Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Kluczowa decyzja dla budowy nowej linii tramwajowej

Piotr Tymczak
Obecnie tramwaj dojeżdża do Krowodrzy Górki. Do 2019 roku linia może zostać przedłużona do Górki Narodowej
Obecnie tramwaj dojeżdża do Krowodrzy Górki. Do 2019 roku linia może zostać przedłużona do Górki Narodowej Andrzej Banaś
Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Krakowie wydał decyzję środowiskową dla budowy linii tramwajowej Krowodrza Górka - Górka Narodowa. To przedsięwzięcie, na które mieszkańcy czekają od wielu lat - czytamy w "Dzienniku Polskim". - Jeżeli okaże się, że decyzja jest ostateczna, to będzie dla nas bardzo ważna i dobra wiadomość. Dzięki temu niezwłocznie będziemy mogli przystąpić do dalszych etapów inwestycji - przyznaje Krzysztof Migdał z Zarządu Infrastruktury Komunalnej i Transportu.

Decyzja środowiskowa została wydana 16 marca. Na odwołania jest 14 dni. Jeżeli ich nie będzie, ZIKiT może rozpocząć przygotowania do wyłonienia wykonawcy na tzw. program funkcjonalno-użytkowy. A ten będzie podstawą do przetargu i wyłonienia wykonawcy inwestycji, realizowanej na zasadzie „zaprojektuj i wybuduj”.

- Wszystko teraz zależy od tego czy będą odwołania. Liczę na to, że ich nie będzie. W przypadku tej inwestycji spełniliśmy wiele oczekiwań mieszkańców - zaznacza Krzysztof Migdał. 

Jeżeli w tym roku zostałby wyłoniony wykonawca, projekt mógłby powstać do połowy przyszłego roku, aby w drugiej połowie 2017 można było rozpocząć budowę. Na wykonanie nowej linii potrzeba około dwóch lat, można byłoby więc z niej korzystać w 2019 roku.

W ramach tramwaju do Górki Narodowej ma powstać torowisko o długości 4,54 km oraz jezdnia - 4,97 km. 

Jak wygląda przebieg planowanej trasy?

Odcinek I: od istniejącej pętli Krowodrza Górka do torów kolejowych w rejonie ul. Bociana - ok. 3 km linii tramwajowej wraz z przebudową zlokalizowanych w pobliżu ulic i parkingów (wraz z budową odcinka Trasy Wolbromskiej). 

Odcinek II: od torów kolejowych do projektowanej pętli końcowej Górka Narodowa - ok. 1,6 km linii tramwajowej wraz z budową układu drogowego. 

Przebudowana zostanie też pętla tramwajowa Krowodrza Górka oraz wybudowana pętla autobusowo-tramwajowa Górka Narodowa oraz terminal autobusowo-tramwajowy.

Powstaną również parkingi w systemie „park&ride” (zostaw auto i przesiądź się na komunikację zbiorową): przy pętli końcowej Górka Narodowa (256 miejsc) oraz w granicach pasa drogowego w rejonie pętli tramwajowej Krowodrza Górka (97 miejsc) i skrzyżowania Trasy Wolbromskiej z ul. Pachońskiego (112 miejsc).  

Odrębnym zadaniem ma być budowa linii tramwajowej z Krowodrzy Górki na Azory. W tym przypadku miasto dopiero będzie starać się o decyzję środowiskową. W urzędzie liczą na to, że zostanie ona wydana w tym roku. Plan jest taki, aby do jego końca powstało studium wykonalności dla projektu i zawarta została umowa o jego dofinansowaniu z UE. Budowę tej linii zaplanowano na lata 2018/2019-2020. 

Źródło: Dziennik Polski

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Co dalej z limitami płatności gotówką?

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska