Gigantyczna inwestycja oddana do użytku
Budowa drogi ekspresowej S7 na odcinku Lubień - Rabka oraz budowa nowego odcinka drogi krajowej nr 47 klasy GP na odcinku Rabka-Zdrój - Chabówka kosztowała prawie 2,5 mld zł.
Budowę zakopianki podzielono na trzy odcinki "techniczne". Pierwszy z Lubnia do północnego wylotu tunelu budowało polsko-ukraińskie konsorcjum IDS BUD i Altis-Holding (dokończyła firma STRABAG Infrastruktura Południe). Drugim odcinkiem - dwukilometrowym tunelem - zajmowała się firma Astaldi (Webuild). Trzeci to droga ekspresowa ze Skomielnej Białej (od południowego krańca tunelu) do Chabówki, jaką tworzyła włoska firma Salini.
Tunel na nowej zakopiance: trzy lata drążenia w skale
Prace nad S7 od Naprawy do Skomielnej Białej trwały sześć lat, w tym przez ponad trzy lata drążono tunel pod górą Luboń Mały w Beskidzie Wyspowym. Prawa nitka tunelu przebita została w 23 października 2019 r. Natomiast połączenie lewej nitki tunelu drążonego od północy i południa nastąpiło 27 kwietnia 2020 r. Przebicie pod tym masywem dwóch komór tunelu, liczących po blisko dwa kilometry każda, zajęło górnikom dokładnie 1147 dni. Prace prowadzono w systemie ciągłym, a więc całymi dniami przez siedem dni w tygodniu. Koszt budowy tunelu wyniósł prawie 1 miliard złotych.
Termin zakończenia budowy tunelu był kilkakrotnie przesuwany. Najpierw zapowiadano, że tunel będzie gotowy do końca 2021 r. Później termin zakończenia wyznaczono na luty 2022 roku, potem znów - na koniec czerwca. O wydłużenie tego terminu wnioskowali Włosi. Tłumaczyli to niesprzyjającymi warunkami pogodowymi, które opóźniły prace, a także pandemią covid-19. W pewnym momencie bowiem znaczna część pracowników po prostu chorowała, albo przebywała na kwarantannie.
Trzy odcinki zakopianki w całości ukończone. Nie obyło się bez perturbacji
- Umowę na budowę ekspresowej dwupasmówki S7 Lubień – Rabka zawarto w 2016 roku. We wrześniu 2019 roku oddano do użytku pierwszy, 7-kilometrowy fragment Skomielna Biała – Rabka Zdrój. Kilka miesięcy później - w grudniu 2019 roku dla kierowców udostępniono lewą jezdnię odcinka Lubień - Naprawa dla ruchu w obu kierunkach. Prace na drugiej nitce zostały wstrzymane z uwagi na kłopoty wykonawcy (konsorcjum IDS BUD i Altis-Holding).
- Okazało się, że spółki nie dysponowały odpowiednią liczbą sprzętu i pracowników niezbędnych do kontynuowania prac. Konsorcjum już wcześniej nie płaciło za usługi swoim podwykonawcom. Według GDDKiA, zaległości wobec niektórych firm pojawiły się już w 2019 r. W rezultacie GDDKiA musiała uruchomić płatności bezpośrednie, które kierowane był do podwykonawców z pominięciem generalnego wykonawcy.
- Ostatecznie z wykonawcą umowa została zerwana. Ogłoszono przetarg na wyłonienie firmy, która podjęłaby się dokończenia budowy drogi. Najatrakcyjniejszą ofertę zaproponowała firma STRABAG Infrastruktura Południe i to ona kontynuowała prace. 30 listopada 2021 roku otwarto prawą jezdnię odcinka Lubień - Naprawa.
- Ostatnia, środkowa część inwestycji, tj. tunel w masywie Lubonia (Naprawa - Skomielna Biała) zostanie otwarta w listopadzie. Do tej pory kierowcy musieli omijać ten odcinek, zjeżdżając na tzw. starą zakopiankę.
Pierwszą zakopiankę budowali Włosi na osłach z Sardynii, a w...
Rajd Pojazdów Zabytkowych
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?