https://gazetakrakowska.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Tak powstaje nowa kolejowa historia Nowego Sącza. Potężny most na Dunajcu będzie gotowy jeszcze w tym roku. Robi wrażenie?

Wideo
od 12 lat
Na oczach mieszkańców miasta z krajobrazu Nowego Sącza zniknął kawałek kolejowej historii. Mowa o moście kolejowym z 1884 nad rzeką Dunajec, który został rozebrany jesienią 2023 roku. Niemal natychmiast ruszyła budowa nowej przeprawy, która połączyła dwa brzegi. Na jakim etapie są prace i kiedy otwarcie mostu?

Trwa modernizacji linii kolejowej nr 104 na terenie Nowego Sącza

Przebudowa linii kolejowej 104 na odcinku Klęczany-Nowy Sącz ruszyła we wrześniu 2023 roku. Istniejące tory, jak i inne obiekty inżynieryjne – w tym charakterystyczny most kolejowy na rzece Dunajec w Nowym Sączu – zostały rozebrane. Wciąż budowana jest nowa infrastruktura kolejowa, w tym m.in. tory wraz z siecią trakcyjną, obiekty inżynieryjne oraz urządzenia sterowania ruchem kolejowym.

Budowa linii kolejowej Chabówka-Nowy Sącz, która wchodzi w skład większego zadania zwanego Podłęże - Piekiełko otwiera szereg nowych możliwości. Skorzystają na tym mieszkańcy miast i miejscowości znajdujących się na trasie budowanej linii kolejowej, którzy już za kilka lat do Krakowa, Limanowej czy Zakopanego pojadą pociągiem dużo szybciej.

Stary most kolejowy zastąpił nowy

Most z XIX wieku był wpisany do ewidencji zabytków, ale przed rozpoczęciem inwestycji odbyły się konsultacje z inwestorem. Wtedy zapadła decyzja o jego rozbiórce i coś mówiło się o tym, aby jego fragment zachować jako pamiątkę. Choć most ma długą historię, to nawet miłośnicy kolei uważają, że jego rozbiórka była konieczna.

Stary most kolejowy
Stary most kolejowy
Klaudia Kulak

Budowany teraz most jest nowoczesny i z pewnością będzie trwały. Do jego budowy została wykorzystana żelbetowa konstrukcja, oparta na sprężonych belkach dla przęsła nurtowego o rozpiętości 120 metrów, podwieszona na stalowym łuku.

Postęp prac widać gołym okiem. Zakończenie budowy mostu przewidziane jest do końca 2025 roku. - Nowa łukowa konstrukcja góruje już nad rzeką. Most składa się z kilku przęseł, z czego to najważniejsze znajduje się nad taflą wody. Dzięki nowemu projektowi. Dzięki zastosowanej technologii nie ma podpór mostu bezpośrednio w nurcie rzeki. To zwiększa jego bezpieczeństwo przeciwpowodziowe. Jego budowa zakończy się jeszcze w tym roku. Przed nami prace wykończeniowe konstrukcji, testy obciążeniowe, bodowa torów i sieci trakcyjnej - mówi Piotr Hamarnik, rzecznik prasowy PKP PLK.

Poprzedni most wybudowany został w 1884 roku. Od tego czasu most służył sądeczanom przez długie lata. Jeszcze w 2022 roku kursował po nim pociąg retro, choć ruch pociągów pasażerskich wstrzymano tam w 2004 roku, a towarowy kilka lat wcześniej.

Było to popularne miejsce na sesje zdjęciowe
Było to popularne miejsce na sesje zdjęciowe
Klaudia Kulak

Uwieczniony też został na setkach fotografii, bo często wykorzystywany był jako plener zdjęciowy. Most był wpisany do ewidencji zabytków, ale przed rozpoczęciem inwestycji odbyły się konsultacje z inwestorem. Wtedy zapadła decyzja o jego rozbiórce.

Polecane oferty
* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska