Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Kolej z Krakowa do Myślenic. Umowa na sfinansowanie projektu linii podpisana

Katarzyna Hołuj
Katarzyna Hołuj
Nowa linia z Krakowa do Myślenic mogłaby być gotowa do 2030 lub 2031  roku.
Nowa linia z Krakowa do Myślenic mogłaby być gotowa do 2030 lub 2031 roku. Andrzej Banas
W piątek (24 marca) w Myślenicach podpisano umowę na sfinansowanie projektu budowy połączenia kolejowego Kraków – Myślenice. Inwestycja ta zostanie zrealizowana w ramach Rządowego Programu Uzupełniania Lokalnej i Regionalnej Infrastruktury Kolejowej „Kolej+”. Sygnatariuszami umowy są PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. oraz Urząd Marszałkowski Województwa Małopolskiego. Kolejnym krokiem, planowanym na kwiecień br. jest ogłoszenie przetargu na opracowanie tego projektu.

W wydarzeniu wzięli udział marszałek Witold Kozłowski, wicemarszałek Łukasz Smółka, burmistrz Myślenic Jarosław Szlachetka oraz prezes PKP PLK Ireneusz Merchel, a także parlamentarzyści, radni Sejmiku oraz samorządowcy ziemi myślenickiej.
Podpisana umowa przewiduje przygotowanie dokumentacji projektowej oraz wykup gruntów pod budowę nowej linii kolejowej do Myślenic.

Pieniądze na projekt linii są, będzie przetarg

Ten etap inwestycji ma kosztować wedle szacunków ponad 152 mln zł. Większość ma pochodzić z programu Kolej+, ale województwo małopolskie dołoży do niego 16 proc.

Jak zapowiedział w Myślenicach prezes PKP PLK Ireneusz Merchel, na kwiecień br. planowane jest ogłoszenie przetargu na opracowanie dokumentacji projektowej.
Mam nadzieję, że we wrześniu spotkamy się na podpisaniu umowy z wykonawcą - dodał.

Dokumentacja, która ma dzięki temu powstać obejmie m.in.:

  • dokumentację projektową – projekt budowlany wraz z nadzorem autorskim,
  • kosztorys inwestorski dla projektu i uzyskanie wszelkich innych niezbędnych dokumentów i pozwoleń,
  • decyzje administracyjne m.in. decyzje o środowiskowych uwarunkowaniach (decyzja środowiskowa),
  • decyzje o ustaleniu lokalizacji linii kolejowej/decyzję o ustaleniu lokalizacji inwestycji celu publicznego,
  • decyzję o udzieleniu pozwolenia na budowę, niezbędnych do przyszłej realizacji przedsięwzięcia,
  • nabycia praw do nieruchomości.

Projekt linii ma być gotowy w 2027 roku

Prezes Merchel mówił też o tym, że standardowo wykonawcy mają ok. 3 lat na realizację dokumentacji projektowej, ale w tym przypadku znając uwarunkowania środowiskowe i geologiczne zakłada się, że wykonawca będzie miał na to więcej czasu, bo 4 lata.
To pozwoliłoby w 2027 roku wejść na budowę, a w roku 2030 lub 2031 oddać linię do użytku. Koszt jej budowy to wg. obecnych szacunków od 1,5 do 2 mld złotych.

Tunele, estakady i mijanka

Planowana nowa linia z Krakowa-Swoszowic do Myślenic ma mieć 22 km, a na trasie dwa tunele (po 1 km), estakady, a w środkowej części tzw. mijankę. Zakładana częstotliwość połączeń to 30 minut, a maksymalna prędkość 120 km/h.
Na trasie planowane są przystanki:

  • Lusina,
  • Konary,
  • Olszowice,
  • Kąty,
  • Krzyszkowice,
  • Polanka
  • stacja Myślenice.

Planuje się, że stacja końcowa będzie zlokalizowana w Myślenicach przy estakadzie, gdzie można się przesiąść na bus lub autobus.
Wedle szacunków, z tego połączenia kolejowego ma korzystać średnio ok. 6 tys. osób na dobę.

