Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Kładka Kazimierz - Ludwinów ma być nową atrakcją Krakowa. To nie jedyny taki obiekt, jaki ma powstać nad Wisłą WIZUALIZACJE

Piotr Tymczak
Piotr Tymczak
W połowie roku ma być gotowa kładka Grzegórzki-Zabłocie. Pod koniec roku planowane jest rozpoczęcie budowy kładki Kazimierz-Ludwinów. Kładka Zwierzyniec-Zabłocie to trudna do realizacji wizja.
W połowie roku ma być gotowa kładka Grzegórzki-Zabłocie. Pod koniec roku planowane jest rozpoczęcie budowy kładki Kazimierz-Ludwinów. Kładka Zwierzyniec-Zabłocie to trudna do realizacji wizja.
W połowie tego roku ma zostać oddana do użytku kładka pieszo-rowerowa łączącą Grzegórzki z Zabłociem. Na tym jednak nie koniec z budową tego typu połączeń pod Wawelem. Do początku marca zostanie ogłoszony przetarg na budowę kładki Kazimierz-Ludwinów. To ma być niepowtarzalny obiekt w kształcie sinusoidy, który przyciągnie nad Wisłę mieszkańców i turystów. Problemy formalne wstrzymują natomiast na razie budowę kładki między Dębnikami i Zwierzyńcem.

- Planujemy do początku marca ogłosić przetarg na budowę kładki łączącej Kazimierz z Ludwinowem, tak aby na przełomie trzeciego i czwartego kwartału wyłonić wykonawcę i pod koniec roku rozpocząć prace. Zgodnie z planem nowy obiekt miałby powstać do końca 2025 roku - informuje Łukasz Szewczyk, dyrektor Zarządu Inwestycji Miejskich w Krakowie.

W sporządzonym przez tę jednostkę pod koniec 2022 roku kosztorysie na inwestycję zaplanowano 120 mln zł, ale ostateczną odpowiedź, jaki będzie koszt zadania da przetarg. Realizacja przedsięwzięcia będzie możliwa dzięki dofinansowaniu z rządowego funduszu Polski Ład w kwocie 65 mln zł.

Projekt czeka na realizację od 15 lat

Budowa kładki łączącej Kazimierz i Ludwinów przygotowywana jest od 2008 r. Projekt zakłada, że obiekt wyróżniałby się niecodziennym kształtem, przypominającym serpentyny. W tradycyjny sposób po kładce można byłoby przejść albo przejechać na rowerze po dwóch platformach. Między nimi architekci zaprojektowali trzecie przejście w formie sinusoidy prowadzącej częściowo nad i częściowo pod pozostałymi platformami. W koncepcji obiektu najwyższy punkt konstrukcji wyznaczono na wysokości 8 m od głównego biegu kładki i 15 m powyżej górnego bulwaru. W taki sposób powstałby nowy punkt widokowy.

- Kładka została tak zaprojektowana, że jest możliwość szybkiego przejścia czy przejechania na rowerze z jednego na drugi brzeg, ale również alternatywa dla dłuższego spaceru, podczas którego można zbliżyć się do rzeki, a później przejść w górę i z najwyższego punktu podziwiać widok na zabytkowy Kraków - mówi Kazimierz Łatak, który wraz z Piotrem Lewickim jest autorem projektu kładki Kazimierz-Ludwinów. Koncepcja krakowskich architektów zwyciężyła w konkursie przeprowadzonym przez miasto.

Problemy z kładką na Zwierzyńcu

ZIM ma także koncepcję budowy kładki między Zwierzyńcem a Dębnikami. W 2019 r. Rada Miasta Krakowa powierzyła tej jednostce rozpoczęcie przygotowań do budowy tego obiektu na przedłużeniu ul. Flisackiej od strony Zwierzyńca oraz w obszarze Parku Dębnickiego od strony Dębnik. W tym celu w przetargu wybrano biuro projektowe, którego zadaniem miało być przygotowanie wielobranżowej i wielowariantowej koncepcji nowej przeprawy przez Wisłę. Wybraną koncepcję kładki wstęgowej, która w perspektywie bulwarów ma tworzyć cienką linię. Konstrukcję ma stanowić prefabrykowany pomost żelbetowy o szerokości 7 m i długości ok 200 m.

W przypadku kładki łączącej Zwierzyniec z Dębnikami na razie nie zarezerwowano w budżecie miasta pieniędzy na to zadanie. Jego realizacja będzie bowiem możliwa pod warunkiem zmian zapisów w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego dla tego rejonu, który pozwoli na budowę takiego obiektu. Potrzebny jest też wykup prywatnych terenów od strony ul. Kościuszki, które są niezbędne do wykonania jednego z przyczółków kładki.

- Właściciele nieruchomości na razie nie zgadzają się na odsprzedanie potrzebnej działki. Liczymy jednak, że w przyszłości uda się ich przekonać. Bez tego nie będzie miejsca na wybudowanie obiektu - mówi Rafał Komarewicz, przewodniczący Rady Miasta Krakowa z prezydenckiego klubu "Przyjazny Kraków", jeden z inicjatorów budowy kładki.

Od czerwca nowe połączenie Grzegórzek z Zabłociem

Obecnie powstaje natomiast 234-metrowa kładka (z blisko 450-metrowymi najazdami) łącząca Grzegórzki z Zabłociem. Zadanie realizowane jest przy okazji budowy trzeciego z nowych mostów kolejowych nad Wisłą. To przedsięwzięcie realizują PKP Polskie Linie Kolejowe, w ramach gigantycznej inwestycji „Prace na linii kolejowej E30 na odcinku Kraków Główny Towarowy – Rudzice wraz z dobudową torów linii aglomeracyjnej” za ponad 1,2 mld zł. Budowa samej kładki została dofinansowana przez władze Krakowa kwotą ok. 70 mln zł.

W ramach prac w styczniu wykonawcy zakończyli montaż stalowych łuków na ostatnim przęśle budowanego mostu. Do czerwca, kiedy most kolejowy wraz z kładką ma zostać oddany do użytku, wykonawcy ułożą nową nawierzchnię, zamontują bariery ochronne i przeprowadzą niezbędne próby obciążeniowe.

Dużo pracy wymagać będzie przygotowanie elementów konstrukcji przeznaczonych dla rowerzystów i pieszych. Tor kolejowy na moście zostanie oddzielony od drogi rowerowej półprzezroczystą barierą ochronną. Po zewnętrznej stronie przęseł mostu pojawi się dodatkowa platforma, na której zmieści się chodnik. Po obu stronach przeprawy toczą się już prace przy budowie najazdów i schodów, z których piesi i rowerzyści będą korzystać, chcąc dostać się na drugą stronę Wisły. Ciągi komunikacyjne zostały tak zaprojektowane, by mogły z nich korzystać również osoby o ograniczonej możliwości poruszania się.

– Budujemy nowoczesną kolej w Krakowie. Z efektów rządowych inwestycji korzystają zarówno pasażerowie, jak i piesi oraz rowerzyści - podkreśla minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.

Na tym nie koniec inwestycji dotyczących przepraw przez Wisłę. Zarząd Dróg Miasta Krakowa planuje remont mostu Dębnickiego, łączącego Stare Miasto i Zwierzyniec z Dębnikami. Urzędnicy zamierzają rozpocząć prace w wakacje i objąć nimi nawierzchnie, barierki i oświetlenie obiektu. Zakończenia robót należy spodziewać się najwcześniej jesienią br. Szacunkowy koszt zadania to ok. 8 mln zł.

Sytuacja pracownika na rynku pracy

od 16 lat

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska