budowa trasy S7. Odcinek Widoma - Kraków zaczyna nabierać kształtów
- Najwięksi płatnicy podatku dochodowego w Krakowie. TOP 30 FIRM 2021