Kolej odciąży zakopiankę

To jest projekt , który naprawdę sięga daleko w przyszłość, projekt strategiczny, ale bardzo konieczny. Konieczny nie tylko po to, aby ożywiać ruch pasażerski na trasach kolejowych wokół Krakowa, ale również ruch, który wychodzi w głąb naszego regionu - mówił Witold Kozłowski, marszałek województwa małopolskiego.

Wojewoda małopolski Łuksza Kmita dodał zaś, te kolej pozwalająca na szybszy dojazd z Myślenic do Krakowa, bo w około 40 minut z pewnością sprawi, że wielu mieszkańców pozostawi swoje samochody w garażach i wybierze pociąg, co pozwoli odkorkować zakopiankę.

Nie ma on też wątpliwości co do tego, że kolej to szansa dla gmin na jeszcze bardziej dynamiczny rozwój.

Bez wątpienia kolej do Myślenic do szansa na rozwój lokalnych samorządów, nie tylko Myślenic - mówił wojewoda.

Kolej na Myślenice

Taką szansę na poprawę komfortu życia mieszkańców i rozwój gminy w rożnych aspektach, m.in. gospodarczym i turystycznym widzi także włodarz Myślenic.

- Nasze marzenia i ambicje stają się faktem. Dzięki rządowemu programowi Kolej Plus, dobrym decyzjom Zarządu Województwa Małopolskiego i naszej determinacji jesteśmy o krok od połączenia siły Krakowa z potencjałem Myślenic. To dzięki dokumentacji projektowej będzie mogło powstać nowe połączenie kolejowe, które przybliży te dwa ważne Małopolskie miasta. Dzięki kolei naszym mieszkańcom zapewnimy w końcu szybki, bezpieczny i ekologiczny transport kolejowy w codziennych podróżach do szkoły, na studia, do pracy czy do instytucji publicznych. Dla Myślenic i całej „Ziemi Myślenickiej” połączenie kolejowe to będzie coś na miarę legendarnego „Złotego Pociągu”. To dla nas szansa na rozwój gospodarczy i rozwój społeczny. Szanowni Państwo Kolej na Myślenice! - mówił Jarosław Szlachetka, burmistrz Myślenic.

Ścieżka rowerowa wzdłuż linii kolejowej?

Jeden z krakowskich radnych miejskich wyszedł w ubiegłym roku z pomysłem, aby przy okazji budowy linii kolejowej z Krakowa do Myślenice wybudować wzdłuż niej ścieżkę rowerową.
Jak powiedział „Dziennikowi Polskiemu” prezes Ireneusz Merchel, projekt, który ma powstać i jego założenia są ściśle związane z programem Kolej +, dlatego nie uwzględnia ścieżki jako, że nie jest to infrastruktura bezpośrednio związaną z linią kolejową. Dodał jednak, że nic nie stoi na przeszkodzie, aby ścieżka mogła powstać jeśliby samorząd chciał tego i znalazł na to pieniądze. - Wydaje mi się, że to jest doskonały pomysł, żeby wykorzystać realizację tej dokumentacji projektowej i projektant mógłby zaprojektować ścieżki jeżeli będzie taka chęć ze strony samorządu – wyjaśnił.

Na razie do Myślenic, a kiedyś może dalej na południe

Podczas wizyty w Myślenicach prezes Ireneusz Merchel przypomniał, że idea budowy połączenia kolejowego Krakowa z Myślenicami ma już ponad 100 lat. Na dowód tego przywiózł ze sobą dokument z... 1900 roku.
Jak mówił, minęły 123 lata od kiedy powstała tamta pierwsza koncepcja budowy linii kolejowej, ale założenia współczesne są bardzo zbliżone do tamtych, przy czym tamta zakładała wydłużenie kolei do Mszany Dolnej.
Myślę, że i ten etap za następnych kilka lat przyjdzie. Że będziemy również i o tym mówili i jak tu już dziś padało w kuluarach, będzie to najkrótsze połączenia z Krakowa do Zakopanego – dodał prezes.

Myślenice kiedyś

Zobacz, jak zmieniły się Myślenice. Miasto na zdjęciach sprz...

Ceny samochodów elektrycznych zaczynają spadać

od 16 lat

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo

Materiał oryginalny: Kolej z Krakowa do Myślenic. Umowa na sfinansowanie projektu linii podpisana - Dziennik Polski

Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska